Gå til innhold

hjemmebesøk av helsesøster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsfødende og har ikke hatt hjemmebesøk :)

Har du vært på kontroll med barnet? Det er pålagt å gå på kontroll med barnet etter fødsel og de andre kontrollene. (utenom 4 årskontroll mener jeg).

Du bør ta kontakt med din helsestasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Keikolina

I vår bydel kan vi velge. De tilbyr i hvert fall å komme til alle.

Kanskje jeg hadde takket ja hvis jeg var førstegangs, men jeg syntes det var deiligere å slippe besøk (rydde, støvsuge, kaffe...) :fnise:

Første kontroll foregår i løpet av leveuke 1-2 her.

Ha ha, av samme grunn takket jeg også nei, og har hørt om sånne som går rundt og snoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på kontroll med barnet? Det er pålagt å gå på kontroll med barnet etter fødsel og de andre kontrollene. (utenom 4 årskontroll mener jeg).

Du bør ta kontakt med din helsestasjon!

Pålagt? hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen jeg bodde i da jeg fikk barn for seks år siden praktiseres ikke hjemmebesøk i det hele tatt.

Her er jeg litt usikker, men regner med å få beskjed om det innen de neste månedene så jeg vet hva som er praksis her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålagt? hvor har du det fra?

Trodde dette var obligatorisk! Uansett syntes jeg det burde det være det. Syntes det er sløvt å ikke kjekke barnets helse de første leveårene! Småbarnskontroller er ett fint tiltak til å oppdage evnt sykdommer hos barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pålagt? hvor har du det fra?

Fordi barnet har krav på oppfølging av helsesøster, og du som mor er ansvarlig for at det skjer:)

Anonymous poster hash: 0981c...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tilbud om hjemmebesøk, men den dagen hun eventuelt kunne komme utover på hjemmebesøk, så hadde jeg legetime i byen. Da var det like greit at vi tok turen innom helsesøster der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, av samme grunn takket jeg også nei, og har hørt om sånne som går rundt og snoker.

Det finnes de som er glad i å snoke ja...

En venninne av meg som alltid holder et meget ryddig hjem hadde 3 ulike flasker med alkohol i et skap i stua, litt vin,likør og slikt. Da kom spørsmålet "Drikker dere mye"? fra jordmoren som var på hjemmebesøk. Skulle tro det var et vanslig syn i mange norske hjem men....

Anonymous poster hash: 56763...19f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hjemmebesøk av helsesøster begge gangene, aldri av jordmor. Første gangen var det nyttig, men nå sist føltes det som reprise på noe jeg akkurat hadde hørt, men de er vel pålagt å si det viktige hver gang. Hun veide barnet, men det var kanskje det eneste nyttige som ble gjort.

Ellers var det snakk om amming, vaksineprogram, og hun så på navlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det hjemmebesøk når vesla var 6 dager gammel. Helsesøster ringte på forhånd og presiserte veldig at det ikke var for å sjekke om det var ryddig, kun for å gi informasjon, og presenteres, samt veies. Jeg syns bare det var koselig, men det kommer selvsagt veldig an på hvem man får som helsesøster også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi barnet har krav på oppfølging av helsesøster, og du som mor er ansvarlig for at det skjer:)

Anonymous poster hash: 0981c...5b8

Tull.

Man må på ingen måte ha barnet hos helsesøster. Man kan fint bruke egen lege eller barnelege for å følge med på barnets helse.

Merkelig hvor mange vrangforestillinger folk har.

At det er sløvt å IKKE følge opp barnets helse er en helt annen ting å komme med fantasier om at man er pålagt å bruke en helsetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på kontroll med barnet? Det er pålagt å gå på kontroll med barnet etter fødsel og de andre kontrollene. (utenom 4 årskontroll mener jeg).

Du bør ta kontakt med din helsestasjon!

Har såklart vært på kontroll med ham, men de hadde ikke kapasitet til hjemmebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forrige kommunen jeg bodde i praktiserte helsesøster hjem til førstegangsfødende.

Her jeg bor nå kommer jordmor hjem først, så helsesøster uken etter. Synes det er veldig greit. Er samme jordmor som fulgte graviditeten. Her har de kapasitet nok til alle som har født.

Hs her kommer også hjem om du har ammeprobler og trenger veiledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var hyggelig med hjemmebesøk :) Fikk hilst på helsesøster som kommer til å følge han opp videre, fikk litt informasjon og baby ble veid. Var også deilig å slippe å dra ut med helt fersk vinterbaby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i en litt større hybelleilighet (mer hybel), både kjæresten og jeg. Og babyen. Det var utrolig trangt om plassen, så derfor ble det litt rot av det. Vi var riktignok på flyttefot også, derfor var det litt rot ettersom vi holdt på å pakke i flekkene.

Helsesøsteren oppførte seg rart til tross for den infoen, og oppfølgingen var mistenkelig tett (daglig) frem til neste hjemmebesøk. Det hjemmebesøket var i den nye leiligheten, hvor ting var veldig kaotisk før vi kom på plass etter et par uker. Først på det tredje hjemmebesøket- etter alt var på plass, avtok kontakten til det normale. Var ekkelt å kjenne på den, ettersom vi var unge og uerfarne foreldre (hehe), men det var veldig godt å se at hun "godtok" oss i sitt stille sinn som normale og oppegående foreldre.



Anonymous poster hash: a0a8d...c50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde hjemmebesøk. Husker det var kaostilstander på stua, men det eneste jeg klarte å tenke var at jeg måtte få vasket dusjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hjemmebesøk etter begge fødslene. Første gang hadde vi ferdig en liste med spørsmål og noterte flittig. Babyen ble veid siden han mistet mer enn 10% etter fødsel.

Andre gang var vi litt mindre forberedt i forhold til hva vi evt lurte på. Mye var "gammelt nytt", noe hs ga uttrykk for at hun regnet med også, men noe var greit å bli minnet på for det var jammen ikke alt vi husket. Men det nyttigste var egentlig tipsene hun hadde i forhold til storebror.

Også veiing denne gangen pga liten baby og mer enn 10% vekttap etter fødsel.

Begge ganger har hs bare sittet i sofaen og pratet, ikke "lusket" rundt.

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Hjembesøk er kun et tilbud - ikke tvang. Du kan fint si nei men da møter du/dere opp på helsestasjonen på en avtalt dato istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...