Gå til innhold

Hjertesukkenes bro

Fremhevede innlegg

Skrevet

Prøvde dette "trikset" i fjor, men ser at det er kun EN her hos meg som kanskje greier seg: (bilder fra nettet) Litt artig å prøve, da, selv om jeg ikke får det helt perfekt i første omgang. :biggrin:

potet_04.jpg

potet_06.jpg

potet_07.jpg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag kom Dahlia/georginefrøene mine i posten, og jeg plantet straks 20-30 stk i ei potte inne, så får vi se. :lillesky2:

Dahlia (1).jpg

• Liker 1
Skrevet

Deilig sol i dag! :nordvesta:

God helg allesammen!

• Liker 1
Skrevet
På 24.1.2017 den 13.57, hjertesukka skrev:

Prøvde dette "trikset" i fjor, men ser at det er kun EN her hos meg som kanskje greier seg: (bilder fra nettet) Litt artig å prøve, da, selv om jeg ikke får det helt perfekt i første omgang. :biggrin:

potet_04.jpg

potet_06.jpg

potet_07.jpg

Åhhh har du prøvd det ja! Så gøy - jeg har hatt det på "to-do" listen min i all evighet .. og der blir det nok en stund til :ler: Gleder meg til å høre hvordan det går med den som har klart seg! :jepp: 

På 25.1.2017 den 18.20, hjertesukka skrev:

I dag kom Dahlia/georginefrøene mine i posten, og jeg plantet straks 20-30 stk i ei potte inne, så får vi se. :lillesky2:

Dahlia (1).jpg

Spennenede! :duskedame: 

2 minutter siden, hjertesukka skrev:

Deilig sol i dag! :nordvesta:

God helg allesammen!

Flott vær her også - men kaaaaldt!

I går sorterte og renset (delvis) jeg alle frøene jeg hadde tørket fra i fjor - og i jøsse navn det tok laaaang tid! :daane: Jo lenger jeg kom ut i prosessen, jo grovere og grovere (og mer alternative) ble blandingene :laugh: Blir spennende å se hva som kommer opp :Nikke: 

• Liker 1
Skrevet

Og nå har jeg kjøpt så mange grønne planter at jeg har pålagt meg selv kjøpeforbud på ubestemt tid :laugh: Stuen min begynner å ligne på en plantebutikk .. og jeg har ikke sådd ett eneste frø enda :bond: 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Rumle skrev:

Og nå har jeg kjøpt så mange grønne planter at jeg har pålagt meg selv kjøpeforbud på ubestemt tid :laugh: Stuen min begynner å ligne på en plantebutikk .. og jeg har ikke sådd ett eneste frø enda :bond: 

Åh, det hørtes flott ut!  Ja det er fristende med grønne planter for tida, jeg trøster meg med at jeg har en svær avocadoplante nå, som ser virkelig fin ut. I går gikk jeg bevisst utenom mestergrønn da jeg var ute og handlet! :ler:

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, hjertesukka skrev:

Åh, det hørtes flott ut!  Ja det er fristende med grønne planter for tida, jeg trøster meg med at jeg har en svær avocadoplante nå, som ser virkelig fin ut. I går gikk jeg bevisst utenom mestergrønn da jeg var ute og handlet! :ler:

Smart! :laugh:

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, Rumle skrev:

Åhhh har du prøvd det ja! Så gøy - jeg har hatt det på "to-do" listen min i all evighet .. og der blir det nok en stund til :ler: Gleder meg til å høre hvordan det går med den som har klart seg! :jepp: 

Spennenede! :duskedame: 

Flott vær her også - men kaaaaldt!

I går sorterte og renset (delvis) jeg alle frøene jeg hadde tørket fra i fjor - og i jøsse navn det tok laaaang tid! :daane: Jo lenger jeg kom ut i prosessen, jo grovere og grovere (og mer alternative) ble blandingene :laugh: Blir spennende å se hva som kommer opp :Nikke: 

Ja, skal komme med rapport hvis det er noe å rapportere. Håper jo det. 

Ellers må jeg si at du er jammen meg tålmodigheten selv når du har renset og sortert frø - det er strengt tatt en kjedelig jobb, spør du meg. :laugh: 

• Liker 1
Skrevet

I dag spirer jammen meg Dahliafrøene mine! Gulp, tror jeg må sette dem litt kaldere. Men gøy da! :ler:

• Liker 1
Skrevet

Og stokkrosene mine er på vei! Både de gamle og de nye jeg sådde ifjor. :nordvesta:

Det som er spennende, er jo fargen. Spent på om jeg får gule og rosa i år!

Her er et utvalg av hvilke farger jeg har hatt:

sol på stokkrosene.JPG

Stokkroser juli 16.JPG

lillla stokkrose.JPG

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, SPOCA skrev:

Åh, så flotte! :) 

Takk skal du ha! Ja, jeg var virkelig kry av dem i fjor sommer! :biggrin: Siden jeg sådde dem selv, mener jeg.

• Liker 1
Skrevet
På 28.1.2017 den 11.34, hjertesukka skrev:

Ja, skal komme med rapport hvis det er noe å rapportere. Håper jo det. 

Ellers må jeg si at du er jammen meg tålmodigheten selv når du har renset og sortert frø - det er strengt tatt en kjedelig jobb, spør du meg. :laugh: 

Jeg kan love deg at jeg er helt ekstremt lite tålmodig :laugh: 

Så gøy at de spirer allerede! :hoppe: Har du nok lys?  :jepp: 

Skrevet
40 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg kan love deg at jeg er helt ekstremt lite tålmodig :laugh: 

Så gøy at de spirer allerede! :hoppe: Har du nok lys?  :jepp: 

Jeg har bare satt dem under helt vanlige lamper og det ser jammen ut som det funker!  Nå har jeg satt sommergeorginene i litt mindre lys og litt kaldere.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, hjertesukka skrev:

Jeg har bare satt dem under helt vanlige lamper og det ser jammen ut som det funker!  Nå har jeg satt sommergeorginene i litt mindre lys og litt kaldere.

Mindre lys? Trenger de ikke mer lys da? :klo: 

Skrevet
4 minutter siden, Rumle skrev:

Mindre lys? Trenger de ikke mer lys da? :klo: 

Redd de når taket før jeg får satt dem ut! :ler:

Skrevet
1 minutt siden, hjertesukka skrev:

Redd de når taket før jeg får satt dem ut! :ler:

Men, det er derfor de må ha lys, for hvis de står mørkt så vil de strekke seg og bli lange og tynne :jepp:  Med, godt lys vil de ble kraftigere og mer robuste. Du bare kniper de, slik at de setter sidegrener og så lar de utvikle fem hovedgrener, de andre kniper du vekk :jepp: 

• Liker 1
Skrevet

Hmm det var litt dårlig forklart :ler:  Du kniper toppen av etter de har utviklet noen bladpar, og så la dem sette maks 5 sidegrener under (som du lar vokse opp) da får du mange flere blomster til slutt :jepp: 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Men, det er derfor de må ha lys, for hvis de står mørkt så vil de strekke seg og bli lange og tynne :jepp:  Med, godt lys vil de ble kraftigere og mer robuste. Du bare kniper de, slik at de setter sidegrener og så lar de utvikle fem hovedgrener, de andre kniper du vekk :jepp: 

Aha! Trodde det var omvendt, hehe.- Innbilte meg liksom at lyset gjorde slik at de strekker seg, jeg da.

:ler:

• Liker 1
Skrevet

Sånn ser sommergeorginene/Dahliaene mine ut ei snau uke etter at jeg sådde dem:

sommergeoginer.JPG

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...