Gå til innhold

Hjertesukkenes bro

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Et par av grenene som knakk henger stadig delvis fast til rosen, så knoppene får vann og næring og er friske - så nå henger de der opp ned og ser rare ut - og jeg håper at de blir store nok til at jeg kan klippe de! :ler: 

Det gikk forresten en klematis med i knekken også, men hvor skadet den er vet jeg ikke før jeg får alt bort. Klarte å fiske ut en lang ranke som ikke var så veldig skadet, så den gikk rett i en bukett :ler: 

Ellers har jeg forelsket meg litt i bruke bjørnebær i buketter med roser, det er så nydelig! :rodmer: 

Endret av Rumle
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Rumle skrev:

Ingenting stusselig over augusta du :rodmer: Ingen knopper her på min! :grine: 

:ler: Det er jo sant :klemmer: 

Fint du har andre som blomstrer da :jepp: 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Et par av grenene som knakk henger stadig delvis fast til rosen, så knoppene får vann og næring og er friske - så nå henger de der opp ned og ser rare ut - og jeg håper at de blir store nok til at jeg kan klippe de! :ler: 

Det gikk forresten en klematis med i knekken også, men hvor skadet den er vet jeg ikke før jeg får alt bort. Klarte å fiske ut en lang ranke som ikke var så veldig skadet, så den gikk rett i en bukett :ler: 

Ellers har jeg forelsket meg litt i bruke bjørnebær i buketter med roser, det er så nydelig! :rodmer: 

Du er heldig med klimaet, bjørnebær! :daane: Ja får håpe de oppned knoppene rekker å vokse seg klare til en fin bukett :rodmer: 

Jeg må si jeg ikke forstår meg helt på klematis, bortsett fra alpinamonsteret mitt da. Den jeg har i en kasse ved veggen var så fin i fjor og året før, i år har den bare satt ut en håndfull bittesmå blader og ikke vokst eller blomstret i det hele tatt!?! Samtidig som annet i den kassen stortrives. Den har for vane å fryse helt ned og starte på nytt, noe den ikke har gjort i år :vetikke: 

Så den klematisen din vil nok klare seg helt fint, er jo røttene det kommer an på med de.

• Liker 2
Skrevet

Åh! Kom på min store drøm om en stooor klematis montana :rodmer: De jeg har prøvd å plante er alle døde nå :( Men dere med mildere klima bør jo ha en-mange!! De dufter vanilje..

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Frøkensina skrev:

Du er heldig med klimaet, bjørnebær! :daane: Ja får håpe de oppned knoppene rekker å vokse seg klare til en fin bukett :rodmer: 

Jeg må si jeg ikke forstår meg helt på klematis, bortsett fra alpinamonsteret mitt da. Den jeg har i en kasse ved veggen var så fin i fjor og året før, i år har den bare satt ut en håndfull bittesmå blader og ikke vokst eller blomstret i det hele tatt!?! Samtidig som annet i den kassen stortrives. Den har for vane å fryse helt ned og starte på nytt, noe den ikke har gjort i år :vetikke: 

Så den klematisen din vil nok klare seg helt fint, er jo røttene det kommer an på med de.

Ja, bjørnebær er nydelige, men jeg har inntrykk av at de tåler nesten alt? For jeg har prøvd å fjerne den flere ganger, for å være ærlig, men jeg har gitt opp, for den kommer tilbake som ugress :laugh: Men, det er absolutt ikke alle år de når å bli skikkelig modne - i år har de delvis nådd det, utrolig nok. 

Klematis har jeg gitt opp å forstå meg på for lenge siden :ler: Jeg vet bare to ting av erfaring; de liker ikke å stå under tak (får meldugg med en gang her!), og som du sier, de kommer nesten alltid opp igjen fra roten (om de er plantet dypt nok, som de skal). 

Jeg har (hadde) to klematis montana her - eller, jeg mener de er det, for de er så gamle at jeg aner ikke navnet (sikkert over 40 år), men de er helt like til bildene. Begge ble så store at de gikk opp på taket (to etasjer!) Og dekket et helt tak. Måtte kutte de ned for noen år siden, Og da var det nok bare den ene som klarte seg :sukk: Den andre er på god vei opp igjen :laugh: Har DE svæææære stammene, nesten som trær! :blink: 

De grenene er forresten bare helt vidunderlig vakre i buketter, spesielt når de står i knopp :rodmer: 

2 minutter siden, Frøkensina skrev:

Åh! Kom på min store drøm om en stooor klematis montana :rodmer: De jeg har prøvd å plante er alle døde nå :( Men dere med mildere klima bør jo ha en-mange!! De dufter vanilje..

• Liker 2
Skrevet

hage+12+juni+15+-+Kopi.JPG

Så svær var de her før også, helt vanvittig! Ser ut som en monsterstor brudebukett når de er i full blomst i mai :rodmer: 

• Liker 2
Skrevet

Clematis_Jackmanii2.jpg

Nesten helt sikker på at det var det som gikk sammen med rosen (er så dårlig på å merke!)  - veldig glad i den fargen, er så nydelig mot alle høstfarger :rodmer: 

• Liker 2
Skrevet

Herrlighet da :daane::rodmer: 

Du vet tydeligvis ikke hvor heldig du er med vekstsone du :laugh: 

Bjørnebær stortrives i Storbritannia, minner meg om når jeg var liten. Her tror jeg den kun kan klare sone 1-2. :rolleyes: 

Montanaen er litt mer hardfør, men bare bittelitt! Opp til sone 3. Har BARE sett de så store i engelske hager, blir nesten grønn her! :bond: 

Hytta kan på det beste ligge i sone 3, men ikke en eneste montana har overlevd for det :sukk: Lite jord, skog og berg gjør nok at sonen blir litt høyere for det meste. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Frøkensina skrev:

Herrlighet da :daane::rodmer: 

Du vet tydeligvis ikke hvor heldig du er med vekstsone du :laugh: 

Bjørnebær stortrives i Storbritannia, minner meg om når jeg var liten. Her tror jeg den kun kan klare sone 1-2. :rolleyes: 

Montanaen er litt mer hardfør, men bare bittelitt! Opp til sone 3. Har BARE sett de så store i engelske hager, blir nesten grønn her! :bond: 

Hytta kan på det beste ligge i sone 3, men ikke en eneste montana har overlevd for det :sukk: Lite jord, skog og berg gjør nok at sonen blir litt høyere for det meste. 

Er det sant? :sjokkert: Dette ante jeg ikke! Både montana og bjørnebær er skikkelig, skikkelig gamle her - og det har da vært mange iskalde vintre? :vetikke: 

Men, ja - jeg ligger nok et sted mellom H1 og H2, så får vel være glad for det da :ler: 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Er det sant? :sjokkert: Dette ante jeg ikke! Både montana og bjørnebær er skikkelig, skikkelig gamle her - og det har da vært mange iskalde vintre? :vetikke: 

Men, ja - jeg ligger nok et sted mellom H1 og H2, så får vel være glad for det da :ler: 

:rolleyes: 

Måtte nesten slutte å lese engelske hageblader pga alt jeg ikke kan ha :ler: 

• Liker 2
Skrevet

Men lukter dine vanilje? Må være helt fantastisk når de blomstrer :rodmer: 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Frøkensina skrev:

Men lukter dine vanilje? Må være helt fantastisk når de blomstrer :rodmer: 

Jeg kan virkelig ikke huske at de lukter vanilje :klo: Mulig det ikke er de da? Men, de er i alle fall helt like :Nikke: 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg kan virkelig ikke huske at de lukter vanilje :klo: Mulig det ikke er de da? Men, de er i alle fall helt like :Nikke: 

Det er helt sikkert en montana :jepp: Både utseendet og at de kan bli så misunnelsesverdige store, husker jeg leste om noen i England som slet med at de dekket for mye, hadde vokst helt over en garasje m.m. :laugh: 

Det finnes nemlig variasjoner av montana, og ikke alle dufter. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Frøkensina skrev:

Det er helt sikkert en montana :jepp: Både utseendet og at de kan bli så misunnelsesverdige store, husker jeg leste om noen i England som slet med at de dekket for mye, hadde vokst helt over en garasje m.m. :laugh: 

Det finnes nemlig variasjoner av montana, og ikke alle dufter. 

Ahh ja, da stemmer det nok :Nikke: 

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, Rumle skrev:

Clematis_Jackmanii2.jpg

Nesten helt sikker på at det var det som gikk sammen med rosen (er så dårlig på å merke!)  - veldig glad i den fargen, er så nydelig mot alle høstfarger :rodmer: 

Ja de sterkt lilla er kjempefine :rodmer: Hm, en av de vanlige før var hvertfall lilla, husker ikke hva den het.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Frøkensina skrev:

Ja de sterkt lilla er kjempefine :rodmer: Hm, en av de vanlige før var hvertfall lilla, husker ikke hva den het.

Den på bildet heter i alle fall jackmanii :Nikke: 

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, Rumle skrev:

Den på bildet heter i alle fall jackmanii :Nikke: 

Var den jeg tenkte på! :hoppe: 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Frøkensina skrev:

Åja, jeg har en Rubens Montana tror jeg den heter. Så for meg DET blomsterfloret. Men den likte seg ikke der jeg plantet den i fjor, så i år har jeg flyttet den. Men ser ikke noe tegn til liv! Syns klematis kan være litt lunefull, jeg. ;) Vi får bare krysse fingrene.

Høres ut som en jobb for flere arbeidslag hos deg, Rumle! :hoppe: Mange hundre løk? Du verden! Jeg er imponert. Og så alt det andre du styrer med, blir helt svimmel, jeg. Men blir inspirert også da!

I dag ringte handymannen min hit. Jeg måtte nesten ta den, for han vil jeg hvertfall ha god kontakt med, han er så grei å ha.  Han spurte om han kunne komme imorgen og sage vekk noen trær som tar utsikten min. Vi blei enige om å ta det når jeg er hjemme igjen. Håper virkelig det gode været holder!!!! :enig:

• Liker 2
Skrevet

Ps. har masse ville bjørnebær i min hage. Men de er litt forvokste, så jeg må nok temme dem litt. :biggrin:

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 timer siden, Frøkensina skrev:

Var den jeg tenkte på! :hoppe: 

Ahhhh! :) 

3 timer siden, hjertesukka skrev:

Åja, jeg har en Rubens Montana tror jeg den heter. Så for meg DET blomsterfloret. Men den likte seg ikke der jeg plantet den i fjor, så i år har jeg flyttet den. Men ser ikke noe tegn til liv! Syns klematis kan være litt lunefull, jeg. ;) Vi får bare krysse fingrene.

Høres ut som en jobb for flere arbeidslag hos deg, Rumle! :hoppe: Mange hundre løk? Du verden! Jeg er imponert. Og så alt det andre du styrer med, blir helt svimmel, jeg. Men blir inspirert også da!

I dag ringte handymannen min hit. Jeg måtte nesten ta den, for han vil jeg hvertfall ha god kontakt med, han er så grei å ha.  Han spurte om han kunne komme imorgen og sage vekk noen trær som tar utsikten min. Vi blei enige om å ta det når jeg er hjemme igjen. Håper virkelig det gode været holder!!!! :enig:

Jaaaa, det er jo nettopp derfor jeg stresser sånn, og derfor jeg aldri blir ferdig. Ps, la du merke til at pergola-montering IKKE sto på listen? :laugh:Utsatt igjen! Dette skjer hvert eneste år, nemlig! :ninja: Blir ganske oppgitt over meg selv egentlig! Så, neste år - bedre/mer realistisk planlegging! :opplyser: (igjen!) :laugh:

Jeg er enig i at klematis er ganske så lunefull, har bare aldri klart å finne ut hva den egentlig vil :ler: Men, man lærer jo litt hele tiden, heldigvis :jepp: Den eldgamle som jeg har står egentlig veldig dårlig plassert, nesten helt uten sol, på skrinn jord. Får sjelden noe ekstra næring eller ny jord, men den stortrives jo. Så det er jammen ikke lett å forstå seg på? :vetikke: 

Jeg håper også været holder! Ser ut som det i alle fall skal vare i ca. en uke til - blir spennende å se hvordan det blir etter det :Nikke: 

Håper du stadig koser deg og har fine dager i varmen :blomst: 

3 timer siden, hjertesukka skrev:

Ps. har masse ville bjørnebær i min hage. Men de er litt forvokste, så jeg må nok temme dem litt. :biggrin:

Ja, jeg tror nok min må være en vill en også - eller kanskje ikke, siden den ikke sprer seg? Den er i alle fall skikkelig vanskelig å temme! Og for noen torner! :sjokkert: Jeg har masse villbringebær i min hage, og det er virkelig en pest og en plage! Jeg tror jeg river opp flere hundre hver sesong, og det er akkurat like mange året etter, de gror som ugress overalt! 

Endret av Rumle
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...