Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Høres ut som en hage etter min smak! Litt magi må det være. :heks:

Dere minner meg på at jeg skal sette løker, men regner med at jeg har god tid ennå. Har lyst på flere krokus og snøklokker. I fjor satte jeg en del tulipaner, som kom opp fint. Mørk lilla og rosa. :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tadaaaaa.....se hva jeg fant hos Mestergrønn i dag! Tilbud på løker og alle i den vakre fargen HVIT, som jeg elsker. :rodmer: GOD HELG ALLESAMMEN! Dere er fine!

Løker hos Mestergrønn.JPG

Endret av hjertesukka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola skinner og jeg sitter inne med kaffe, radio og pc. :)  #dra seg etter nakkehåra og ut i hagen#

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2016 den 16.15, hjertesukka skrev:

Tadaaaaa.....se hva jeg fant hos Mestergrønn i dag! Tilbud på løker og alle i den vakre fargen HVIT, som jeg elsker. :rodmer: GOD HELG ALLESAMMEN! Dere er fine!

Løker hos Mestergrønn.JPG

Oioii fin fangst! Jeg må visst en tur på Mestergrønn, ser jeg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, hjertesukka skrev:

Sola skinner og jeg sitter inne med kaffe, radio og pc. :)  #dra seg etter nakkehåra og ut i hagen#

:laugh: kjenner meg igjen i den :plystre: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rumle skrev:

Oioii fin fangst! Jeg må visst en tur på Mestergrønn, ser jeg :) 

Tips; - det var bare flaks at jeg oppdaget dem, de lå gjemt inni hyllene med tilbud på lyng! :fnise: Er fristet til å dra tilbake og få tak i flere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si meg en ting, dere kloke folk;- stiller både pc og mobil klokkene sine automatisk? Jeg regner med at svaret er ja nå altså. :) Gikk litt i surr her en stund, strømmen har vært avkoblet her mens jeg var borte (vekkerklokka står og blinker :fnise:)- og ingen av de andre veggklokkene mine har jeg giddet å stille på mange år, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, hjertesukka skrev:

Tips; - det var bare flaks at jeg oppdaget dem, de lå gjemt inni hyllene med tilbud på lyng! :fnise: Er fristet til å dra tilbake og få tak i flere!

Det synes jeg du skal gjøre :jepp: 

 

Jeg skal nok prøve å la være, i alle fall til jeg har fått plantet de jeg har liggende :ler: 

1 time siden, hjertesukka skrev:

Men si meg en ting, dere kloke folk;- stiller både pc og mobil klokkene sine automatisk? Jeg regner med at svaret er ja nå altså. :) Gikk litt i surr her en stund, strømmen har vært avkoblet her mens jeg var borte (vekkerklokka står og blinker :fnise:)- og ingen av de andre veggklokkene mine har jeg giddet å stille på mange år, haha.

Nå er ikke jeg spesielt klok :laugh: mennnn, jeg tenker det samme som deg, dette skjer da automatisk? :klo: 

Nu sjekket jeg på nett, og klokken min er korrekt i alle fall - så da er den snudd. Det begynner å bli litt mørkere utenfor også :unsure: så det er vel tegn nok i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk pottet om den ene pasjonsblomsten min i går, som har hengt i en ganske liten hengepotte. Og det var jammen på høy tid! Det var nesten bare røtter i potten! :sjokkert: Rev bort 2/3 av røttene og pottet den i god og fin jord i en ca 3 ganger så stor krukke. Så nå skal den få komme inn :Nikke: Er fremdeles tett i tett med knopper på rankene. 

Blir verre med de to andre, de står i en stor krukke med fast fat under, så den tar jeg nok bare rett inn, og bytter litt av jorden. MEN - rankene er så enormt lange og de har tvinnet seg inn i alt mulig, så her må jeg nok klippe ganske mye av den, noe som sikkert kan være bra, men alltid litt leit likevel, når det er masse knopper, Får sette de i vann og håpe på at de blomstrer likevel :) 

Fikk plassert nesten alle pletter i luften i en stor sementurne (som det ikke er hull i), så får jeg krysse fingrene for at de klarer seg i den til våren kommer, De står ganske tettpakket, men men. Har merket meg at de tåler ganske mye vann, så tenkte å vanne godt iblant og la de nesten tørke ut før neste vanning. Mange eksperimentelle forsøk på gang her nå :ler: 

Har også buntet sammen en hele del pelargonia og hengt dem opp ned til tørk, blir spennende å se om det fungerer. Alle de fineste henge-pelargoniaene plasserte jeg i en relativt liten hengekrukke, midt i vinduet med mest sol - målet er kun at de skal overleve, de vil nok ikke trives veldig med å stå så trangt :unsure:  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosjamei, så flink du er, Rumle! Er imponert over din blomsterkunnskap og iver. Ja, det er alltid synd å klippe vekk knopper, men tar du dem inn i en vase da? Spennende iallefall.

Det er sagt at Afrikaliljer trives i små potter, så jeg tar sjansen på at det stemmer. Men er i tvil om jeg skal ta dem inn eller ikke, siden vi har ganske milde vintrer her. Minus 5 er liksom det meste!

Likeens leste jeg at en fyr her i området lot både blodbeger og fuksia stå UTE og overvintre. Hm,hm,hm, jeg vet sannelig ikke, jeg. På et hagesenter sa de at det er den kalde vinden som er problemet for de fleste blomstene, kanskje ikke selve frosten. Så da hører jeg på den damen heller. Men det blir en del prøving og feiling.

Så ja, det blir mye eksperiment også, vi er jo reine forskerne! :idesmil:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :blomst: Jeg har ikke så mye plantekunnskap altså, men synes det er kjekt å prøve ut ting .. og kanskje lære litt av det underveis :jepp: 

Jeg har til en hver tid vaser stående på terrassen med all slags grener og blomster i, så jeg puttet den bare oppi en av de :P Har hatt en vase stående der med noen lange, vakre villrosegrener med grønne nyper på som jeg ikke ville kaste. Måtte klippe ned nesten hele busken i høst, for den var blitt så enorm stor. I alle fall så satt jeg en svær bukett i vann fordi jeg ville sjekke om de holdt seg lenge nok til at nypene ble røde. Og det gjorde de + at bladene ble bare finere og finere, og nå har de begynt å få høstfarger også. Har ikke kuttet de på nytt en gang, bare gitt de nytt vann. Så dette skal gjentas! :ler: 

Blodbeger har jeg aldri hatt, men har jo litt lyst til å prøve det nå når jeg har sett den fine planten din! :Nikke: Fuksia har jeg mindre tro på at skal klare seg ute her i alle fall, men enkelte typer skal jo være med hardføre enn andre, så hvem vet? :vetikke: Jeg vet bare at fuksia er en av de plantene jeg har savnet mest denne sommeren, hvem skulle trodd det? Når jeg var yngre synes jeg det var en skikkelig bestemor-plante :laugh: Akk ja *kremt* .. tiden går! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, blodbeger var faktisk mye lettere å få til enn jeg trodde. Men nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Den henger ute ennå. Har satt opp en god krok i taket på gjesterommet, der er det stort sett kaldt hele tiden. (unntatt når jeg har gjester da).

Men fryser ikke det vannet i vasene i løpet av vinteren? Nå spør jeg dumt, altså. :) Ellers har jeg tenkt akkurat som deg, det er noen blomster jeg bare assossierer med gamle, gamle damer med gullbriller og puddelhår, hehe. Syns nok at bestemødre ser ut og oppfører seg helt annerledes nå for tida, enn da jeg var barn. Litt mer variasjon, før var alle like, liksom. :Hehe:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joooo, jeg har ikke vann i vasene om vinteren! Burde sikkert skrevet det! :laugh: tømmer de når det er meldt minusgrader :Nikke: Er veldig aktiv yr.no bruker på denne tiden av året :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Rumle skrev:

Har dessverre ikke råd ang. blodbeger, men har du googlet? Det er min go-to metode for det meste :ler: 

Thanks! Jeg har såvidt en anelse om hva jeg skal gjøre, men alltid fint å guugle litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det ligger en skatt ved enden av regnbuen", sies det.

Jeg blei litt for sein denne gangen, men kanskje neste gang?

Med dette bildet av utsikten min så ønsker jeg alle en trivelig kveld. :hug:

End of the rainbow.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rumle skrev:

Så fin utsikt :rodmer:

Ja, ikke sant. Nå venter jeg på handymannen min som skal komme og sage ned trær så jeg får enda bedre utsikt, og kanskje litt ved på toppen. Gleder meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...