AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #1 Skrevet 18. september 2013 Noen med vinterbabyer(nyfødte og spedbarn) som har erfaring med sovepose i ull? Hva slags temperatur har dere hatt i soverommet ellers, og har dere brukt dyne oppå hele/deler av posen? Tenker ha soveskinn under, en tynnere ullsilkepysjamas under soveposen i ull, tynn ullue, og eventuelt dyne delvis eller helt over om babyen er kald av seg. Hva tror dere om dette? (Tenker da ikke på soverom som har 18-20 grader og varm baby, men mer på de kaldeste dagene hvor det er vanskelig å holde god temp på soverom) Anonymous poster hash: 35e79...1b5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #2 Skrevet 18. september 2013 Sikkert greit. Anonymous poster hash: f1572...e23
siebaeo Skrevet 18. september 2013 #3 Skrevet 18. september 2013 Jeg tror ikke det er anbefalt å ha lue på babyen inne.. 2
Sushi Skrevet 18. september 2013 #4 Skrevet 18. september 2013 Hørtes litt i overkant ut. Vi hadde kaldt soverom der vi bodde før og brukte deilig ullpose til babyen. Tynn dyne over hvis det var veldig kaldt, men ingenting under og i alle fall ikke lue. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #5 Skrevet 18. september 2013 Har kjøpt ullpose fra ManyMonths, og tenker å bruke bare den utenpå bleie. Lammeskinn under og evt. et teppe/dyne over om det er kaldt i rommet. Anonymous poster hash: c56f0...ab5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #6 Skrevet 19. september 2013 Det er farligere at babyen blir overopphetet enn at den er litt kald.Anonymous poster hash: 34191...bcf 2
Sunshine Skrevet 19. september 2013 #7 Skrevet 19. september 2013 Barn skal ikke sove med lue om natten grunnet større risiko for krybbedød, og rommet skal ha en temperatur på 17-20 grader. Vi har brukt ullpysjer og helårsdyne/pledd avhengig av hvor kaldt det var. Hun sparket av seg dynen ofte og da ble hun ikke kald pga pysjen. Det er enkelte land som også fraråder bruk av saueskinn fordi det også er knyttet til krybbedød. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #8 Skrevet 19. september 2013 Når babyene kan snu seg så kan de kveles i saueskinnulla, korhåret kan være bedre men ikke nødvendigvis. Jeg ville ikke hatt det i senga, heller under vognposen i vogna eller som babyen kan ligge på på gulvet med tilsyn. Og som en annen nevnte, det er farligere at babyen blir for varm. Ikke bruk lue inne (selv om de i blant gjør det på føden). Anonymous poster hash: b89d5...337
Gjest Kaffelattn Skrevet 19. september 2013 #9 Skrevet 19. september 2013 Noen med vinterbabyer(nyfødte og spedbarn) som har erfaring med sovepose i ull? Hva slags temperatur har dere hatt i soverommet ellers, og har dere brukt dyne oppå hele/deler av posen? Tenker ha soveskinn under, en tynnere ullsilkepysjamas under soveposen i ull, tynn ullue, og eventuelt dyne delvis eller helt over om babyen er kald av seg. Hva tror dere om dette? (Tenker da ikke på soverom som har 18-20 grader og varm baby, men mer på de kaldeste dagene hvor det er vanskelig å holde god temp på soverom)Anonymous poster hash: 35e79...1b5 I et soverom ville jeg ha sørget for en temperatur på ca 17 grader og latt babyen sove på bomullslaken og med dyne med bomullstrekk. Babyen har på bomullsbody med armer og eventuelt ben (helbody).
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #10 Skrevet 19. september 2013 Barn skal ikke sove med lue om natten grunnet større risiko for krybbedød, og rommet skal ha en temperatur på 17-20 grader. Vi har brukt ullpysjer og helårsdyne/pledd avhengig av hvor kaldt det var. Hun sparket av seg dynen ofte og da ble hun ikke kald pga pysjen. Det er enkelte land som også fraråder bruk av saueskinn fordi det også er knyttet til krybbedød. Det med lue om natten visste jeg faktisk ikke, men har tenkt på dette med at luen jo fort kan snirkle seg rundt hodet og hindre lufttilførsel..... Det med soveskinn som andre her nevner gjelder langhårede soveskinn, ikke korthårede. Årsaken til at jeg presiserer litt kaldt rom er jo nettopp at det kanskje ikke er mulig for oss å holde en god temperatur på soverommet - ellers ville jeg ikke presisert dette. Jeg har også lest om at enkelte pakker babyen inn i teppe av ulikeslag(usikker på hva som gjelder her) som en liten "burrito", og da har man jo teppet oppe ved hodet også? Eller? Jeg kler jo selvsagt ikke baby for varm om den ikke trenger det - jeg tenker på dersom rommet er kaldt og man merker baby fryser - hva man da kan gjøre. Tenker jo tilpasse det til hva tilstanden blir, men ville gjerne vite om hva man kan/ikke kan gjøre". Det med lua var jo et viktig tips. Og; hvordan sjekker man forøvrig? Bare kjenner generelt i nakken? Hadde ikke trengt å tenke på dette om ikke det er muligheter for at boligen blir veldig kald og det faktisk ikke er mulig å holde 16 grader på soverom og 20 grader i stue. Og jeg regner med flere har hatt denne utfordringen midt på kaldeste vinter Anonymous poster hash: 35e79...1b5
Bolla! Skrevet 19. september 2013 #11 Skrevet 19. september 2013 Nå er sønnen min snart 7 mnd og vi har ikke noen erfaring enda,en vi kommer til å prøve en slik ullpose i vinter, da vi flytter inn i et hus som er over 100 år gammelt og det kommer ikke til å være 16 grader eller varmere på soverommet. Jeg tenker at vi bare må prøve oss frem og se hva han kan bruke under og over posen.
Molte Skrevet 19. september 2013 #12 Skrevet 19. september 2013 Det var litt vel mye. Bedre at det er kjølig til babyen enn for varmt. Men en ullpose hørest greit ut. Ull regulerer jo varmen. Men det holder sikkert med den og et tynt teppe over. Lue trenger du ikke ha på inne.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #13 Skrevet 19. september 2013 Jeg må bare spørre om igjen med dette med lue inne; På dagtid er det vel greit på de kaldeste dagene sålenge bebis ikke er varm med en tynn ullsilkelue? De i butikken sa iallefall at den kunne brukes inne også. Varmetapet er jo hovedsaklig fra hodet på mennesker, og det virker bare mer behagelig i "min logikk" å ta på ei tynn lue på dagtid(ikke når den sover da) enn å kle på 2ekstra lag på resten av kroppen......? Anonymous poster hash: 35e79...1b5
Gjest Fluttershy Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 Vi har også veldig kjølig soverom på vinterstid, men jeg håper det skal holde med pyjamas, dyne og et godt teppe. Hvis det skulle bli for kaldt, kan vognpose med dun være noe å bruke? De sover jo i den i vognen, så det blir vel ikke for tett å brukes den om natten?
Sunshine Skrevet 19. september 2013 #15 Skrevet 19. september 2013 (endret) Jeg spurte om mulighet for luebruk siden vi ville ha det kaldere på soverommet, og da fikk jeg ganske streng beskjed omstøte det skulle være minst 17 grader og lue ikke skulle brukes. Ferdig med det liksom... Det gjelder ikke bare langhåret saueskinn. Sist jeg leste om det gjaldt det begge deler, mulig det er endret igjen så sjekk det opp. Endret 20. september 2013 av Sunshine
mulberrygal Skrevet 19. september 2013 #16 Skrevet 19. september 2013 Jeg må bare spørre om igjen med dette med lue inne; På dagtid er det vel greit på de kaldeste dagene sålenge bebis ikke er varm med en tynn ullsilkelue? De i butikken sa iallefall at den kunne brukes inne også. Varmetapet er jo hovedsaklig fra hodet på mennesker, og det virker bare mer behagelig i "min logikk" å ta på ei tynn lue på dagtid(ikke når den sover da) enn å kle på 2ekstra lag på resten av kroppen......?Anonymous poster hash: 35e79...1b5 Varmetapet er ikke størst fra hodet, det er en gammel myte. Du kan jo tenke deg selv at det er varmere med et lag over hele kroppen enn stor pelslue og ingenting på seg. Kjøp heller en overmadrass av ull til senga og ha ullpysjamas og dundyne eller ullsovepose og ikke begge deler.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #17 Skrevet 19. september 2013 Jeg spurte om mulighet for lurebruk siden vi ville ha det kaldere på soverommet, og da fikk jeg ganske streng beskjed omstøte det skulle være minst 17 grader og lue ikke skulle brukes. Ferdig med det liksom... Det gjelder ikke bare langhåret saueskinn. Sist jeg leste om det gjaldt det begge deler, mulig det er endret igjen så sjekk det opp. Men ikke alle KAN få 17 grader eller mer på soverommene sine, og det må da finnes råd for dem? Har og hørt om den undersøkelsen(ble vel gjort på New Zealand) og jeg mener at det flere ganger er presisert at de korthårede skal være sikre? Eller....? Har jo vært masse diskusjoner på det her inne iallefall. Om det også gjelder korthåret kommer jeg nok ikke til å bruke det i nattsengen, nei. Varmetapet er ikke størst fra hodet, det er en gammel myte. Du kan jo tenke deg selv at det er varmere med et lag over hele kroppen enn stor pelslue og ingenting på seg. Kjøp heller en overmadrass av ull til senga og ha ullpysjamas og dundyne eller ullsovepose og ikke begge deler. Stor pelslue og ingenting på seg? Litt slitsomt å spørre om ting her inne nåtr ofte 70% av diskusjonene endrer totalt forutsetning. Jeg har flere ganger presisert TYNN LUE AV ULLSILKE og tynn ullpyjamas evt ullpose e.l. Overmadrass av ull har jeg ikke vært borti? Virker dumt å kjøpe en hel overmadrass når man uansett bruker vanlig overmadrass resten av året. Man skal jo passe på tilstrekkelig sirkulasjon av luft også gjennom madrasser. Dette andre tipset om å bruke dunposen i senga har jeg ikke vært borti - det blir kanskje for lite sirkulasjon og potensielt alt for varmt til innebruk = høy risiko for krybbedød? Lurer på hva folk gjorde før i tiden når man ikke hadde samme mulighet for oppvarming av rom og kunne oppnå denne magiske 16-18 grader på soverom - er vel fortsatt mange idag som bor i kalde hus? Anonymous poster hash: 35e79...1b5
Gjest pysepusen Skrevet 19. september 2013 #18 Skrevet 19. september 2013 Da vi bodde i kaldt hus kjøpte vi en oljeovn til soverommet. Vips hadde vi 18 grader. Ville ikke brukt lue inne, men heller brukt ullundertøy og kanskje et ekstra lag samt jobbet med oppvarming. Når det gjelder soving er det nok fint med ullpose og ullpysj, men det holder nok i massevis.
Sunshine Skrevet 20. september 2013 #19 Skrevet 20. september 2013 (endret) Men ikke alle KAN få 17 grader eller mer på soverommene sine, og det må da finnes råd for dem? Har og hørt om den undersøkelsen(ble vel gjort på New Zealand) og jeg mener at det flere ganger er presisert at de korthårede skal være sikre? Eller....? Har jo vært masse diskusjoner på det her inne iallefall. Om det også gjelder korthåret kommer jeg nok ikke til å bruke det i nattsengen, nei. Stor pelslue og ingenting på seg? Litt slitsomt å spørre om ting her inne nåtr ofte 70% av diskusjonene endrer totalt forutsetning. Jeg har flere ganger presisert TYNN LUE AV ULLSILKE og tynn ullpyjamas evt ullpose e.l. Overmadrass av ull har jeg ikke vært borti? Virker dumt å kjøpe en hel overmadrass når man uansett bruker vanlig overmadrass resten av året. Man skal jo passe på tilstrekkelig sirkulasjon av luft også gjennom madrasser. Dette andre tipset om å bruke dunposen i senga har jeg ikke vært borti - det blir kanskje for lite sirkulasjon og potensielt alt for varmt til innebruk = høy risiko for krybbedød? Lurer på hva folk gjorde før i tiden når man ikke hadde samme mulighet for oppvarming av rom og kunne oppnå denne magiske 16-18 grader på soverom - er vel fortsatt mange idag som bor i kalde hus? Anonymous poster hash: 35e79...1b5 Hva folk gjorde før i tiden? De gjorde alle de tingene som i dag er frarådet og antall barn som døde i krybbedød var mye høyere. Det er en grunn til disse anbefalingene! Kjøp en varmeovn da vel. Så vanskelig er det vel ikke? Det var enkelte netter temperaturen hus oss lå på rundt 15 grader, men da bygget jeg et lite rede til babyen slik at det ble lunere nedi senga. Endret 20. september 2013 av Sunshine
siebaeo Skrevet 20. september 2013 #20 Skrevet 20. september 2013 Hvis man ikke klarer å holde temperaturen på rommet babyen skal ligge på på et fornuftig nivå bør man jo flytte soverommet/soveplassen til et annet rom en stund da.. Jeg antar stua eller ett eller annet rom i huset holder tempen oppe i løpet av natta. Eller kjøpe seg en ovn som jo må være mye enklere..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå