Gå til innhold

Bruk av navn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Denne tråden får meg til å synes enda mer synd på skole- og barnehageansatte som regelmessig (?) må slite med nevrotiske foresatte.

Get a grip wo(man)!

En venninne av meg som er lærer sa en gang at hun egentlig hadde en fantastisk jobb, hadde det bare ikke vært for alle de sprø foreldrene...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det andre navnet et navn som er vanskelig å uttale for små barn? I så fall kan jo det være en begrunnelse for at de ansatte bruker begge navnene på henne, mens de andre barna bruker første :)

Jeg har alltid brukt begge fornavn og andre har brukt begge på meg, men det var korte navn som er lite kompliserte å uttale. Dersom barna sliter med å si det andre navnet, kan jo det være forklaringen...

Anonymous poster hash: adc32...fb7
  • Liker 1
Skrevet

De bruker faktisk det lengste og "vanskligste" navnet...

Tror ikke hun har noen sterke meninger enda. Når noen spørr hva hun heter bruker hun begge, men bryr seg foreløpig ikke om de bare bruker det ene.

Håpet vårt var/er at det skal bli unaturlig for henne å bruke bare ett navn!

Når jeg kom i bhg i dag, var det flere som ropte på henne med begg navn, og da roset jeg dem! Fikk da høre av de ansatte at de også har lagt merke til dette, og at de hadde tatt det opp i samlingsstunden i dag! Uten at jeg har bedt om det:)

Det synes jeg var kjempe flott, og de ville fortsette å jobbe med det.

TS

Anonymous poster hash: 69e85...099
  • Liker 1
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg hadde ledd veldig om en av foreldrene i barnehagen til sønnen tok opp med meg at han uttaler navnet til barnet deres feil.

• Liker 11
Skrevet

Og hvor står jenta deres oppi alt dette?

Jeg vokste opp med to fornavn, og foreldrene mine var akkurat som deg. De lagde et helvetes styr over at begge skulle brukes, tiltalte meg konsekvent med begge, ville ha andre til å gjøre det og så videre. Og jeg? Jeg likte ikke det andre navnet, så jeg brukte kun det første. Med den konsekvente bruken av et navn jeg selv ikke likte gikk det også fra en viss misnøye til ren avsky ovenfor navnet, og på dagen jeg fylte 18 sendte jeg melding om navneendring. Om foreldrene mine bruker begge, ignorerer jeg dem blankt, og JA, jeg er fortsatt sint for at de lagde slikt styr over et navn jeg selv ikke en gang ville bruke.

En ting er at DU foretrekker begge, men det er til syvende og sist datteren din som skal leve med det.

Anonymous poster hash: e5758...525

Hvilket navn var det du ikke likte/fjernet?

Anonymous poster hash: 3a97b...e54

Skrevet

Jeg syns det er helt naturlig at du ønsker at barnet ditt blir kalt hele navnet sitt og ikke halve. :) Det du kan gjøre er som du allerede har gjort, gi beskjed til alle voksenpersoner om at hele navnet skal brukes. Men det viktigste tror jeg er å gjøre datteren din bevisst på sitt eget navn, slik at hun selv retter på dem som ikke bruker hele navnet. Fortell henne om navnet og hvordan dere valgte det. Rett på henne når hun selv bare bruker det første navnet. ++

Jeg har min mors etternavn som mellomnavn og min fars etternavn. De fleste med begge foreldres etternavn bruker ofte bare selve etternavnet, men mamma har alltid vært veldig opptatt av at mellomnavnet skal med. Derfor var det noe jeg bevisst gjorde helt fra jeg var bitteliten.

Hvorfor skal moren mase på datteren om at hun være en pain in the ass og "rette" på andre mennesker?

Du har ingen rett på at folk skal omtale deg med mellomnavn. Fordi mellomnavn ikke er en ordentlig del av navnet. Det er helt korrekt å omtale noen med for- og etternavn, og uten mellomavn. Det er direkte latterlig å gå rundt og insistere på at folk skal omtale deg med mellomnavn. De andre barna i barnehagen blir kalt Audun, Nora og Peter, mens du insisterer på å alltid bli kalt "Jeannette Isabelle Sauvik Pettersplassen". Foreldrene dine gav streng beskjed til barnehagepersonalet om at når de henvendte seg til deg, måtte de ALLTID si "Jeannette Isabelle Sauvik Pettersplassen".

Mellomnavnet er etter sin art et slektsnavn og settes mellom fornavnet og slektsnavnet. Det er et personlig navn og er ikke en del av slektsnavnet. [...] I motsetning til fornavn og slektsnavn er det et «unødvendig» navn sett fra det offentliges synspunkt. Ingen må ha mellomnavn, og ingen plikter å bruke mellomnavnet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mellomnavn

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal moren mase på datteren om at hun være en pain in the ass og "rette" på andre mennesker?

Du har ingen rett på at folk skal omtale deg med mellomnavn. Fordi mellomnavn ikke er en ordentlig del av navnet. Det er helt korrekt å omtale noen med for- og etternavn, og uten mellomavn. Det er direkte latterlig å gå rundt og insistere på at folk skal omtale deg med mellomnavn. De andre barna i barnehagen blir kalt Audun, Nora og Peter, mens du insisterer på å alltid bli kalt "Jeannette Isabelle Sauvik Pettersplassen". Foreldrene dine gav streng beskjed til barnehagepersonalet om at når de henvendte seg til deg, måtte de ALLTID si "Jeannette Isabelle Sauvik Pettersplassen".

http://no.wikipedia.org/wiki/Mellomnavn

Når det er med bindestrek regnes det som ett navn (fornavn).

Men det er da ikke poenget. Poenget er at det er tullete å gå og rette på barn som bare bruker det ene navnet, så lenge jenta selv synes det er greit. Det kommer aldri til å funke og jeg synes det er rart at barnehagen bruker tid og ressurser på dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette er viktig.

Min sønn har kallenavn i barnehagen. La oss si han het Fredrik, og blir kalt Freddie eller Fredriksen. Selv synes jeg Fredrik er finest, men det plager meg da ikke at andre barn sier noe annet. Faktisk synes jeg det er litt hyggelig, for det høres litt med fortrolig ut.

• Liker 4
Skrevet

De bruker faktisk det lengste og "vanskligste" navnet...

Tror ikke hun har noen sterke meninger enda. Når noen spørr hva hun heter bruker hun begge, men bryr seg foreløpig ikke om de bare bruker det ene.

Håpet vårt var/er at det skal bli unaturlig for henne å bruke bare ett navn!

Når jeg kom i bhg i dag, var det flere som ropte på henne med begg navn, og da roset jeg dem! Fikk da høre av de ansatte at de også har lagt merke til dette, og at de hadde tatt det opp i samlingsstunden i dag! Uten at jeg har bedt om det:)

Det synes jeg var kjempe flott, og de ville fortsette å jobbe med det.

TS

Først nå har jeg lest hele tråden, og jeg vil bare si at jeg støtter deg TS! Barna er enda små, det er da det skal innarbeides. Supert at det ble tatt opp i samlingsstunden, - så håper alle barna også bruker begge navnene hennes nå :) Synes det er helt riktig av deg å si fra til dem om at hun har to fornavn hun bruker, - og at du roste barna da du hørte dem bruke begge! Dobbeltnavn er flott, men dessverre er det mange som synes det er "ut" nå. Derfor er det så koselig at noen gjerne vil ha det på barna, og da med hensikt å bruke begge. Med bindestrek i navnet er det jo enda mer tydelig at det er ment å bruke begge.

Skrevet

Først nå har jeg lest hele tråden, og jeg vil bare si at jeg støtter deg TS! Barna er enda små, det er da det skal innarbeides. Supert at det ble tatt opp i samlingsstunden, - så håper alle barna også bruker begge navnene hennes nå :) Synes det er helt riktig av deg å si fra til dem om at hun har to fornavn hun bruker, - og at du roste barna da du hørte dem bruke begge! Dobbeltnavn er flott, men dessverre er det mange som synes det er "ut" nå. Derfor er det så koselig at noen gjerne vil ha det på barna, og da med hensikt å bruke begge. Med bindestrek i navnet er det jo enda mer tydelig at det er ment å bruke begge.

Tusen takk for koselig svar! Veldig godt å se noen forstår og er enig.

Det har bedret seg en del etter den samlingen, og bhg fortsetter å jobbe med det:)

Kommer nok aldri til å forstå hvorfor folk ikke konsekvent bruker dobbeltnavnet, når det er bindestrek, for da er det jo ett navn og ikke to...

Skrevet

Jeg heter noe lignende Ida-Marie (med bindestrek), da forventer jeg faktisk at folk kaller meg det. Jeg heter ikke Ida eller Marie, på samme måte som jeg ikke heter Line eller Tone. Er det så vanskelig da? Jeg kaller ikke andre Henrik om de heter Ole-Henrik (f.eks) og presenterer seg som det.

MEN det er annerledes om barnet vokser opp og selv ønsker å bare bruke ett navn. Da er det de selv som bestemmer, og kan bytte navn om ønskelig. Og da bør det også respekteres av andre.

Anonymous poster hash: a11e2...319
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har lest denne tråden ug undret meg fælt over hvor mange som blir provoserte over dette. "Du er sprø", "Bitch", "hurpe", er noen av tingene TS har fått høre.... Er det virkelig så fælt at en mor ønsker at barnets navn skal uttales riktig? Og gud forby om noen skal fortelle dere hvordan dere skal uttale et annet barns navn!

Jon Arne er jo et litt annet navn enn bare Jon, om ikke annet i foreldrenes ører. Er det ikke bare å respektere dette, da?

Er kanskje å gå litt over streken om man direkte kontakter andre med denne saken for øye, men i vår bhg er det en venninne av min datter som har dobbeltnavn. Før jeg ble kjent med dem, kalte jeg datteren Eva (f.eks.). Da sa jeg til hennes mor en gang vi møttes ved henting: "Så fin lue Eva har på seg i dag". "Ja, Eva Linnea fikk den til jul" el.l. Verre er det ikke, jeg tok i allefall det hintet. Går an å gjøre det litt diskret.

Anonymous poster hash: ea0be...e09
  • Liker 1
Skrevet

Jeg heter noe lignende Ida-Marie (med bindestrek), da forventer jeg faktisk at folk kaller meg det. Jeg heter ikke Ida eller Marie, på samme måte som jeg ikke heter Line eller Tone. Er det så vanskelig da? Jeg kaller ikke andre Henrik om de heter Ole-Henrik (f.eks) og presenterer seg som det.

MEN det er annerledes om barnet vokser opp og selv ønsker å bare bruke ett navn. Da er det de selv som bestemmer, og kan bytte navn om ønskelig. Og da bør det også respekteres av andre.

Anonymous poster hash: a11e2...319

100 % enig. Skjønner ikke de som klager over å bruke dobbeltnavn på andre og nekter å gjøre det av prinsipp. Tror ikke jeg har tenkt over at jeg bruker dobbeltnavn på folk engang, jeg bare sier navnet slik de sier de selv.

Skrevet

Min svigermor er som deg. Hun ga begge sønnene dobbeltnavn (uten bindestrek), og begge fikk kallenavn som ble så etablert at svogeren min presenterer seg med det. I over 40 år har hun offet, akket og rettet på alle som ikke kaller dem ved fullt navn, og er drit sur hver gang de ikke selv retter på andre. Som f.eks. min svigerinne, som også bruker kallenavnet på sin mann (typisk "Jakken" for Jan Kristian), og barna våre som sier onkel Jakken. I bunn og grunn er det kun hun og mannen som sier det korrekt (jeg kaller som oftest min mann det første navnet).

Så det kan hende du må slite med dette lenge.

Skrevet

Jeg har et dobbeltnavn (riktignok uten bindestrek, men ganske kort og greit) og har spesifisert hele livet at jeg heter "Eva Marie", ikke "Eva". Det er allikevel 8 av 10 som insisterer på å kalle meg Eva, og ytterligere noen som kaller meg "Evie", "Evaen" eller andre rare kjæleformer. Så det er egentlig like greit å venne seg til det med en gang at datteren din kommer til å få mange rare versjoner av navnet.

Anonymous poster hash: 59de9...f20
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg har selv et dobbeltnavn med to korte navn, dessverre uten bindestrek. Jeg irriterer meg noe helt utrolig over å bli kalt med bare det første, noe som ofte skjer med folk som ikke kjenner meg veldig godt og i møte med for eksempel leger. Det ene navnet alene høres ut som en fremmed person, og jeg har opplevd mange ganger at folk roper på meg eller prøver å få kontakt uten at jeg skjønner at det er meg de prater til.

Men, det er en viktig forskjell. Det er den som bruker navnet som må ta det opp. Så lenge hun selv syns det er greit har du ikke så mye styring. Det er tross alt hennes navn.

Anonymous poster hash: c1534...376

• Liker 1
Skrevet

100 % enig. Skjønner ikke de som klager over å bruke dobbeltnavn på andre og nekter å gjøre det av prinsipp. Tror ikke jeg har tenkt over at jeg bruker dobbeltnavn på folk engang, jeg bare sier navnet slik de sier de selv.

Her er det vel ikke snakk om noen som ikke bruker dobbeltnavn av prinsipp, men små barn som bare bruker det ene navnet på datteren til TS. Er enig med de fleste at dette virker litt tullete, men det er TS sin datter og da får hun vel bare fortsette å få barna til å kalle henne hele navnet hennes. Hadde forresten en i klassen men dobbeltnavn, kunne aldri falt meg inn å bare bruke det første navnet. Så dette er nok en vane som må øves inn.

Skrevet (endret)

Du kommer nok ikke til å klare å styre hva ungene kaller barnet ditt. Når barnet ditt begynner på skole, så fortsetter sikkert det samme, eller barnet kan til og med få et kallenavn. Jeg tror dette er noe du bare må akseptere :) Derimot, hvis barnet ønsker at andre skal bruke begge navnene, så vil nok hun påpeke det for andre når hun blir litt eldre.

Endret av drue
Skrevet

Her er det vel ikke snakk om noen som ikke bruker dobbeltnavn av prinsipp, men små barn som bare bruker det ene navnet på datteren til TS. Er enig med de fleste at dette virker litt tullete, men det er TS sin datter og da får hun vel bare fortsette å få barna til å kalle henne hele navnet hennes. Hadde forresten en i klassen men dobbeltnavn, kunne aldri falt meg inn å bare bruke det første navnet. Så dette er nok en vane som må øves inn.

Mente dem som tidligere i tråden har sagt at de aldri skulle gidde å bruke to navn på folk. Tror ikke barnehagebarn gjør det av prinsipp ;)

Skrevet

De ansatte i barnehagen gjør bra i å respektere deres ønske om å bruke begge navnene, men du kan ikke detalstyre 0-6-åringer. Heller ikke presse datteren din til å gjøre det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...