Demether Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 Jeg er litt sjokkert over meg selv. Jeg har aldri gitt en krone til romfolk som tigger. Det sitter en kvinne i skitne klær rett utenfor nærbutikken min. Hun er der hver dag. Hun roper til meg og jeg går rett forbi med musikk på ørene og med posene fylt med fredagskos. Det verste er at døtrene mine ser det. Det er særlig to hendelser jeg blir kvalm av å tenke på. En gang kom en kvinne inn på Mcdonalds mens jeg satt og spiste med min yngste datter. Hun trengte penger til toalettet. Alle, jeg inkludert, latet som vi ikke skjønte. Hun snakket ikke norsk, men jeg tror alle forstod gestene hennes. Hun måtte bare gå igjen. En annen gang gikk jeg rett forbi en mann som lå på gaten med noe som så ut som koldbrann i benet. Jeg hadde nettopp kjøpt en litt for dyr gave til en venninne av datteren min. Også denne hendelsen var min yngste datter vitne til. Det føles virkelig ikke bra og jeg tror årsaken til at jeg så gjerne vil at de skal dra er at jeg synes det er ubehagelig at de kommer bort til meg hver gang jeg skal noe sted. Hva tenker andre om dette? 1
Gjest Kaptein Kuk Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 Jeg er litt sjokkert over meg selv. Jeg har aldri gitt en krone til romfolk som tigger. Det sitter en kvinne i skitne klær rett utenfor nærbutikken min. Hun er der hver dag. Hun roper til meg og jeg går rett forbi med musikk på ørene og med posene fylt med fredagskos. Det verste er at døtrene mine ser det. Det er særlig to hendelser jeg blir kvalm av å tenke på. En gang kom en kvinne inn på Mcdonalds mens jeg satt og spiste med min yngste datter. Hun trengte penger til toalettet. Alle, jeg inkludert, latet som vi ikke skjønte. Hun snakket ikke norsk, men jeg tror alle forstod gestene hennes. Hun måtte bare gå igjen. En annen gang gikk jeg rett forbi en mann som lå på gaten med noe som så ut som koldbrann i benet. Jeg hadde nettopp kjøpt en litt for dyr gave til en venninne av datteren min. Også denne hendelsen var min yngste datter vitne til. Det føles virkelig ikke bra og jeg tror årsaken til at jeg så gjerne vil at de skal dra er at jeg synes det er ubehagelig at de kommer bort til meg hver gang jeg skal noe sted. Hva tenker andre om dette? Vi andre tenker at folkeslag er virkelig.
Silfen Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 Kunne ikke falt meg inn å gi til romfolk. Uavhengig av tilstand på folkene. Tipper de er i langt bedre stand når de ikke sitter til show off for å få folk til å gi. Og jeg sier fra til folk som gir, når jeg ser det, at de burde slutte med sånt tull. 9
Gjest gjestbb Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir. Bedre at de tigger, enn f.eks stjeler.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir aldri. Eller, jeg kunne saktens ha gitt penger til ei tissetrengt dame men ikke til sigøynere som sitter på gata. Anonymous poster hash: c9f1f...58a 2
Guy Fawkes Skrevet 17. september 2013 #6 Skrevet 17. september 2013 Jeg har og bevisst valgt å ikke gi, noe som til tider gjør veldig vondt. Jeg ser ikke ned på romfolk eller noe annet folkeslag og tror jeg eller vi er bedre enn dem. Jeg synes disse tiggerne blir utsatt for menneskehandel. Noen av de satt der på gaten av bakmenn som kjører rundt i flotte biler. Når leiren oppe på Sognsvann ble brutt opp av politiet kjørte den ene nye Mercedes etter den andre ut av leiren. Problemet er at hvis vi gir kommer det bare enda flere og dermed så kan ikke problemet løses slik. Det kan dessverre bare løses ved at ingen gir og de ser at denne måten å skaffe penger på ikke gir gevinst. At de tigger er bedre enn å stjele, menneskehandel er ikke bedre enn å stjele. Det er og mye som tyder på at de gjør begge deler mens de er her. Det er synd på romfolket, men de har bevisst valgt en levestil der de ikke vil jobbe. De er er vandrerfolk som har levd slik i hundrevis av år, og de er spesialister i å få folk til å få dårlig samvittighet. 5
nuggets Skrevet 17. september 2013 #7 Skrevet 17. september 2013 Jeg har gitt mat en gang, og da kikket hun dumt på meg og ristet i koppen fordi hun ønsket penger. Aldri mer. Gir heller penger til narkomane/norske uteliggere. De tar som regel imot mat med et stort smil og mye takknemlighet. 9
Gjest MaestroR Skrevet 17. september 2013 #8 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir, og kjøper bladet folk er folk bruker nok noen hundre kroner hver måned
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #9 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir aldri penger til rumenske tiggere. Jeg gir veldig sjelden til norske tiggere også, men om de sitter utenfor matbutikken og spør om penger til mat, så kan jeg godt finne på å gi de noe fra handleposen min. Anonymous poster hash: a2918...c48
frøkna Skrevet 17. september 2013 #10 Skrevet 17. september 2013 Gir ikke penger til romfolk, men har gitt mat (som ganske raskt gikk i søppla når hun trodde jeg ikke så). Har også gitt mat til norske narkomane som blir utrolig glade! Har jeg ekstra penger hender det også jeg kjøper =oslo. Har også gått bort for å sjekke om vedkommende var i live ved et par anledninger. 1
Anne Victoria Skrevet 17. september 2013 #11 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir av og til litt til narkomane og slår gjerne av en prat om de ikke er ruset. Mange har lyst til å prate litt og om jeg har tid gjør jeg det. De har historier og fortelle. Og selv om de ofte er triste, syntes jeg det er viktig for å få et nyansert bilde av det man ellers bare leser om. =Oslo er også et kjempefint magasin, dyktige skribenter og flotte bilder. Forsøker å kjøpe hver mnd. Supert tiltak som setter mot i folk! 3
Drizzt Skrevet 17. september 2013 #12 Skrevet 17. september 2013 Jeg er litt sjokkert over meg selv. Jeg har aldri gitt en krone til romfolk som tigger. Det sitter en kvinne i skitne klær rett utenfor nærbutikken min. Hun er der hver dag. Hun roper til meg og jeg går rett forbi med musikk på ørene og med posene fylt med fredagskos. Det verste er at døtrene mine ser det. Det er særlig to hendelser jeg blir kvalm av å tenke på. En gang kom en kvinne inn på Mcdonalds mens jeg satt og spiste med min yngste datter. Hun trengte penger til toalettet. Alle, jeg inkludert, latet som vi ikke skjønte. Hun snakket ikke norsk, men jeg tror alle forstod gestene hennes. Hun måtte bare gå igjen. En annen gang gikk jeg rett forbi en mann som lå på gaten med noe som så ut som koldbrann i benet. Jeg hadde nettopp kjøpt en litt for dyr gave til en venninne av datteren min. Også denne hendelsen var min yngste datter vitne til. Det føles virkelig ikke bra og jeg tror årsaken til at jeg så gjerne vil at de skal dra er at jeg synes det er ubehagelig at de kommer bort til meg hver gang jeg skal noe sted. Hva tenker andre om dette? Jeg gir ikke. Går forbi og ser ikke en gang på dem. Tiggingturisme er en uting og jeg støtter ikke slikt. De har valgt å leve slik, da velger jeg å drite i det. Jeg har sett mye i forskjellige land og jeg tror IKKE at en fattig person skal ha råd til å reise tusenvis av km for å tigge. Har gitt mat 2 ganger som ble kastet i søpla av 2 eldre tiggere som satt med hver sin lapp at de var sultne. Sulten, my a**. Når det gjelder barn som blir vitne til det - jeg kan gi en forklaring, som er tilpasset barnets alder og evne å forstå (hvis barnet spør) eller ikke si noe hvis barnet er for ung. 7
Gjest meg Skrevet 17. september 2013 #13 Skrevet 17. september 2013 Nei jeg gir ikke, av samme årsaker som er nevnt ovenfor. Syns heller ikke særlig synd på de når de sitter der og snakker i mobiltelefonen mens de rister på koppen sin, har de råd til mobiltelefon og kontantkort så trenger de ikke tigge småpenger utenfor rema1000.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #14 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir, og kjøper bladet folk er folk bruker nok noen hundre kroner hver måned Uffameg. Tenk på alle de stakkars tiggerne som ikke er der du er. Så urettferdig Anonymous poster hash: 50bed...2a3
Gjest Keikolina Skrevet 17. september 2013 #15 Skrevet 17. september 2013 Nei, gir aldri penger, men har gitt bort et par røyk til narkomane, livet mitt skal henge i en tynn tråd før jeg gir noe til romfolket.
Demether Skrevet 17. september 2013 Forfatter #16 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir av og til litt til narkomane og slår gjerne av en prat om de ikke er ruset. Mange har lyst til å prate litt og om jeg har tid gjør jeg det. De har historier og fortelle. Og selv om de ofte er triste, syntes jeg det er viktig for å få et nyansert bilde av det man ellers bare leser om. =Oslo er også et kjempefint magasin, dyktige skribenter og flotte bilder. Forsøker å kjøpe hver mnd. Supert tiltak som setter mot i folk! Jeg kjøper også =Oslo Liker bladet veldig godt og det er fint å vite at halvparten av inntekten for salget går direkte til selgeren. Å selge bra blader for å tjene penger gir dem verdighet. Elsker idéen 1
Mann 42 Skrevet 17. september 2013 #17 Skrevet 17. september 2013 Jeg pleide å gi penger til tiggere og kjøpe blekkene deres. Enten de er narkomane eller alkoholikere eller har en annen grunn til å havne i dette uføret. Men jeg gir ikke fem øre til romfolka. De har reist tvers gjennom Europa for å komme hit og tigge. De stjeler og er et generelt problem, og hver krone man gir dem er en bekreftelse for dem om at det var en god ide å komme hit, og en anbefaling til dem som enda ikke har fått øya opp for det, om at Norge er stedet å komme til. La rumenerne ta seg av sine egne, så tar vi oss av våre. 9
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2013 #18 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir av og til litt til narkomane og slår gjerne av en prat om de ikke er ruset. Mange har lyst til å prate litt og om jeg har tid gjør jeg det. De har historier og fortelle. Og selv om de ofte er triste, syntes jeg det er viktig for å få et nyansert bilde av det man ellers bare leser om. =Oslo er også et kjempefint magasin, dyktige skribenter og flotte bilder. Forsøker å kjøpe hver mnd. Supert tiltak som setter mot i folk! Det du skriver her er jeg veldig enig i. De er ofte interessante og reflekterte mennesker med masse erfaringer. Flott at du er så åpen og fri for fordommer! Jeg er sikker på at disse samtalene gir både deg og dem mye. Til spørsmålet - ja, jeg gir til tiggere av og til. Men det har blitt så mange at jeg kan ikke gi til alle. Jeg har kjøpt mat til noen, de satte stor pris på det. Jeg har også tatt med en til legevakta. Jeg så at han var dårlig. Han ville at jeg skulle bli med han inn til legen. Jeg betalte for legebesøket og for medisinene hans. Han var veldig takknemlig.
Version 2.0 Skrevet 17. september 2013 #19 Skrevet 17. september 2013 Jeg gir innimellom til de stakkars gatespillerne som sitter å spiller på de fæle trekkspillene sine. Uansett grunn til at de er her, så ser det for jævlig ut å sitte hele dagen i kulda å spille for folk som går forbi uten å ofre deg et blikk. Men ellers gir jeg nesten aldri til såkalte tiggere. Gir heller pengene mine til bedre tiltak som å kjøpe Asfalt.
milco Skrevet 17. september 2013 #20 Skrevet 17. september 2013 Aldri i verden om jeg gir penger til romfolk! Jeg fulgte med på ei som satt utenfor et kjøpesenter en gang, hver gang det ikke var folk rundt tok hun opp telefonen sin og drev med den, det var en ganske ny utgave av iphone! Hun satt også og røykte.. Pluss at etterhvert reiste hun seg og gikk og kjørte avgårde i en rimelig fin bil!! Syns også romfolket er generelt frekke, jeg satt i en park med noen venner og hadde akkurat åpnet en brusboks, da kommer det en tigger bort og forventer å få boksen. Jeg prøvde å vise at den var full og jeg ville ha innholdet først. Han babler i vei på sitt språk og jeg forstår han mener jeg skal enten helle det ut eller styrte brusen slik at han kunne få boksen. Makan!! 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå