AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #1 Skrevet 19. september 2013 Min datter på 3 år har ett dobbeltnavn med bindestrek. Vi har ALLTID brukt begge navnene og poengtert det i bhg at hun skal bruke begge. Nå i høst flyttet hun på storebarnsavdeling, og nesten hver dag når jeg henter/leverer hører jeg de andre barna kun bruke første navnet... Desverre har jeg også observert at hun selv ved noen anledinger bare har brukt dette navnet. De ansatte bruker konsekvent begge, men hva kan man gjøre for å få ungene til å gjøre det samme?? Jeg har begynnt å "snakke til dem" hver gang jeg hører det, og minner dem på hva hun faktisk heter... For oss er det viktig at hun bruker begge navnene, slik at det blir helt unaturlig for henne å bare bruke ett. Noen tips?? Anonymous poster hash: 69e85...099
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #3 Skrevet 19. september 2013 Jeg tenker... "bare vent til hun begynner på skolen". Alle jeg gikk i klasse med endte med å bruke kun det ene navnet, fordi det var lettest. Jeg skjønner at du synes det er dumt, men jeg vet ikke helt hva du skal gjøre for å kontrollere det? Løpe etter alle vennene til barnet når det blir større og rette på dem? Det blir neppe populært hos datteren din... Anonymous poster hash: 403d2...7ce 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #4 Skrevet 19. september 2013 Jeg tenker... "bare vent til hun begynner på skolen". Alle jeg gikk i klasse med endte med å bruke kun det ene navnet, fordi det var lettest. Jeg skjønner at du synes det er dumt, men jeg vet ikke helt hva du skal gjøre for å kontrollere det? Løpe etter alle vennene til barnet når det blir større og rette på dem? Det blir neppe populært hos datteren din... Anonymous poster hash: 403d2...7ce Det er vel derfor jeg vil jobbe med det nå, slik at hun selv "retter" på det, når noen bruker bare halve navnet... Skjønner liksom ikke helt hvor det kommer fra heller, siden ingen voksne har kalt henne dette, men brukt begge? Trodde det da ble naturlig å bruke begge... Anonymous poster hash: 69e85...099 1
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 19. september 2013 #5 Skrevet 19. september 2013 Eg jobbar som lærar. Har eit barn bindestrek i namnet sitt brukar eg konsekvent begge namna. Er namnet utan bindestrek spør eg barnet om kva han blir kalla. Mitt barn har bindestrek i etternamnet. Jeg har sagt i fra til barnehagen at etternamnet hans er Hansen-Olsen, IKKJE H-Olsen.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #6 Skrevet 19. september 2013 Hvorfor er det så viktig at begge navnene blir brukt? Anonymous poster hash: 1d5cf...a95 7
Silfen Skrevet 19. september 2013 #7 Skrevet 19. september 2013 Unger kaller andre unger hva de vil. Dette må du bare deale med. 12
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #8 Skrevet 19. september 2013 Hvorfor er det så viktig at begge navnene blir brukt? Anonymous poster hash: 1d5cf...a95 Fordi begge navnene betyr mye for oss, og det er ett vakkert navn. som blir ganske kjedelig når det bare blir halveis. Anonymous poster hash: 69e85...099 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #9 Skrevet 19. september 2013 Å herregud, hvorfor i huleste skulle jeg gidde å bruke dobbeltnavn på noen som helst? Hva blir det neste, kreve etternavn? Er det greit om jeg kaller deg Hurpe? Eller må jeg faktisk bruke begge og kalle deg Jævla Hurpe hver eneste gang? Det gidder jeg nemlig ikke, Hurpe får være nok! Eventuelt Bitch, som kjælenavn?..... Anonymous poster hash: 46517...146 13
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #10 Skrevet 19. september 2013 Hvorfor er det så viktig at begge navnene blir brukt? Anonymous poster hash: 1d5cf...a95 Egotrip Anonymous poster hash: 46517...146 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #11 Skrevet 19. september 2013 Det er måte på herskesyk man skal være hvis du tror du kan tvinge barnehagebarn til å kalle ungen din begge navnene. Anonymous poster hash: 698f4...693 6
SmallTalk Skrevet 19. september 2013 #12 Skrevet 19. september 2013 Min datter på 3 år har ett dobbeltnavn med bindestrek. Vi har ALLTID brukt begge navnene og poengtert det i bhg at hun skal bruke begge. Nå i høst flyttet hun på storebarnsavdeling, og nesten hver dag når jeg henter/leverer hører jeg de andre barna kun bruke første navnet... Desverre har jeg også observert at hun selv ved noen anledinger bare har brukt dette navnet. De ansatte bruker konsekvent begge, men hva kan man gjøre for å få ungene til å gjøre det samme?? Jeg har begynnt å "snakke til dem" hver gang jeg hører det, og minner dem på hva hun faktisk heter... For oss er det viktig at hun bruker begge navnene, slik at det blir helt unaturlig for henne å bare bruke ett. Noen tips?? Anonymous poster hash: 69e85...099 Du kan ikke gjøre en dritt, og du får bare innfinne deg med at de ikke bruker hele navnet hennes. Hun har tydelig ikke noe imot dette selv, ettersom hun ikke retter på de andre barna, og da er dette bare noe du får finne deg i å leve med. Dette er vel strengt tatt en bagatell og ikke akkurat noe å henge seg opp i... 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #13 Skrevet 19. september 2013 Min datter på 3 år har ett dobbeltnavn med bindestrek. Vi har ALLTID brukt begge navnene og poengtert det i bhg at hun skal bruke begge. Nå i høst flyttet hun på storebarnsavdeling, og nesten hver dag når jeg henter/leverer hører jeg de andre barna kun bruke første navnet... Desverre har jeg også observert at hun selv ved noen anledinger bare har brukt dette navnet. De ansatte bruker konsekvent begge, men hva kan man gjøre for å få ungene til å gjøre det samme?? Jeg har begynnt å "snakke til dem" hver gang jeg hører det, og minner dem på hva hun faktisk heter... For oss er det viktig at hun bruker begge navnene, slik at det blir helt unaturlig for henne å bare bruke ett. Noen tips?? Anonymous poster hash: 69e85...099 Å bruke dobbeltnavn til vanlig er latterlig. Man bruker bare ett fornavn og har bare krav på at andre tiltaler en med ett fornavn. Går du rundt og heter Dorothea-Isabella må du nesten finne deg i at folk kaller deg Dorothea. Folk velger selv hva de vil kalle andre. Dere kan insistere så my dere vil på at datteren deres alltid skal kalles "frøken Reidun-Borghild Aslasken", men kanskje vennene har bestemte seg for å kalle henne Goro. Anonymous poster hash: e0949...255 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 Eg jobbar som lærar. Har eit barn bindestrek i namnet sitt brukar eg konsekvent begge namna. Er namnet utan bindestrek spør eg barnet om kva han blir kalla. Mitt barn har bindestrek i etternamnet. Jeg har sagt i fra til barnehagen at etternamnet hans er Hansen-Olsen, IKKJE H-Olsen. Hansen-Olsen, for en lite velklingende kombinasjon. Jeg har et dobbelt etternavn og bruker bare første ledd i alle sammenhenger (profesjonelt, offentlig, post, signatur mm.) unntatt rent familiære-genealogiske. Anonymous poster hash: e0949...255
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #15 Skrevet 19. september 2013 Fordi begge navnene betyr mye for oss, og det er ett vakkert navn. som blir ganske kjedelig når det bare blir halveis. Anonymous poster hash: 69e85...099 Kanskje innse at hva som betyr noe for DERE er knekkende likegyldig i denne sammenhengen. Det handler om forholdet mellom barnet og dets jevnaldrene. Dere har ingen rolle her. Vennene kan velge å kalle venninnen sin for hva de vil. Anonymous poster hash: e0949...255 4
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 19. september 2013 #16 Skrevet 19. september 2013 Hansen-Olsen, for en lite velklingende kombinasjon. Jeg har et dobbelt etternavn og bruker bare første ledd i alle sammenhenger (profesjonelt, offentlig, post, signatur mm.) unntatt rent familiære-genealogiske.Anonymous poster hash: e0949...255 Du trur vel ikkje eg er så dum at eg skriv det faktiske etternamnet til sonen min på eit forum?!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #17 Skrevet 19. september 2013 Det kan du ikke kontrollere. Kan godt hende hun får kallenavn også etter hvert. Anonymous poster hash: c4486...16e
plix Skrevet 19. september 2013 #18 Skrevet 19. september 2013 Det er som nevnt, dessverre (?) ingenting dere kan og bør gjøre mye med. Selv enkeltnavn blir slicet opp, som Kristoffer blir til Kris, Aleksander blir til Alex osv Navnet mister ikke betydning selv om det forreste navnet (mest sannsynlig?) blir brukt i dagligtale. Fortell henne meningen bak navnet når hun blir eldre, og fortsett som nå. Bare litt mindre korrektur for datteren deres skyld
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #19 Skrevet 20. september 2013 Det er utrolig merkelig at du forsøker å kontrollere fremmede barnehagebarn og hva de sier... Om hun deres hun blir eldre foretrekker å bruke begge navn så vil hun si i fra om dette til klassekamerater, lærere, venner osv. Frem til da er det ingenting du kan gjøre, det er helt naturlig at datteren deres og de andre barna bruker første fornavn. Anonymous poster hash: c08b7...b7e 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #20 Skrevet 20. september 2013 Jaha, men tror nok jeg fortsetter å jobbe med saken en stund til! I hvertfall prøve å få henne selv til å rette på det. jeg mener at generelt når 3 åringer utaler ord feil, prøver man jo å veilede dem inn på riktig uttale?? Jeg trodde faktisk at når man hadde bindestrek så blir det ett navn og ikke to... Men jeg synes det er synd å se at så mange synes det er greit å automatisk forkorte/ødelegge navnet til andre. TS Anonymous poster hash: 69e85...099 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå