Gå til innhold

Kan jobben forlange at jeg alltid er tilgjengelig på mobil uten at jeg får betalt for det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er pedleder i en barnehage: til forskjell fra andre steder jeg har jobbet er det jeg som har fått mye av ansvaret med å finne vikarer selv om vi har en enhetsleder. I går hadde en assistent, samt denne lederen forsøkt å ringe meg flere ganger for å si fra at assistenten ikke kom på jobb i dag. Uten å få tak i meg, fordi jeg var i familieselskap, kom såpass seint hjem at det bare var å legge barna og så seg selv kort etter. Jeg hadde ikke sett på telefonen mens jeg var i selskapet ( telefonen var på lysløs) og da vi dro hadde jeg forlagt den i stellebagen, slik at jeg trodde at vi hadde reist fra den.

Da jeg kom på jobb i dag sto omtrent verden på hodet fordi jeg ikke hadde vært tilgjengelig på min fritid. For ordens skyld får jeg ikke dekket telefon, selv om jeg bruker den en del på fritiden i forbindelse med jobb og jeg får ingen tillegg for å være tilgjengelig hele tiden.

Hva kan arbeidsgiver forlange?

Hva kan jeg forlange?

Iblant tenker jeg at jeg burde skrive timer for ting jeg foretar meg som ikke er planleggingsarbeid fordi jeg tross alt bruker en del av min fritid på slikt. Den ubundne tiden er nemlig knyttet opp til planlegging, slik at dette er merarbeid som de fleste pedledere ikke har, med mindre styrer er borte.

Anonymous poster hash: dcb64...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres urimelig ut at du skal være tilgjengelig til enhver tid. Man har jo et liv utefor jobben også og det er jo ikke sånn at man skal legge opp livet sitt etter jobb i tilfelle noe skulle skje, dette må jo i tilfelle være enhetsleders oppgave. Om du ikke tar telefonen så må de vel kunne legge igjen en beskjed på svareren din, eventuelt sende deg en sms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg mener jo at dersom vi skal dele på dette, burde vi nesten hatt en slags vaktordning der vi hadde hatt tjenestetelefon med hjem hver vår uke på fritiden. Har såvidt googlet litt om det finnes noe slags regelverk angående slikt, men har ikke funnet noe eksakt enda. Dersom jeg skal være tilgjengelig til enhver tid, har jeg jo i praksis ikke fritid, da jeg egentlig har telefonvakt.

Anonymous poster hash: dcb64...1be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ts her: Jeg fortsetter med å spørre: Kan jobben forlange at jeg ringer rundt for å ordne med vikarer, selv om jeg er hjemme med sykt barn og er syk selv. Eller at jeg fikser vikarer på min fridag eller blir nødt til å stille opp selv, selv om avtalen min sier at jeg får en fridag til fast avtalt tid, fordi jeg har litt lengre arbeidstid enn jeg skal ha de dagene jeg er på jobb? Min leder laster dette over på meg og sier at hun ikke kan hjelpe meg ( men det er vel egentlig dennes jobb. Ble ganske irritert da jeg hadde henne på tråden, mens jeg bar rundt på et gråtende barn med ørebetennelse og måtte ordne med vikar for meg selv.

... Synes nesten at dette tar helt av...

Anonymous poster hash: dcb64...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html

Er du fagorganisert? Ta kontakt med de for en uforpliktende samtale, der du kan få informasjon.

De kan også kobles inn for å hjelpe slik at "krevd tilgjengelighet" kan inngå i en vaktordning - som deles på. :)



Anonymous poster hash: 9a929...eb1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: Jeg fortsetter med å spørre: Kan jobben forlange at jeg ringer rundt for å ordne med vikarer, selv om jeg er hjemme med sykt barn og er syk selv. Eller at jeg fikser vikarer på min fridag eller blir nødt til å stille opp selv, selv om avtalen min sier at jeg får en fridag til fast avtalt tid,

Anonymous poster hash: dcb64...1be

Nei, de kan ikke forlange at du skal arbeide når du har sykt barn/er syk selv. Da sier man i fra at "dessverre at det er umulig pga sykdom".

Når det gjelder fikse vikarer på fridag eller stille opp på fridag: Hvis det er mulig for deg å stille opp, så kan det av og til være greitt å vise arbeidsgiver at man kan være fleksibel. MEN hvis det skjer hver gang/ofte, da må man sette grenser - være tydelig på at det er uaktuelt.

Anonymous poster hash: 9a929...eb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kan ikke forlange at du skal arbeide når du har sykt barn/er syk selv. Da sier man i fra at "dessverre at det er umulig pga sykdom". Når det gjelder fikse vikarer på fridag eller stille opp på fridag: Hvis det er mulig for deg å stille opp, så kan det av og til være greitt å vise arbeidsgiver at man kan være fleksibel. MEN hvis det skjer hver gang/ofte, da må man sette grenser - være tydelig på at det er uaktuelt. Anonymous poster hash: 9a929...eb1

Det skjer hver gang, i tillegg skjer det to av tra av disse faste fridagene har jeg sett meg nødt til å utsette til en annen dag og avlyse avtaler jeg har gjort fordi de har omplassert den som skulle være i mitt sted eller fordi noen ikke har kunnet av andre grunner. Jeg har også kjørt 6 mil ( frem og tilbake) for å være der mindre enn halve dagen på denne fridagen. Det som er saken er at jeg føler ansvar for de som er igjen på jobb da en ikke kan være alene voksen med 3 0-2 åringer og 5 større barn og det at vi faktisk må stenge om vi ikke har to mennesker der, men egentlig skal det ikke være slik at jeg må lete etter vikarer slik at det er trygt at jeg har fri. De kan også omplassere noen fra en større avdeling to. mil unna, men vegrer seg fordi de som jobber der ikke har lyst til å kjøre 2 mil og fordi de blir 6 i steden for 7 voksne på den avdelingen.

Jeg er heldigvis bare vikar selv mens den som har jobben er i permisjon frem til sommeren, så jeg har bare en måneders oppsigelsestid og kan finne meg en annen jobb når det dukker opp en relevant stilling et annet sted og da sliter de med å finne noen med utdannelse.

Anonymous poster hash: dcb64...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du har en lederstilling kan de nok kreve en del mer av deg enn om du hadde vert en normal ansatt. Men dette er selvfølgelig noe du skal ha betalt for.



Anonymous poster hash: efc41...a14
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lederstilling uten personalansvar, med med teknisk driftsansvar. Vi har per i dag ingen vaktordning, men alle i tilsvarende stilling (inkludert megselv) har betalt telefon av jobben. Det forventes likevel ikke at vi SKAL være tilgjengelige til enhver tid. Jeg er fleksibel når jeg kan og har mulighet, og jeg tar ikke telefonen eller sier i fra dersom jeg ikke har mulighet. Ønsker bedriften at det skal være vakttelefon og at noen skal være tilgjengelige døgnet rundt får de betale deretter, og sette opp en rotasjon med flere involverte.

Skjønner at det kan være ekstra utfordrende når du føler ansvaret for de andre på jobben, og jeg hadde nok også slitt med å sette grenser. Men synes du skal være så tydelig du klarer, og gi beskjed om at du også har ting som skjer på privaten og ikke alltid kan være tilgjengelig for arbeidsgiver.



Anonymous poster hash: 8ec22...506
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet Utdanningsforbundet og hørt hvilke rettigheter og plikter du har. Selv om du ikke er organisert kan du jo høre med dem. De bør ha greie på sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pedleder i en barnehage: til forskjell fra andre steder jeg har jobbet er det jeg som har fått mye av ansvaret med å finne vikarer selv om vi har en enhetsleder. I går hadde en assistent, samt denne lederen forsøkt å ringe meg flere ganger for å si fra at assistenten ikke kom på jobb i dag. Uten å få tak i meg, fordi jeg var i familieselskap, kom såpass seint hjem at det bare var å legge barna og så seg selv kort etter. Jeg hadde ikke sett på telefonen mens jeg var i selskapet ( telefonen var på lysløs) og da vi dro hadde jeg forlagt den i stellebagen, slik at jeg trodde at vi hadde reist fra den.

Da jeg kom på jobb i dag sto omtrent verden på hodet fordi jeg ikke hadde vært tilgjengelig på min fritid. For ordens skyld får jeg ikke dekket telefon, selv om jeg bruker den en del på fritiden i forbindelse med jobb og jeg får ingen tillegg for å være tilgjengelig hele tiden.

Hva kan arbeidsgiver forlange?

Hva kan jeg forlange?

Iblant tenker jeg at jeg burde skrive timer for ting jeg foretar meg som ikke er planleggingsarbeid fordi jeg tross alt bruker en del av min fritid på slikt. Den ubundne tiden er nemlig knyttet opp til planlegging, slik at dette er merarbeid som de fleste pedledere ikke har, med mindre styrer er borte.

Anonymous poster hash: dcb64...1be

Hvis du har tatt på deg ansvaret med å finne vikarer feks ved sykdom, så må du være tilgjengelig på tlf ja.

Anonymous poster hash: 7f7a5...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke pedagogisk leder som skal finne vikarer når andre ansatte er syke. Det tas av nærmeste leder som faktisk er på jobb den dagen. Jeg hadde ikke tatt telefonen om noen ringte meg sånn på fritiden som de gjør her, spesielt dersom jeg bare var vikar i tillegg og ikke fikk en dritt igjen for å være fleksibel. Men jeg hadde sagt ifra til de andre ansatte at fra nå av er jeg utilgjengelig på mine fridager :)



Anonymous poster hash: bb2c7...900
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Det som er saken er at jeg føler ansvar for de som er igjen på jobb da en ikke kan være alene voksen med 3 0-2 åringer og 5 større barn og det at vi faktisk må stenge om vi ikke har to mennesker der, men egentlig skal det ikke være slik at jeg må lete etter vikarer slik at det er trygt at jeg har fri. De kan også omplassere noen fra en større avdeling to. mil unna, men vegrer seg fordi de som jobber der ikke har lyst til å kjøre 2 mil og fordi de blir 6 i steden for 7 voksne på den avdelingen.

Anonymous poster hash: dcb64...1be

Dessverre kan det se ut som din ansvarsfølelse blir utnyttet i denne jobben. Det er veldig synd.

Så lenge du føler dette ansvaret, og lar deg utnytte der andre kan ta det ansvaret, så vil du ha denne ulempen i jobben. Min anbefaling er at du begynner å sette grenser - iallefall når du vet at andre kan gjøre dette istedenfor. En viss fleksibilitet kan imidlertid være lurt, spesielt når du er vikar (greitt å få med seg en god attest). Men du må balansere dette, slik at ikke dette ikke går for mye ut over privatlivet ditt.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 9a929...eb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tatt på deg ansvaret med å finne vikarer feks ved sykdom, så må du være tilgjengelig på tlf ja. Anonymous poster hash: 7f7a5...656

d eneste jeg har tatt på meg er en stilling som pedleder. Finnes ingen arbeidsbeskrivelse, men på tidligere arbeidssted innbefattet dette ikke andre arbeidspopgaver utenom vanlig arbeidstid enn planlegging, skriftlig arbeid o.l. Vikarer fikset jeg med når jeg var på jobb og nærmeste leder ikke var tilstede.

Har en del andre oppgaver i tillegg som jeg er vant med at styrer tar seg av fra andre steder fordi leder er lite tilstede i denne avdelingen. Vedkommende skal være der minst en dag i uken, men det blir svært ofte tilsidesatt pga møter og lang kjørevei.

Anonymous poster hash: dcb64...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

d eneste jeg har tatt på meg er en stilling som pedleder. Finnes ingen arbeidsbeskrivelse,

Anonymous poster hash: dcb64...1be

Du må be om å få en arbeidsavtale. Her finner du info.: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173

Fra http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78142 (mer info. inne på lenken):

"Det skal inngås en skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Dette gjelder uavhengig av om det er en fast stilling eller en midlertidig ansettelse, og uavhengig av hvor lang tid arbeidsforholdet skal vare. Avtalen beskriver arbeidsgiver og arbeidstaker sine rettigheter og plikter.".

Anonymous poster hash: 9a929...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jobben forlange at jeg alltid er tilgjengelig på mobil uten at jeg får betalt for det?

Kun hvis det er en arbeidsoppgave du spesifikt har fått tildelt og får ekstra betalt for.

Jeg arbeider i butikk, og vi har en helt annen struktur, men min butikksjef må naturligvis være relativt tilgjengelig på mobil, siden det er en del av arbeidsbeskrivelsen hennes og hun får bedre betalt enn resten av oss blant annet på grunn av det. Det er dog ingen som forventer at hun alltid skal svare på minuttet, som regel blir folk syke kvelden før i det minste, og ofte sender vi bare sms fordi det er lettere for alle parter. Da får hun beskjeden selv om hun ikke er tilgjengelig akkurat det sekundet.

Anonymous poster hash: 5960b...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...