Gå til innhold

Katter og bli strøket på magen, samt reaksjon på plystring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to katter. Ingen av dem har likt å bli strøket på magen. Jeg er veldig forsiktig altså, og stryker på dem akkurat som jeg gjør bak øret, som de er veldig glad i. Hvis jeg beveger meg mot mageområdet og gjør det noen få sekunder, risikerer jeg å bli bitt og klort. :fnise: En annen katt jeg hadde som yngre var på samme måten.

Grunnen til at jeg lager tråden, er jo at alle andre katter jeg har vært borti ELSKER det!! Hvorfor liker noen det, mens andre blir "sinte" av det? Ingen av kattene mine har vært syke eller noe, så jeg tviler sterkt på at det fremkaller noen smerte. Ingen av kattene har vært i slekt.

I tillegg reagerer de veldig rart på plystring. Med en gang jeg plystrer, begynner de å male og legger seg på fanget mitt. Hvorfor? :fnise: Det skjer altså hveeer eneste gang!

Takk på forhånd!



Anonymous poster hash: 674fd...1af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke svaret på dette, men jeg har også en katt og han hater å bli klødd/kost på magen, mens han andre bryr seg ikke. Men har kanskje noe med at noen er mer følsomme der, som at noen mennesker er mer kilen? :)
Og den ene katten min blir veldig kosete og nysgjerrig når vi plystrer på en spesiell måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen (undersiden) er veldig sårbar. Dette vet de, så de vokter den vel! :) Det er derfor en pleier å si at katter som ligger på rygg og sover føler seg veldig trygge. Det er instinktet som setter i når de blir berørt der. Men det er selvsagt forskjell på katter og. Noen har vennet seg til det og forstått at det ikke er noe farlig, og noen kan til og med komme til å like det etter hvert. :)

Når det gjelder plystring, er det veldig individuelt. Noen ser ut til å reagere positivt på det, mens andre hater det. Det er mange teorier ute og går, alt fra at frekvensen ligner musepip og derfor trigger jaktinstinktet, til at det minner om kattunger som piper og at de derfor tolker det som kalling. En må også huske på at katter kan male om de finner noe svært ubehagelig. De gjør det for å berolige seg selv. Jeg har vært ute for katter som har vært ekstremt hardt skadet og i store smerter som har malt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt likte ikke å bli kost på magen før, men nå elsker han det. Tydeligvis noe han har lært seg at er veldig deilig. Nå legger han seg på rygg og strekker seg så lang han er for å bli klødd :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...