Gå til innhold

Hjelp til sannsynlighetsregning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter skikkelig med matten. Jeg har fasiten i boken, men så lenge jeg ikke har utregningen så komme jeg ikke noe lenger. Håper noen kan hjelpe!

Oppgaven:

Arne og Berit er samboere. Sannsynligheten for at Berit er borte fra skolen en tilfeldig valgt dag, er 0,1. Sannsyngligheten for at begge to er borte, er 0,06.

Finn sannsynligheten for at Arne er borte når vi vet at Berit er borte.

I fasten står det: 0,6.

Men hvordan regner man seg frem til det? Hva er oppsettet?

Takker så mye på forhånd for hjelp!



Anonymous poster hash: c06ce...b40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kaller sannsynligheten for at Berit er borte for P(B) og sannsynligheten for at Arne er borte for P(A) så er sannsynligheten for at Arne er borte gitt at Berit er borte P(A | B). Dette kalles betinget sannsynlighet. Formelen er:

P(A | B) = P( A og B) / P(B)

der P(A og B) er sannsynligheten for at begge er borte.

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kaller sannsynligheten for at Berit er borte for P(B) og sannsynligheten for at Arne er borte for P(A) så er sannsynligheten for at Arne er borte gitt at Berit er borte P(A | B). Dette kalles betinget sannsynlighet. Formelen er:

P(A | B) = P( A og B) / P(B)

der P(A og B) er sannsynligheten for at begge er borte.

Håper dette var til hjelp!

Tusen takk for svar. Jeg har faktisk den formelen, men jeg klarer ikke å regne det ut likevel. Vet jeg A i det hele tatt her?

Anonymous poster hash: c06ce...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det til! Men vet ikke om det var tilfeldig eller hva :)



Anonymous poster hash: c06ce...b40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. Jeg har faktisk den formelen, men jeg klarer ikke å regne det ut likevel. Vet jeg A i det hele tatt her?

Anonymous poster hash: c06ce...b40

Du vet ikke P(A), men det trenger du heller ikke. P(A) er sannsynligheten for at Arne er borte. P(A | B) er det du er ute etter, da dette er sannsynligheten for at Arne er borte, gitt at Berit er borte, og det er denne du skal finne. Og da setter du inn

P( A | B) = P(A og B) / P(B) = 0,06/0,1 = 0,6 , der P(A og B) er sannsynligheten for at begge er borte, som du har gitt i teksten, og P(B) er sannsynligheten for at Berit er borte, som også er gitt i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...