Gå til innhold

Bor i kollektiv. Venter barn..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ett ord: abort!

Anonymous poster hash: 1fe6d...30b
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke en venninne eller to du kan leie leilighet sammen med da? Litt enklere med jenter som man kjenner fra før, enn ukjente gutter kanskje?

Hva med barnefaren, er han i bildet?

Anonymous poster hash: 52457...19a

Skrevet

Du kan ha krav på bostøtte om du flytter før deg selv når barnet er født.

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å snakke tidlig med de du bør i sammen med. Selv om huseier ikke kan si deg opp så kan det medføre at de andre flytter ut og at huseier ikke får noen nye inn. Helt ærlig så ville jeg ikke ha delt bolig med noen som hadde barn da jeg var på den alderen. I tillegg så hadde det vært helt uholdbart før meg å ha en sånn situasjon da jeg selv fikk barn.

Spar opp til nok depositum og flytt i god tid før barnet blir født.

Anonymous poster hash: f9d13...e7c

• Liker 4
Skrevet

snakk med dei ;) Er det dei som skal kjøre deg når fødselen begynner? :P

Anonymous poster hash: 32bbc...399
  • Liker 1
Skrevet

Beløpet er på 14000 i mnd, og disse må skattes av. Etter skatt sitter man ikke igjen med store beløpet nei. Vil jo i tillegg ha krav på utvidet barnetrygd, men får kun minstebeløp i barnebidrag da barnefar sikkert vil nekte å betale noe som helst, og uansett har så dårlig økonomi at det ikke vil være noe å hente der. Så sitter kanskje samlet igjen med 14000 utbetalt. Er overlevelig, men har ikke råd til å leie noe eget her, da leieprisene ligger på mellom 8000-10000 om man skal bo i sentrum + strøm og ++++.

Så flytt til din mor da. Eller ut fra sentrum. Du skal jo tenke på barnets beste også. De skal ha rutiner og folk rundt seg som de er trygge på. Ikke masse trakking inn og ut og kun et soverom til "utfoldelse".

Anonymous poster hash: 96cf5...c4a

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde ikke valgt å få barn evt flytte inn i kollektiv med barn. Synes på en måte det er litt egoistisk..

• Liker 9
Skrevet

Hm, ja jeg skjønner. Får nok bli opp til de andre her hva jeg velger å gjøre ja. Jeg har mer enn lyst å bli boende så lenge det er greit for de andre selvsagt. Sann sett er jeg nok heldig, da jeg har det mest avsideliggende rommet i hele leiligheten, hvor det er godt isolert mellom de andre rommene og langt unna stue og kjøkken, mens de andre har lettvegger av gips. En baby vil egentlig ikke påvirke de andres levemåter i hjemmet i så altfor stor grad, tror jeg da. Men takk for svar, det er enda en stund før dette blir en reell problemstilling da jeg bare er 9 uker på vei. Men bekymringene og tankene hoper seg opp allerede.

Du har jo enda litt tid til å fordøye dette på, men jeg tror nok du må innse at ingen er gira på å bo i kollektiv med babyer og barn.

De kan ikke kaste deg ut, men det kommer til å bli fryktelig dårlig stemning - og du kommer nok til å kunne ødelegger deres nåværende gode forhold.

Du nevner at "for å bo i sentrum" så må man betale den leien - men; ingen småbarnsforeldre med middels til dårlig økonomi har mulighet til å bo i sentrum, så dette blir nok endel av det du må akseptere med å få barn.

Det er mange ting som må forsakes når man får barn, og å bo i kollektiv er en av de rett og slett.

Om de andre synes dette var topp stemning og aldri hadde fester, så er det jo greit - men jeg tenker det er utopisk av deg å håpe på det.

Anonymous poster hash: 6740a...ca4

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke valgt å få barn evt flytte inn i kollektiv med barn. Synes på en måte det er litt egoistisk..

Jeg er faktisk litt enig, dessuten virker det som om ts forventer at verden skal bøye seg for henne hvis hun tror de gutta finner seg i å ha en baby der. hun ser på de "som brødre" etter å ha kjent dem i en mnd!

Anonymous poster hash: 4faf9...313

• Liker 8
Skrevet

Bare tenker litt sånn i forhold til de andre som bor sammen med deg. Tenk om babyen din kommer til å slite like mye med kolikk som min baby gjorde i månedsvis. Da bodde jeg hjemme hos mamma, og følte rett og slett at vi bare var til bry. Baby gråt og gråt, hele døgnet. Det gikk utover nattesøvnen til både foreldrene mine og søskene mine som hadde jobb og skole å gå til..

Dessuten er det mye rot og "styr" som følger med en baby. Personlig hadde jeg nok ikke synes det var greit om ei jeg hadde flytta i kollektiv sammen med hadde fått et barn. Tror nok ikke dine samboere heller hadde regnet med akkurat dette her.

men selvfølgelig, synes de at det er greit så

• Liker 5
Skrevet

Beløpet er på 14000 i mnd, og disse må skattes av. Etter skatt sitter man ikke igjen med store beløpet nei. Vil jo i tillegg ha krav på utvidet barnetrygd, men får kun minstebeløp i barnebidrag da barnefar sikkert vil nekte å betale noe som helst, og uansett har så dårlig økonomi at det ikke vil være noe å hente der. Så sitter kanskje samlet igjen med 14000 utbetalt. Er overlevelig, men har ikke råd til å leie noe eget her, da leieprisene ligger på mellom 8000-10000 om man skal bo i sentrum + strøm og ++++.

Det er feil!!

Når du går på overgangstønad så kan du jobbe ved siden av og tjene det som er lov skattefritt. Gjør du det så er ikke overgangstønaden skattepliktig, kun hvis u tjener over, og da må du skatte 10 øre per tjente krone eler noe sånn så det lønner seg uansett å jobbe litt.

I tillegg så får du barnetrygd for 2 barn og bostøtte. Bostøtten varrierer med hva leien er på. Jeg var student med overganstønad for 2 år siden. Fikk da utbetalt 13000 i OS, 1970 i barnetrygd for 2, 1250 i minstebidrag fra far og 4600 i bostøtte. Min husleie var på 10 000. Jeg jobbet også ved siden av å tjente under skattegrensa, tror jeg fikk rundt 3000 utbetalt pr mnd. Og man får også ekstra forsørgerstipend fra skolen når man har barn samt mye billigere barnehageplass.

Så at man ikke har råd til egen leilighet når man er student og får barn er tull!!

Man har mer enn god nok økonomi hvis man prioriterer riktig.

En annen ting er at du kan ha rett på studentbolig.

Jeg syntes du skal sette deg inn i reglene, lage budsjett, finne deg en jobbe en dag i uka og flytte ut av det kollektivet.

La nå disse gutta få fred fra denne babyen. Selv om de sier til deg at det er ok så er det ikke sikkert at de faktisk syntes det men, de er kanskje redd for å såre deg.

Anonymous poster hash: 4d2bb...e06

• Liker 3
Skrevet

Det er feil!!

Når du går på overgangstønad så kan du jobbe ved siden av og tjene det som er lov skattefritt. Gjør du det så er ikke overgangstønaden skattepliktig, kun hvis u tjener over, og da må du skatte 10 øre per tjente krone eler noe sånn så det lønner seg uansett å jobbe litt.

I tillegg så får du barnetrygd for 2 barn og bostøtte. Bostøtten varrierer med hva leien er på. Jeg var student med overganstønad for 2 år siden. Fikk da utbetalt 13000 i OS, 1970 i barnetrygd for 2, 1250 i minstebidrag fra far og 4600 i bostøtte. Min husleie var på 10 000. Jeg jobbet også ved siden av å tjente under skattegrensa, tror jeg fikk rundt 3000 utbetalt pr mnd. Og man får også ekstra forsørgerstipend fra skolen når man har barn samt mye billigere barnehageplass.

Så at man ikke har råd til egen leilighet når man er student og får barn er tull!!

Man har mer enn god nok økonomi hvis man prioriterer riktig.

En annen ting er at du kan ha rett på studentbolig.

Jeg syntes du skal sette deg inn i reglene, lage budsjett, finne deg en jobbe en dag i uka og flytte ut av det kollektivet.

La nå disse gutta få fred fra denne babyen. Selv om de sier til deg at det er ok så er det ikke sikkert at de faktisk syntes det men, de er kanskje redd for å såre deg.

Jeg innbilte meg da jeg skrev dette at du var student siden du bor i kollektiv og sa at du ikke har rett på fødselspenger, uten at du faktisk har skrevet at du studerer. Men, uansett hvis du ikke gjør det så har du i alle fall rett på alt annet jeg skrev bortsett ifra de student tingene. Og tillegg til alt annet har du rett på engangstønad på 35 000 eller noe.

Skrevet

Nei, men det gjør du vel nå?

Går du på skole, så har du diverse rettigheter i forhold til permisjon/stipend.

Jobber du, har du også mange rettigheter.

Så at du ikke har inntekt, så du ikke kan flytte, gir ikke helt mening?

Jeg går siste året på vgs, et år jeg skal fullføre, og ungen kommer i mai. Så jeg får ikke noe stipend før jeg begynner på evt høyere utdanning nei

Skrevet

Ta hensyn til de du deler kollektiv med, og flytt enten hjem til mor eller finn deg en liten hybelleilighet om du har råd. Som enslig vil du få overgangsstønad, barnetrygd for ett barn mer enn du har, småbarnstillegg, engangsstønad.

Anonymous poster hash: a15ab...413
  • Liker 4
Skrevet

Herregud så mange som ser på abort som prevensjon her inne!!! Man foreslår da ikke abort til noen som vil beholde ungen med mindre det er snakk om rusavhengige eller lignende!

• Liker 5
Skrevet

Ett ord: abort!

Anonymous poster hash: 1fe6d...30b

To ord: Skam deg!

Anonymous poster hash: 0bf4d...791

• Liker 7
Skrevet

En venninne av meg bodde i kollektiv med en med en baby. Det var selvsagt mye styr og en del bråk, men styrket også "familiefølelsen" dem i mellom. Det bodde også tre gutter i kollektivet. Jeg skjønner faktisk ikke problemstillingen. Så lenge rommet til TS ligger et stykke unna rommene til de andre og er stort nok til henne og babyen, gjør det vel ingenting. I begynnelsen vil hun jo sove i samme rom som babyen. Uansett trenger jo babyen og TS mer plass etter hvert, så det er jo ikke snakk om noen evigvarende løsning at hun blir boende der. Når TS begynner å studere, vil det for eksempel være lettere å få en egnet studentbolig.

Det er greit å informere gutta om at en baby er på vei og at TS er på ny boligjakt så fort hun vet hvor hun skal studere.

Anonymous poster hash: 0bf4d...791
  • Liker 1
Skrevet

Man betaler veldig lite skatt når man er aleneforøsrger altså, så du sitter igjen med ganske mye av OS du mottar. (De fleste med full OS er nullskatteytere) I tillegg får du småbarnstillegg frem til barnet fyller tre. Du får også barnetrygd for et ekstra barn, og etterhvert vil du kunne få delvis dekket barnehageplass, støtte til bøker og utdanningsmateriell.

Skrevet

Litt OT, men fy fader så urettferdig det der egentlig er... Folk uten jobb får jo plutselig mer penger enn folk som faktisk jobber når de får unge! Bah!

• Liker 7
Skrevet (endret)

Litt OT, men fy fader så urettferdig det der egentlig er... Folk uten jobb får jo plutselig mer penger enn folk som faktisk jobber når de får unge! Bah!

Hensikten er ikke at voksne skal få så mye penger, men å gi de som har havnet i en vanskelig situasjon en mulighet til å stable seg på beina og forsørge seg selv. At man kan ta utdannelse på OS er en fantastisk mulighet, helt klart, men i et samfunnsøkonomisk perspektiv koster det langt, langt mindre enn om man f.eks. skulle havnet på sosialstøtte resten av livet, som for mange ville vært et alternativ. Velferdssamfunnet vårt er tuftet på "Få etter behov, yt etter evne." At aleneforsørgere får økonomisk støtte er da virkelig ikke noe mer urettferdig enn at folk som blir syke, arbeidsledige osv. får økonomisk støtte. Eller at kreftpasienter får medisiner, som koster samfunnet vannvittige summer. Jeg får ikke det, fordi jeg ikke har behov for dem. Jeg skulle veldig gjerne byttet bort den støtten jeg får fordi jeg er aleneforsørger med en livssituasjon der jeg ikke trenger den. Det hadde jeg ikke nølt meg engang.

Endret av Marmot
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...