MunaMadan Skrevet 20. september 2013 #22 Skrevet 20. september 2013 Det er forståelig at du har et ønske om at begge navnene blir brukt, men jeg synes ikke noe om fremgangsmåten. Hvis du fortsetter å terpe på dette så kan du også få det utfallet at barnet ditt blir lei og stiller seg i opposisjon til navnet, at hun vil bestemme selv og bare vil bruke det ene navnet fordi du maser sånn. Det er jo heller ikke lenge til barnet vil oppfatte det som ubehagelig hvis du retter på de andre barna. Ikke vær så panisk på dette. Oppfør deg naturlig og fortsett å bruke begge navnene hennes når du snakker til henne. Det at du har bedt personalet bruke begge navn, det er igrunnen alt du kan gjøre. 7
Gjest Morgun Skrevet 20. september 2013 #23 Skrevet 20. september 2013 Jeg antar at dette dreier seg om at det første navnet er et poppis-navn og at navn nr to er mindre poppis? F eks Thea-Margrete eller noe lignende? Og at mor ikke liker at jenta blir kalt kun poppis-navnet? Vel, unger velger som regel den enkleste løsningen så det er nok ikke stort du får gjort med det, annet enn at de kanskje bruker hele navnet når du dukker opp i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #24 Skrevet 20. september 2013 Når jeg var liten(barneskole) brukte vi ikke engang navnet til de som bare har et navn, da var det Eppi(espen), feddi(fredrik) Joa(joakim), og alle som hadde to navn fikk like kort kallenavn. var vel 18-19 før jeg begynte å bruke begge navnene mine. Det kommer med årene hvis ungen din liker navnet sitt. Det som er litt morsom er at hvis noen kaller meg "Lars" svarer jeg ikke før de sier "Lars *****", men hvis de sier Larsi er jeg der med en gang. Hadde en kompis med et uheldig kallenavn: Rassi. Så aldri kall ungen din for Rasmus Anonymous poster hash: 8dd63...525 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #25 Skrevet 20. september 2013 Sikker på at det ikke er datteren din som bruker kun det ene navnet, da? Anonymous poster hash: c5e2d...daa 6
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 20. september 2013 #26 Skrevet 20. september 2013 Det er utrolig merkelig at du forsøker å kontrollere fremmede barnehagebarn og hva de sier... Om hun deres hun blir eldre foretrekker å bruke begge navn så vil hun si i fra om dette til klassekamerater, lærere, venner osv. Frem til da er det ingenting du kan gjøre, det er helt naturlig at datteren deres og de andre barna bruker første fornavn. Anonymous poster hash: c08b7...b7e Du har åpenbart ikke vært i en lignende situasjon selv. Jeg er ikke ts, men jeg har vært i en lignende situasjon. Det bør absolutt kunne gå an å snakke med de aktuelle barna om det, og gjerne deres foreldre også om man skulle vite hvem det er. Så lenge det er i en rolig tone, saklig, og bestemt. Så lenge man ikke kjefter så burde folk tåle det, særlig om man argumenterer for sitt syn på saken. Så får man gjenta det om nødvendig. En uvane er vanskelig å vende. Jeg kan godt forstå deg ts.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #27 Skrevet 20. september 2013 Å herregud, hvorfor i huleste skulle jeg gidde å bruke dobbeltnavn på noen som helst? Hva blir det neste, kreve etternavn? Er det greit om jeg kaller deg Hurpe? Eller må jeg faktisk bruke begge og kalle deg Jævla Hurpe hver eneste gang? Det gidder jeg nemlig ikke, Hurpe får være nok! Eventuelt Bitch, som kjælenavn?..... Anonymous poster hash: 46517...146 Snakk om å være saklig.. Anonymous poster hash: 307af...cf4 3
Brud84 Skrevet 20. september 2013 #28 Skrevet 20. september 2013 (endret) Endret 20. september 2013 av Brud84
Stormborn Skrevet 20. september 2013 #29 Skrevet 20. september 2013 Alle unger med langt navn får kallenavn... Regner ikke med du vil skrive hva hu heter, men hvor mange stavelser er det? Og hvor vanskelig navn? For hvis ungen din heter Leah-Isabella ell no sånt så skjønner jeg godt at barnehagebarn forkorter 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #30 Skrevet 20. september 2013 Jaha, men tror nok jeg fortsetter å jobbe med saken en stund til! I hvertfall prøve å få henne selv til å rette på det. jeg mener at generelt når 3 åringer utaler ord feil, prøver man jo å veilede dem inn på riktig uttale?? Jeg trodde faktisk at når man hadde bindestrek så blir det ett navn og ikke to... Men jeg synes det er synd å se at så mange synes det er greit å automatisk forkorte/ødelegge navnet til andre. TS Anonymous poster hash: 69e85...099 Å kalle noen ved ett navn i stedet for to er ikke å "uttale ord feil". Nesten så jeg tror du troller. Ville vært helt absurd foreldrene til vennene mine skulle fortelle meg hva vi kunne kalle hverandre. Dobbeltnavn der man insisterer på å bruke begge navnene til vanlig er noe av det mest upraktiske, tullete og harry jeg vet om. Anonymous poster hash: e0949...255 4
Missy1 Skrevet 20. september 2013 #31 Skrevet 20. september 2013 Tenk så deilig å ha noe sånt som største bekymring i livet :D 3
Gjest Morgun Skrevet 20. september 2013 #32 Skrevet 20. september 2013 Tenk så deilig å ha noe sånt som største bekymring i livet :D Hvor står det at det er den største bekymringen hennes?
Missy1 Skrevet 20. september 2013 #33 Skrevet 20. september 2013 Hvor står det at det er den største bekymringen hennes? Det virker sånn. Kan ikke forstå at det er helt krise at ikke begge navn blir brukt bestandig. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #34 Skrevet 20. september 2013 Og hvor står jenta deres oppi alt dette? Jeg vokste opp med to fornavn, og foreldrene mine var akkurat som deg. De lagde et helvetes styr over at begge skulle brukes, tiltalte meg konsekvent med begge, ville ha andre til å gjøre det og så videre. Og jeg? Jeg likte ikke det andre navnet, så jeg brukte kun det første. Med den konsekvente bruken av et navn jeg selv ikke likte gikk det også fra en viss misnøye til ren avsky ovenfor navnet, og på dagen jeg fylte 18 sendte jeg melding om navneendring. Om foreldrene mine bruker begge, ignorerer jeg dem blankt, og JA, jeg er fortsatt sint for at de lagde slikt styr over et navn jeg selv ikke en gang ville bruke. En ting er at DU foretrekker begge, men det er til syvende og sist datteren din som skal leve med det. Anonymous poster hash: e5758...525 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #35 Skrevet 20. september 2013 Jeg hadde en jente i klassen min som insisterte på at vi MÅTTE bruke begge navnene hennes. Hun het nemlig ikke Tonje, men Tonje-Helene. Ekstremt viktig for henne, ekstremt irriterende for oss. Anonymous poster hash: 9cdbe...d62 2
juliane Skrevet 20. september 2013 #36 Skrevet 20. september 2013 Jeg syns det er helt naturlig at du ønsker at barnet ditt blir kalt hele navnet sitt og ikke halve. Det du kan gjøre er som du allerede har gjort, gi beskjed til alle voksenpersoner om at hele navnet skal brukes. Men det viktigste tror jeg er å gjøre datteren din bevisst på sitt eget navn, slik at hun selv retter på dem som ikke bruker hele navnet. Fortell henne om navnet og hvordan dere valgte det. Rett på henne når hun selv bare bruker det første navnet. ++ Jeg har min mors etternavn som mellomnavn og min fars etternavn. De fleste med begge foreldres etternavn bruker ofte bare selve etternavnet, men mamma har alltid vært veldig opptatt av at mellomnavnet skal med. Derfor var det noe jeg bevisst gjorde helt fra jeg var bitteliten. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #37 Skrevet 20. september 2013 Jeg har min mors etternavn som mellomnavn og min fars etternavn. De fleste med begge foreldres etternavn bruker ofte bare selve etternavnet, men mamma har alltid vært veldig opptatt av at mellomnavnet skal med. Derfor var det noe jeg bevisst gjorde helt fra jeg var bitteliten. Det har sønnen min også, men det er bare det siste som blir brukt, uansett hvor mye jeg har insistert på at han skal bruke begge. Han er 20 år nå og har bare brukt det siste navnet fra han var ganske liten. Man kan ikke tvinge andre til noe når det gjelder deres egen navn. Anonymous poster hash: a8736...b92 1
Sushi Skrevet 20. september 2013 #38 Skrevet 20. september 2013 Jaha, men tror nok jeg fortsetter å jobbe med saken en stund til! I hvertfall prøve å få henne selv til å rette på det. jeg mener at generelt når 3 åringer utaler ord feil, prøver man jo å veilede dem inn på riktig uttale?? Jeg trodde faktisk at når man hadde bindestrek så blir det ett navn og ikke to... Men jeg synes det er synd å se at så mange synes det er greit å automatisk forkorte/ødelegge navnet til andre. TSAnonymous poster hash: 69e85...099 Det virker ikke som om datteren din har noe i mot det? Hun kan jo velge selv når hun blir større? Synes forresten det er litt merkelig at du synes det ene navnet alene er SÅ fælt. Du har jo valgt det. 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #39 Skrevet 20. september 2013 Hva synes jenta selv om bruk av et eller flere navn? Jeg har dobbeltnavn, og bruker alltid begge. (To korte, raske navn, synes navnet mitt blir ekstra enkelt og "anonymt" dersom man kutter ut et av dem.) I klassen min gikk det en gutt som også alltid brukte begge navnene uten unntak, og en jente og en gutt som hadde to litt lengre fornavn og valgte å bare bruke det første fornavnet. Jeg pleier å se det an og bruke navnet slik folk omtaler seg selv. For noen er det veldig viktig at begge navnene brukes, og for noen er det viktig at man IKKE bruker mellomnavnet. Selv hater jeg at andre snakker til meg med bare det første navnet, men jeg går ikke ut ifra at alle andre gjør det samme... Bruker jenta et eller begge navnene? Dersom hun selv bare bruker det ene, er det ikke så rart at de rundt henne i barnehagen gjør det samme... Anonymous poster hash: adc32...fb7
Herandjetzt Skrevet 20. september 2013 #40 Skrevet 20. september 2013 Denne tråden får meg til å synes enda mer synd på skole- og barnehageansatte som regelmessig (?) må slite med nevrotiske foresatte. Get a grip wo(man)! 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå