Gå til innhold

Gir du til tiggere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Han med koldbrann har malt på den koldbrannen.

Nei, jeg gir ikke.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Keikolina
Skrevet

Aldri i verden om jeg gir penger til romfolk! Jeg fulgte med på ei som satt utenfor et kjøpesenter en gang, hver gang det ikke var folk rundt tok hun opp telefonen sin og drev med den, det var en ganske ny utgave av iphone! Hun satt også og røykte.. Pluss at etterhvert reiste hun seg og gikk og kjørte avgårde i en rimelig fin bil!!

Syns også romfolket er generelt frekke, jeg satt i en park med noen venner og hadde akkurat åpnet en brusboks, da kommer det en tigger bort og forventer å få boksen. Jeg prøvde å vise at den var full og jeg ville ha innholdet først. Han babler i vei på sitt språk og jeg forstår han mener jeg skal enten helle det ut eller styrte brusen slik at han kunne få boksen. Makan!!

Ha ha, det har jeg også sett, en tigger som sitter å kjeder seg og leker med iphonen sin.Var nedpå Carl Berner. Og sånne gir folk til, tror jeg skal sette meg ned å tigge litt også.

Skrevet

Ser tydelig i denne tråden at nazismen spøker i skap land og strand rundt!

Vi må ikke glemme årene 1933-45!!!

Skrevet

Ser tydelig i denne tråden at nazismen spøker i skap land og strand rundt!

Vi må ikke glemme årene 1933-45!!!

Tror du maten ville blitt kastet i søpla dersom en vennlig sjel ga til en tigger i årene 1933-45?

Anonymous poster hash: c9f1f...58a

• Liker 6
Gjest Keikolina
Skrevet

Ja da ja da, spons tiggerne så de får kjøpt knuse godterier når de spiller candy crush på iponen.

Skrevet

Jeg gir ikke. Har sett et par romfolk som oppfører seg som de er syke, skrangler og skjelver med en stokk, men så viser det seg at de kan jo gå helt normalt når de har "pause". Likevel er det altså en mengde mennesker som gir. Sistgang så jeg ei som gav en lue til en romkvinne, som vedkommende tydeligvis hadde kjøpt inne på Fretex. Da hun var ute av synsvidde, hev romkvinnen lua i en søppeldunk. O_o

Jeg fatter ikke naiviteten til folk. >_<

Skrevet (endret)

De aller fleste har skjønt at man ikke skal gi dem penger, men så er det noen få dumme nek som gir likevel. Kommer aldri til å bli kvitt dette problemet, med mindre det innføres tiggeforbud eller at vi gjør det vanskeligere å komme seg inn i landet.

Dere som gir dem penger gir dem også en grunn til å reise hit. Dere har ikke bare skyld i at vi har tiggere overalt, dere har også indirekte skyld i mye kriminalitet.

Endret av markj
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har aldri gitt en eneste krone, og kommer aldri til å gjøre det. Ga en gang mat til et par norske tiggere i Oslo når jeg var på ferie der, og de ble veldig glad for det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir ikke. Har sett et par romfolk som oppfører seg som de er syke, skrangler og skjelver med en stokk, men så viser det seg at de kan jo gå helt normalt når de har "pause". Likevel er det altså en mengde mennesker som gir. Sistgang så jeg ei som gav en lue til en romkvinne, som vedkommende tydeligvis hadde kjøpt inne på Fretex. Da hun var ute av synsvidde, hev romkvinnen lua i en søppeldunk. O_o

Jeg fatter ikke naiviteten til folk. >_<

Det er ikke uvanlig at sigøynerne kaster gaver, dessverre. Denne artikkelen er deprimerende lesing.

http://www.ranablad.no/nyheter/article6321936.ece

Hadde jeg funnet ut at en gave jeg hadde gitt hadde blitt kastet hadde jeg blitt såret og sint.

• Liker 1
Skrevet

Gir aldri penger. Skulle jeg ha gitt noe til tiggere, måtte det vært mat.

Skrevet

Før romfolket dukket opp i gatene hadde jeg allerede en policy om å ikke gi til tiggere. =oslo ble etterhvert et etablert magasin som jeg gjerne kjøper. Jeg forsøker å kjøpe når jeg ser damer selger, fordi jeg tenker at det må være veldig tøft å være kvinne i den situasjonen. Jeg kan kjøpe magasinet flere ganger i måneden, kjøper det for å støtte, ikke så mye for innholdet.

Romfolk har jeg sympati og medlidenhet med som mennesker, men jeg gir ikke penger eller kjøper bladet deres. Jeg gir dem et smil og er hyggelig, men bestemt når jeg avslår å gi penger. Jeg synes det er usmakelig med folk som oppfører seg dårlig mot dem. Jeg skulle ønske at eu tok ordentlig tak og fant en løsning for denne folkegruppen. Dessverre føler jeg at som privatperson er det beste jeg kan gjøre å ikke gi til tiggere, for problemet øker bare ved å opprette holde det. Men jeg syns ikke det er lett å gå forbi mennesker i nød, hverken norske eller utenlandske. Selv om de kanskje seiler under falsk flagg, så er det ingen tvil om at disse personene hadde trengt hjelp. Men jeg mener at det må skje på et høyere plan enn gateplan, altså regjeringsplan/eu.

Skrevet

Jeg gir penger til romfolk.. det er en grunn til at de kommer hit å tigger. I Romania og Bulgaria hvor de fleste av dem kommer fra, blir de utsatt for diskriminering. De får ikke jobb, mange lever i stor fattigdom. Noen er også analfabeter uten framtidsutsikter, som staten har snudd ryggen fullstendig til. Penger som bl.a. den Norskestat har sendt ned, kommer aldri fram..

De færrste som tigger her i Norge jobber for bakmenn, dette er mer vanlig nedover i Europa, hvor barn gjerne utnyttes til tigging/stjeling. Når det er -20 grader ute, tro jeg virkelig ikke at noen som sitter ute i flere timer gjør dette fordi de er late/ikke gidder å jobbe. Hadde de hatt mulighet til å jobbe tror jeg ganske sikkert at de heller hadde valgt dette. Da er det faktisk beundringsverdig at de velger å tigge istedenfor å stjele..

Virker som det er enklere for nordmenn å dehumaisere de utenladske tiggerne. "De føler ikke den samme kulden som oss", "de trenger ikke like mye mat som oss", og "de er helt sikkert ikke like glade i barna sine som det vi er". Enn å faktisk innse at dette er mennesker med like mye verdi som oss. Vi må ikke glemme jødene og tiden før andre verdenskrig. Vi velter oss i rikdom sammenlignet med disse menneskene, det er klart det vekker ubehag, og det er forståelig at mange ønsker dem vekk!

Jeg kommer ikke til å slutte å gi penger, før politikerne klarer å ta et skikkelig standpunkt i forhold til tigging..

Skrevet

Jeg gir penger til romfolk.. det er en grunn til at de kommer hit å tigger. I Romania og Bulgaria hvor de fleste av dem kommer fra, blir de utsatt for diskriminering. De får ikke jobb, mange lever i stor fattigdom. Noen er også analfabeter uten framtidsutsikter, som staten har snudd ryggen fullstendig til. Penger som bl.a. den Norskestat har sendt ned, kommer aldri fram..

De færrste som tigger her i Norge jobber for bakmenn, dette er mer vanlig nedover i Europa, hvor barn gjerne utnyttes til tigging/stjeling. Når det er -20 grader ute, tro jeg virkelig ikke at noen som sitter ute i flere timer gjør dette fordi de er late/ikke gidder å jobbe. Hadde de hatt mulighet til å jobbe tror jeg ganske sikkert at de heller hadde valgt dette. Da er det faktisk beundringsverdig at de velger å tigge istedenfor å stjele..

Virker som det er enklere for nordmenn å dehumaisere de utenladske tiggerne. "De føler ikke den samme kulden som oss", "de trenger ikke like mye mat som oss", og "de er helt sikkert ikke like glade i barna sine som det vi er". Enn å faktisk innse at dette er mennesker med like mye verdi som oss. Vi må ikke glemme jødene og tiden før andre verdenskrig. Vi velter oss i rikdom sammenlignet med disse menneskene, det er klart det vekker ubehag, og det er forståelig at mange ønsker dem vekk!

Jeg kommer ikke til å slutte å gi penger, før politikerne klarer å ta et skikkelig standpunkt i forhold til tigging..

Argh, du sluker jo sippehistoriene deres rått. Leser du ikke hva andre her skriver? De får mat, og de kaster den. De får klær, og de kaster dem. Leker til ungene blir kastet. Du opprettholder problemet når du gir penger.

• Liker 8
Skrevet

Argh, du sluker jo sippehistoriene deres rått. Leser du ikke hva andre her skriver? De får mat, og de kaster den. De får klær, og de kaster dem. Leker til ungene blir kastet. Du opprettholder problemet når du gir penger.

Det er klar, dette er jo snakk om en gruppe mennesker uten individuelle forskjeller. Hvor alle som en oppfører seg på samme måte...

Skrevet

Det er klar, dette er jo snakk om en gruppe mennesker uten individuelle forskjeller. Hvor alle som en oppfører seg på samme måte...

Kulturen deres prioriterer ikke skolegang, de vil ikke integreres. Det tjener ingen at du nekter å innse fakta.

• Liker 6
Skrevet

Ideelle organisasjoner som jobber for å få integrert romfolk inn i skole og jobb ber Europa gjeninnføre tiggeforbudet hørte jeg i et tv-program om romfolk. Jeg har hørt at dette med bakmenn fungerer slik: Romfolket får tilbud om busstur til Norge. Prisen for reisen betales i ettertid med penger de klarer å skrape sammen. Jeg leste at det bare er 200 rom-tiggere i Oslo i år. Det synes jeg er litt merkelig, for jeg ser dem virkelig overalt: På t-banen, utenfor nærbutikkene, i byen og i alle bydeler jeg besøker. Når jeg tidlig om morgenen går tur med hunden i folketomme gater, treffer jeg på de som gjennomsøker søppelkassene etter tomflasker. Jeg er også høflig og hyggelig mot dem, men det er ordentlig ubehagelig når de aktivt oppsøker folk synes jeg. Jeg liker virkelig ikke å bli invadert mens jeg sitter på t-banen eller står på en bussholdeplass. Jeg har aldri opplevd at norske tiggere er innpåslitne. Jeg hadde antakeligvis blitt redd hvis narkomane tiggere oppførte seg likedan, fulgte etter meg og ikke ville gi seg.

Skrevet

..og nåde romfolket dersom de ikke oppfører seg ærbødig nok ovenfor sine norske velgjørere dersom de skulle finne på å avse ett par smuler til dem!

Skrevet

..og nåde romfolket dersom de ikke oppfører seg ærbødig nok ovenfor sine norske velgjørere dersom de skulle finne på å avse ett par smuler til dem!

Og med det mener du?

Kan man ikke forvente at sigøyneren spiser maten de har tigget til seg?

Er det ok at mat, klær og leker går i søpla?

• Liker 7
Skrevet

Nei, jeg gir ikke til tiggere. Hadde jeg kunne skjelne mellom de som faktisk tigger fordi de må og de som er en del av et kriminelt nettverk, ville jeg gitt. Inntil den dagen kommer vil jeg ikke støtte menneskehandel, tjuveri og barnemishandling.

Dette har jeg forklart til datteren min, med ordene ikke alt er som det ser ut som. Det er en fin lekse, synes jeg; ikke bare i tiggerkontekst, men også i resten av livet. Hun er ganske så reflektert for alderen, så hun har grunnet en del på det i det siste, og vi har hatt noen samtaler hvor jeg gir henne en veldig lett innføring i hva som står på. Hvordan hun vil stille seg til det senere, får være opp til henne.

Jeg gir forøvrig mat til norske tiggere, samt at jeg kjøper Megafon, gjerne flere ganger i måneden om jeg har råd - så akkurat hvilket forbilde jeg er for datteren min er jeg ikke veldig bekymret for. Det er herlig å se hvor glade de blir bare noen tar seg tid til å smile til dem på gaten, og senest i går så jeg faktisk min datter sitte og dele en skolebolle med en lokal eks-narkoman som pleier å selge Megafon ved butikken. Har aldri vært så stolt over henne før. :rodmer:

Anonymous poster hash: 1c223...717
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gir forøvrig mat til norske tiggere, samt at jeg kjøper Megafon, gjerne flere ganger i måneden om jeg har råd - så akkurat hvilket forbilde jeg er for datteren min er jeg ikke veldig bekymret for. Det er herlig å se hvor glade de blir bare noen tar seg tid til å smile til dem på gaten, og senest i går så jeg faktisk min datter sitte og dele en skolebolle med en lokal eks-narkoman som pleier å selge Megafon ved butikken. Har aldri vært så stolt over henne før. :rodmer:

Anonymous poster hash: 1c223...717

Aww! <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...