Stormborn Skrevet 24. september 2013 #41 Skrevet 24. september 2013 Hensikten er ikke at voksne skal få så mye penger, men å gi de som har havnet i en vanskelig situasjon en mulighet til å stable seg på beina og forsørge seg selv. At man kan ta utdannelse på OS er en fantastisk mulighet, helt klart, men i et samfunnsøkonomisk perspektiv koster det langt, langt mindre enn om man f.eks. skulle havnet på sosialstøtte resten av livet, som for mange ville vært et alternativ. Velferdssamfunnet vårt er tuftet på "Få etter behov, yt etter evne." At aleneforsørgere får økonomisk støtte er da virkelig ikke noe mer urettferdig enn at folk som blir syke, arbeidsledige osv. får økonomisk støtte. Eller at kreftpasienter får medisiner, som koster samfunnet vannvittige summer. Jeg får ikke det, fordi jeg ikke har behov for dem. Jeg skulle veldig gjerne byttet bort den støtten jeg får fordi jeg er aleneforsørger med en livssituasjon der jeg ikke trenger den. Det hadde jeg ikke nølt meg engang. Men samtidig da så må vi som faktisk jobber overleve på den lønna vi har og vi får ikke 35.000 å kjøpe utstyr for eller noe... Helt enig i at folk skal få hjelp, men hjelpen burde ikke overstige det vi som faktisk jobber får 2
Gjest Marmot Skrevet 24. september 2013 #42 Skrevet 24. september 2013 (endret) Hvis permisjonspengene dine er under 35.000,- kan du velge engangsstøtte i stedet for. Og da burde virkelig bytte jobb, eller gå over til full stilling. Du må huske at de 35.000,- som du er misunnelig på skal vare alle de 48 ukene du og mannen din får permisjonspenger, det er ikke til utstyrskjøp, men til å dekke det potensielle inntektstapet (Det har forøvrig ingenting med aleneforsørgere å gjøre, alle som ikke har rett på permisjonspenger får engangsstøtte.) Jeg er ikke i nærheten av samme inntekt som da jeg jobbet, enda jeg hadde bare en mellomlederstilling i matbutikk før jeg fikk barn. Der kunne jeg ikke fortsette som aleneforsørger fordi det var et krav at jeg jobbet kveld to-tre ganger i uka og annenhver lørdag. Ellers hadde jeg heller gjort det, og hatt mer utbetalt enn jeg har nå. Endret 24. september 2013 av Marmot 2
Stormborn Skrevet 24. september 2013 #43 Skrevet 24. september 2013 Jeg tenker på de uten mann, men med jobb...
Gjest Marmot Skrevet 24. september 2013 #44 Skrevet 24. september 2013 Jeg tenker på de uten mann, men med jobb... Men de får jo ikke 35.000,- til å kjøpe utstyr for. De får ingenting ekstra til utstyrskjøp.
Stormborn Skrevet 24. september 2013 #45 Skrevet 24. september 2013 Men de får jo ikke 35.000,- til å kjøpe utstyr for. De får ingenting ekstra til utstyrskjøp. Nei, det var poenget mitt... Single mødre med jobb får jo ikke annet enn litt ekstra bidrag og trygd - That's it!
Gjest Marmot Skrevet 24. september 2013 #46 Skrevet 24. september 2013 Jo, det gjør de jo. Man får OS frem til man tjener over 400.000. Selvsagt avkortet etter inntekt, det skulle bare mangle. Man får også støtte til barnetilsyn og særfradrag på skatten. 2
Surriball Skrevet 25. september 2013 #47 Skrevet 25. september 2013 (endret) Tråden er ryddet for støtende innlegg og svar til disse. Stjernesol, mod. Endret 29. oktober 2013 av Stjernesol
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå