Gjest Sille4 Skrevet 28. september 2013 #61 Skrevet 28. september 2013 Du har åpenbart ikke vært i en lignende situasjon selv. Jeg er ikke ts, men jeg har vært i en lignende situasjon. Det bør absolutt kunne gå an å snakke med de aktuelle barna om det, og gjerne deres foreldre også om man skulle vite hvem det er. Så lenge det er i en rolig tone, saklig, og bestemt. Så lenge man ikke kjefter så burde folk tåle det, særlig om man argumenterer for sitt syn på saken. Så får man gjenta det om nødvendig. En uvane er vanskelig å vende. Jeg kan godt forstå deg ts. Jeg kan også forstå ts, da man selvsagt ønsker at barnet sitt blir kalt det navnet man har gitt. Men hvis en forelder hadde kommet til meg, uansett tone, og sagt at barnet mitt sa Kari, i istedenfor Kari-Anne, så hadde jeg vel lurt litt om det virkelig var noe å henge seg opp i når de er 3 år og når barnet selv også kun sier det ene navnet innimellom. Jeg tror virkelig ikke at jeg hadde giddet å leksa opp ungen min i at hun må si begge navn.
puppepia Skrevet 28. september 2013 #62 Skrevet 28. september 2013 Min datter på 3 år har ett dobbeltnavn med bindestrek. Vi har ALLTID brukt begge navnene og poengtert det i bhg at hun skal bruke begge. Nå i høst flyttet hun på storebarnsavdeling, og nesten hver dag når jeg henter/leverer hører jeg de andre barna kun bruke første navnet... Desverre har jeg også observert at hun selv ved noen anledinger bare har brukt dette navnet. De ansatte bruker konsekvent begge, men hva kan man gjøre for å få ungene til å gjøre det samme?? Jeg har begynnt å "snakke til dem" hver gang jeg hører det, og minner dem på hva hun faktisk heter... For oss er det viktig at hun bruker begge navnene, slik at det blir helt unaturlig for henne å bare bruke ett. Noen tips?? Anonymous poster hash: 69e85...099 Seriøst? Noen mennesker er bare rare ... 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #63 Skrevet 29. september 2013 Jeg heter Gro Anita, men uten bindestrek. Alikevel blir begge navnene brukt i 98 % av tilfellene Min mor var veldig bevist på dette, og jeg selv syns heller ikke gro var noe morsomt siden det da selvfølgelig rimte på do. Så jeg er Gro Anita, ferdig med det. Jeg retter ikke på dem som bare skal si navnet mitt i en bisetning og jeg vet jeg ikke skal ha noe mer å gjøre med, men ellers retter jeg på de som sier bare Gro, eller de som sier bare Anita. (skjer det også faktisk ) Anonymous poster hash: 03430...1b5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #64 Skrevet 29. september 2013 Min søster har et litt langt navn, så hun fikk fra barneskolen et kallenavn hvor ca halvparten av navnet ble brukt. Det er litt spesiellt så vil ikke skrive det her, men som f.eks Viktoria - Vikki. Det blir fortsatt brukt faktisk, sånn av og til. Når jeg begynt å jobbe var det allerede ei der som het det samme som meg, så jeg fikk et kallenavn basert på etternavnet mitt. 10 år senere har jeg det fortsatt selvom "navnesøstern" har sluttet for lenge siden. Og siden jeg har mange venner fra arbeidsplassen så har det smittet over i pravatlivet. Er kun familien, mannen og noen få venner som bruker fornavnet mitt. Det hadde nok ikke foreldrene våres sett for seg når de valgte navnene våre, men sånn kan det gå. Anonymous poster hash: d4180...813
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå