Gå til innhold

Hjertesukkenes bro

hjertesukka

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, hjertesukka skrev:

Takk for inspirasjon! Fikk lyst å kopiere/lage noe lignende.....hm....blir jo aldri likt da, men man får ta det man har. :)

:Nikke: 

Jeg har nesten helt likt fat som jeg bruker i hagen + masse umodne bjørnebær og snart nyper :ler: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, ikke le- men dette var det jeg fant i farten; hvis du ser nederst der, så er det ETT bjørnebær.....men liker fatet mitt, da!(dette var jo mest på gøy) Men fin ide å ta med seg videre......

sammensurium.JPG

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hjertesukka skrev:

Haha, ikke le- men dette var det jeg fant i farten; hvis du ser nederst der, så er det ETT bjørnebær.....men liker fatet mitt, da!(dette var jo mest på gøy) Men fin ide å ta med seg videre......

sammensurium.JPG

Kjempekoselig høstfat! :rodmer: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Kjempekoselig høstfat! :rodmer: 

Takk, ser at jeg godt kunne hatt enda mer grønt på, litt mer fyldig liksom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 8. september 2016 at 13.03, hjertesukka skrev:

Takk, høres ut som du har gjort en kjempeinnsats i hyttehagen. "Ordnet mer kompost og bark"-  just like that. Håper grønnsåpe og bakepulver tar knekken på soppen!  Synd hvis den går inn i knollene, æsj.

Har tatt opp de siste restene av poteter i dag, og jammen var det ei kjempestor der som jeg skal bake til middag i dag. Med godt tilbehør så blir det et såkalt "herremåltid".....haha, damer spiser jo som kjent ikke. :laugh:

Ja eeer så lett så! :laugh: Nei, det gikk mer sånn her, få gartneridamen til å laste inn sekkene (hehe) prøve å være "smart" og ta to om gangen på trillebår, mislykkes totalt, dumpe de et par meter opp, tilbake og en og en. Så etter å ha fått på en sekk med kukompost i bedet var jeg søkk våt i håret og så sliten at jorden jeg hadde tenkt å ha på bare ble droppet. Mange små pauser senere tok jeg på kakaoflis som er lett, men tungt nok! :opplyser: 

Håndkle rundt hodet, kaffe, og vanning  med mange pauser til og så dro jeg hjem :jepp: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8. september 2016 at 14.01, Rumle skrev:

Nei, håper de holder seg borte :Nikke: Litt usikker på om det virker, for jeg så at noe hadde spist der, men det kan jo være larver og all slags annet også. Må snart ha døgnvakt der ute! :ler: 

:laugh: det skal du få slippe! Vurderer å kjøpe det selv, men gruer meg litt etter å ha lest hvor mye styr det er med det. Mulig jeg prøver det til våren :Nikke: 

Herlig! :jepp: Jeg har en sånn plantesekk stående med poteter i, mulig jeg må prøve å grave nedi der å se om det er noe snart. De jeg prøvde å ta opp sist var jo latterlig små :ler: 

Ja du får sette opp overvåkingskamera :ler: Synes absolutt du bør prøve det altså, tror ikke det er så vanskelig? :klo: Og om en brunsnegle er død pga nematoder kommer det flere og spiser den så blir de smittet også. 

Har ingenting spiselig jeg bortsett fra timian :laugh: og, den frekke gevlingen på hytta hadde gravd opp bakketimianen min der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, hjertesukka skrev:

Takk, ser at jeg godt kunne hatt enda mer grønt på, litt mer fyldig liksom.

Synes det er fint som det er :Nikke::blomst: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frøkensina skrev:

Ja eeer så lett så! :laugh: Nei, det :Pgikk mer sånn her, få gartneridamen til å laste inn sekkene (hehe) prøve å være "smart" og ta to om gangen på trillebår, mislykkes totalt, dumpe de et par meter opp, tilbake og en og en. Så etter å ha fått på en sekk med kukompost i bedet var jeg søkk våt i håret og så sliten at jorden jeg hadde tenkt å ha på bare ble droppet. Mange små pauser senere tok jeg på kakaoflis som er lett, men tungt nok! :opplyser: 

Håndkle rundt hodet, kaffe, og vanning  med mange pauser til og så dro jeg hjem :jepp: 

Jøss, som du jobbet! All respekt, vet hvordan det kan være. Og jeg må nesten le, for du gjør akkurat som meg; tar "latemannsbør" som jeg kaller det. Har aldri vært så våt i håret som etter at jeg fikk hage, men har fått fine armmuskler, hehe....håndkle rundt hodet var en god ide! Vanlige svettebånd holder ikke. Eller var det kanskje regn du fikk i håret?:fnise:

Hva i all verden skal vi med treningsstudio? (no offence om noen går dit, altså).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hjertesukka skrev:

Jøss, som du jobbet! All respekt, vet hvordan det kan være. Og jeg må nesten le, for du gjør akkurat som meg; tar "latemannsbør" som jeg kaller det. Har aldri vært så våt i håret som etter at jeg fikk hage, men har fått fine armmuskler, hehe....håndkle rundt hodet var en god ide! Vanlige svettebånd holder ikke. Eller var det kanskje regn du fikk i håret?:fnise:

Hva i all verden skal vi med treningsstudio? (no offence om noen går dit, altså).

Svetter nesten mer fra hodet enn andre steder dessverre :sjenert: Nei trenger ikke treningsstudio når man hager :laugh: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frøkensina skrev:

Svetter nesten mer fra hodet enn andre steder dessverre :sjenert: Nei trenger ikke treningsstudio når man hager :laugh: 

Da har vi det just presis på samme måte.  I dag balanserte jeg feks baklengs på noen steiner, skulle klippe noe, og da tenkte jeg at dette er jo finfin  balansetrening ...

:kaklehone:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hjertesukka skrev:

Da har vi det just presis på samme måte.  I dag balanserte jeg feks baklengs på noen steiner, skulle klippe noe, og da tenkte jeg at dette er jo finfin  balansetrening ...

:kaklehone:

Godt at det er fler av oss på en måte :jepp:

:ler: Ja du var flink, klart det var  :hoppe: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse bildene var jeg ute og tok nå. Det er rhododendron som blomstrer for 2.gang i år, ikke verst. Og det er masse knopper på den, så jeg håper den blir flott til våren igjen. Har to røde og en rosa/hvit.

Rhododendron en.JPG

rhododendron to.JPG

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rodmer:  Jeg har lest at noen remonterer, men har ingen av de. Hva heter den? Jeg har en rød Nova Sembla som sturer, den har ikke blomstret siden jeg plantet den for noen år siden. Men har jo flere andre også. En yakushimanumhybrid som var den første jeg plantet hadde ikke blomster i år, men nå har den dannet knopper over det hele så den vil bli som en rosa-hvit sky igjen til våren. 

Endret av Frøkensina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle rhododendron stod her da jeg flyttet inn, så jeg aner ikke navn. Men det ser ut som om de har komt seg litt, for jeg har tatt bort noen trær som skygget. Tror nok de liker sol, ja. Og så lever de på en måte sitt eget liv. Spennende iallefall.

Å vente på en rosa-hvit sky til våren, høres vanvittig flott ut! :hoppendeglad:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så verst det nei :hoppendeglad: 

Ja, altså alt er jo relativt, hvis det er mye gråvær og regn der du bor så har de nok godt av mer sol for å danne flere blomster :ler: 

På hytta har det alltid vært lurt å plante de i litt skygge, det blir fort tørt der også. Ser veldig stor forskjell i størrelse på den gamle som står i mer sol og den gamle som har mer skygge. Den i skygge er kanskje 6 ganger så stor , mens den med mer sol får litt fler blomster. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å lage mange rhododendronavleggere egentlig. Det har vært en plan kun i hodet i mange år :ler: 

Jeg tok tre kvister hjem på våren og satt de i vann, kan konstantere at dette ikke er den beste metoden. To kvister er døde, den tredje har vel såvidt en millimeter rot nå :dry: Tror nok den beste metoden er den tålmodige, å legge greiner fra en busk ned med steiner eller et eller annet og få den til å danne røtter før man klipper av og graver ut. Det kan ta et par år. 

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frøkensina skrev:

Jeg har lyst til å lage mange rhododendronavleggere egentlig. Det har vært en plan kun i hodet i mange år :ler: 

Jeg tok tre kvister hjem på våren og satt de i vann, kan konstantere at dette ikke er den beste metoden. To kvister er døde, den tredje har vel såvidt en millimeter rot nå :dry: Tror nok den beste metoden er den tålmodige, å legge greiner fra en busk ned med steiner eller et eller annet og få den til å danne røtter før man klipper av og graver ut. Det kan ta et par år. 

Aha!! Det har jeg hørt om, men ikke prøvd. Og jeg har veldig lyst å få avleggere av den rosahvite rhododendroenen min.Takker for tips! 

#ut i hagen# :hoppe:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hjertesukka skrev:

Aha!! Det har jeg hørt om, men ikke prøvd. Og jeg har veldig lyst å få avleggere av den rosahvite rhododendroenen min.Takker for tips! 

#ut i hagen# :hoppe:

Det står også at man kan skrape forsiktig hull i barken på et punkt på undersiden av greinen for å stimulere til rotdannelse :opplyser: 

God haging :blomst: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...