Anciol Skrevet 17. september 2013 #41 Skrevet 17. september 2013 De har allerede prøvd å stjele datteren min på snar t5 sin veske! 2
Gjest Arbeider Skrevet 17. september 2013 #42 Skrevet 17. september 2013 (endret) De har allerede prøvd å stjele datteren min på snar t5 sin veske! De? som i alle rumenre? Nei gir veldig sjeldent til rumenerne og skammer meg egentlig over det, for jeg tviler ikke på at de har det kjipt, de lever jo som narkomane. Samtidig er ikke tigging løsning på noesomhelst og de har en kultur som er barnemishandling. Kjøper =Oslo, men samtidig så er ikke en 50-100 kroner i måneden veldig mye å gi, så ikke noe jeg er spesielt stolt over det heller. Endret 17. september 2013 av Arbeider
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #44 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir aldri. Ser ikke på dem, og retter meg opp og gjør skikkelig dominant kroppsspråk når jeg går forbi dem. Da gidder de ikke å spørre. De gangene jeg ikke rekker det, og de kommer mot meg, stopper jeg dem på sekundet med å rette ut en flat hånd, sier nei, og går videre. Anonymous poster hash: dca1e...d72 4
NumberSix Skrevet 17. september 2013 #45 Skrevet 17. september 2013 Jeg prøver å ikke være fordomsfull når det gjelder romfolk som tigger, men etter flere ganger å ha observert tiggerne når de har fri eller pause så blir det vanskelig å la være. Flere av dem her i Trondheim sitter med lapper om at de er så fattige, trenger penger til mat etc, men på "fritiden" deres ser jeg at de røyker, handler mye mat og ofte prater i den nyeste versjonen av Iphone. Da blir det vanskelig å tro på at de er svært fattige. I vinter så jeg en rom-tigger sitte utenfor Vinmonopolet med boblejakke og boblebukse, men boblejakken var åpen og boblebuksa hadde han rullet opp så leggene var nakne. Da klarte jeg ikke å synes så fryktelig synd på ham hvis han frøs. Dessverre. Kjøper ofte Sorgenfrimagasinet som selges, det er et bra tiltak jeg ønsker å støtte. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #46 Skrevet 17. september 2013 Jeg var så dum å gi en tiggerjente utenfor fretex på majorstuen i oslo penger. Da jeg kom ut fra butikken jeg hadde gått inn i, satt hun og snakket i en ganske ny og stor touch skjerm telefon, og så ble hun hentet av en fyr og kjørt bort i en relativt fin og ny bil. Anonymous poster hash: 5e535...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #47 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir ikke, har sett de bli hentet i BMW og skiftet klær som er normale, bare kjeltringer alle sammen! De som gir støtter at den dritten sitter å tigger og kan en vakker dag oppleve å bli utsatt for kjeltringstrekene dems Anonymous poster hash: 59838...636 3
Medlem Skrevet 17. september 2013 #48 Skrevet 17. september 2013 Nei, det kunne ikke falle meg inn. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #49 Skrevet 17. september 2013 Nei, aldri. Romfolket har "fått" nok av meg etter at de brøt seg inn i mine foreldres hus, gjorde hærværk og stjal alle mine verdifulle eiendeler. Det eneste minnet jeg har etter faren min som døde da jeg var liten, et smykke med bilde av ham inni, tok de også. Min egen mor nektet å gi penger til en tigger og tok henne så på fersken med armen ned i ryggsekken hennes. Jeg gir til veldedige organisasjoner. ALDRI til tiggere. Og sover godt med det. Anonymous poster hash: 6c90d...da2 4
Gjest Geesus Skrevet 17. september 2013 #50 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir. Bedre at de tigger, enn f.eks stjeler. Problemet er ikke at de tigger ELLER stjeler. De gjør begge deler. 6
Gjest Byliv Skrevet 17. september 2013 #51 Skrevet 17. september 2013 Gir penger til gatemusikanter. Mat til tiggere (hvis de har et skilt hvor det står at de trenger mat).
Surriball Skrevet 18. september 2013 #52 Skrevet 18. september 2013 Tråden er ryddet for hatefullt innhold og svar til dette. Surriball, mod.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #53 Skrevet 18. september 2013 Jeg gir ikke til tiggere, av den enkle grunn at det ikke hjelper noen, hverken norske eller utenlandske. De norske tiggerne er gjerne folk med rusproblemer. De får helsehjelp, avrusning, sosialpenger/uføretrygd, hospits/hybel, sprøyterom og tannlege som jeg har vært med på å betale for gjennom skatteseddelen. Det får holde syns jeg. De blir ikke friskere av å få mer penger å kjøpe dop for. Jeg gir heller ikke til rumenske tiggere, fordi tigging virkelig ikke er en levevei. Om det blir umulig å livnære seg på tigging må de finne på noe annet, og forhåpentligvis noe mer konstruktivt å gjøre. Jeg gir penger til et par veldedige organisasjoner, samt at jeg betaler et femsifret beløp i skatt hver måned. Føler dette bidrar på en mer konstruktiv måte enn noen kroner i en kopp ville gjort, selv om det kanskje letter samvittigheten litt mer der og da. Hender jeg kjøper =Oslo da, så det blir jo på en måte å gi til tigging i og med at jeg overhodet ikke er interessert i bladet. Pleier å kaste det. Anonymous poster hash: fd531...033 1
Gjest JakeGreen Skrevet 19. september 2013 #54 Skrevet 19. september 2013 Nei, jeg liker ikke å finansiere rusmisbruk eller organisert kriminalitet. Men jeg stoppet og snakket med en uteligger på vei hjem fra byen forrige helg og sa han kunne få velge seg ut det han hadde lyst på av mat på Deli. Han var ydmyk og ba ikke om mer enn en børek. Rett nok med fetaost og spinat, så han var litt sofistikert i matveien. Så ut som han ble litt rørt. Det var koselig.
happiest Skrevet 20. september 2013 #55 Skrevet 20. september 2013 Jeg er litt skeptisk til romfolk. Men jeg synes jo synd på dem. De eneste gangene jeg gir penger er når jeg er full på byn For da synes jeg EKSTRA synd på de.
Fønix Skrevet 21. september 2013 #56 Skrevet 21. september 2013 Jeg gir penger til romfolk.. det er en grunn til at de kommer hit å tigger. I Romania og Bulgaria hvor de fleste av dem kommer fra, blir de utsatt for diskriminering. De får ikke jobb, mange lever i stor fattigdom. Noen er også analfabeter uten framtidsutsikter, som staten har snudd ryggen fullstendig til. Penger som bl.a. den Norskestat har sendt ned, kommer aldri fram.. Jeg vil anbefale deg å lese deg litt opp på romfolkets historie. Romfolket, eller sigøynerne, som jeg foretrekker å kalle dem, har blitt både forfulgt og diskriminert. Og mange av dem opplever dette fortsatt. Det er ikke bra. Men det er ikke det som er kjernen i problemstillingen. Sigøynerne er fra gammelt av et nomadefolk. De har opp gjennom årene levd av å reise rundt og livnære seg av småtjenester som å selge en hatt de har laget, reparere en kasserolle som det gått hull i eller opptre på sirkus. De har ganske systematisk holdt barna sine borte fra skolegang, for det var ikke noe man trengte i sigøynernes levesett. De har også hatt en vane med å gifte bort døtrene sine i svært ung alder, slik at sigøynerjenter har hatt liten mulighet til å bli produktive. Da markedet for sigøynernes småtjenester forsvant i det moderne Europa, måtte de finne på noe annet. De kunne ha valgt å satste på utdannelse og faste jobber, men det gjorde de ikke. De har valgt, delvis under henvisning til sine kulturelle urfolksrettigheter, å insistere på å holde barna sine utenfor skolegang og arbeidsliv. Men noe måtte de leve av, så da valgte de å reise rundt og tigge. Det er mye man kritisere Romania for, blant annet å ha skuslet bort store bistandssummer fra Norge. Men de har faktisk iverksatt mange tiltak for å få sigøynerne til å sende barna sine på skolen og å ta de faste jobbene som blir tilbudt dem. Men sigøynerne takker stort sett nei til begge deler. En gjennomsnittlig sigøynergutt som vokser opp i Romania i dag, får høre av familien at han ikke trenger å gå på skole, for han skal vokse opp og bli tigger som far sin. Så lenge far har en rimelig grei inntekt som tigger, er det forståelig at sønnen satser på å gå i pappas fotspor. I denne forbindelse er det interessant å se på de norske sigøynerne, altå de som er fast bosatt her og er norske statsborgere. De har i mange tiår utgjort en relativt stabil gruppe på ca 500 personer. Så vidt jeg vet er det kun én av disse som har gjennomført videregående skole, og ingen av dem har noensinne hatt arbeid - i hvert fall ikke arbeid som føres opp på selvangivelsen. Dette til tross for at Norge har brukt store ressurser på å få vår egen sigønerbefolkning til å bli selvgående. Men vi har ikke vært i nærheten av å lykkes. På 1970- og 80-tallet hadde man et eget sigøynerkontor i Oslo, som brukte massevis av millioner på å få de norske sigøynerne til å fungere i samfunnet. Viktige mål for sigøynerkontoret var å få få sigøynerne til å ta fast bopel, ta fast arbeid og sende barna sine på skolen. Kontoret kjøpte blant annet millionvillaer i Holmenkollåsen til sigøynerne. Neppe det smarteste tiltaket, da det endte med at sigøynerne rappa alt som ikke var spikra fast og aldri satte sine føtter i villaene igjen. Enden på visa var at sigøynerkontoret ble lagt ned etter å ha svidd av utallige millioner, men uten å ha klart å få bosatt en en eneste sigøyner og uten å ha klart få få en eneste sigøyner ut i arbeid eller skole. Sigøynerne er en ressurssvak og sårbar gruppe. De har pr i dag nesten ingenting, og utsettes mange steder for diskriminering og forakt. Spørsmålet er hvordan vi hjelper dem. Hvis du gir penger til en rumensk tigger på gata i Oslo, bidrar du til å opprettholde det levesettet de har i dag. Sønnen hans på ti år som sitter hjemme i Romania, vil da få et incitament til å velge tigging fremfor skolegang. Ved å gi til sigøynere som tigger, bidrar du til å holde liv i en svært destruktiv kultur. Jeg ønsker oppriktig å hjelpe sigøynerne til bedre levekår, men jeg har ikke noen oppskrift på hvordan det skal gjøres. Det jeg er sikker på, er at de må begynne å sende barna sine på skolen - ellers kommer de for alltid til å bli en fattig og stakkarslig gruppe. Og jeg er like sikker på at jeg ikke bidrar til det ved å legge en mynt i koppen til de tilreisende tiggerne i Oslo. 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #57 Skrevet 21. september 2013 Det var en romtiggerdame ja! Altså ikke "de" som gruppe. Bare hun. Ikke alle rumenere. Ordene du bruker forteller en annen historie,,og den er ganske stigmatiserende.Anonymous poster hash: bba63...d39
Gjest Raindrops Skrevet 21. september 2013 #58 Skrevet 21. september 2013 (endret) Nei, det gjør jeg ikke. Jeg kjøper Sorgenfri en del ganger i måneden, og om jeg har røyk på meg så gir jeg til første og beste narkis som ser røyksugen ut. Rumenerne ignorerer jeg fullstendig. Endret 21. september 2013 av Raindrops
fuksia Skrevet 21. september 2013 #59 Skrevet 21. september 2013 Jeg kjøper av og til megafon, og har kjøpt mat til et par stykk før. Jeg gir heller aldri til rumenske tiggere, ikke fordi jeg mener at jeg er bedre enn dem, men fordi jeg ikke tror det å gi de penger hjelper på noe vis. Når jeg går forbi de på gaten pleier jeg å ignorere de fullstendig, fordi jeg har funnet ut at det er det enkleste. Om du skulle smile eller på noen måte se vennlig ut, blir de ofte ekstremt innpåslitne, og det synes jeg er ganske ubehagelig. Jeg tror at løsningen på problemet er å få barna inn i skolen sånn at de kan få ordentlige jobber, men for at det skal skje må faktisk romfolket gjøre en innsats også. 2
Gjest Euforia Skrevet 27. september 2013 #60 Skrevet 27. september 2013 Nei, jeg gir ikke. Men jeg jobber frivillig på Blå Kors, så føler jeg bidrar litt likevel ... Rumenerne er generelt hatet på Blå Kors, siden de behandler gjestene til Blå Kors som dritt. Snakket med ei dame som nettopp hadde fått solgt et blad, og like etter hadde en gjeng som selger Folk er folk banket henne opp, han ene hadde stått på halsen hennes mens de andre tok alt hun eide. Rumenerne stiller seg rett foran =Oslo-selgerne og de passer på å klippe i stykker bankkort (gjestene til Blå Kors får et gavekort på 200 kr hver gang de finner et bankkort). Jeg har absolutt ingenting til overs for rumenerne som tigger på gata, de er slitsomme, voldsomme og frekke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå