Gå til innhold

Tidligere kollega har tatt kontakt vedrørende en felles tidligere kollega av oss. Hvordan forholde seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet på et sted der en kollega fikk ture frem som hun ville av sjefen vår, hun var kraftig medvirkende til at en kollega mistet jobben, en valgte å slutte på grunn av ting hun satte i gang, jeg selv valgte å trekke en søknad på videre ansettelse, fordi jeg ikke ville jobbe sammen med dette mennesket på grunn av at hun mobbet og generelt var ute etter meg og i ettertid har minst en kollega sluttet fordi hun hadde et helvete på jobb med denne i likhet med meg selv.. Det er flere som har sluttet som jeg ikke er helt sikker på om dette kunne være en medvirkende årsak til.

For to år siden varslet jeg folk i selskapet som står bak denne bedriften, da sjefen vår ikke virket som hun så hva som foregikk/ gikk i forsvar for vedkommende som var/ er en god venn av henne.

Vedkommende får ikke jobb i kommunen pga ting som jeg antar har med samme oppførsel som hun hadde på arbeidsplassen jeg jobbet på å gjøre, organisasjonen har fått flere meldinger uten at det virker som om de har kunnet gjøre noe.

Arbeidsplassen vi jobbet på hadde ca 15 ansatte, så i forhold til dette, er det ganske mye hun har stelt i stand.

Vel... Nå har altså denne kollegaen tatt kontakt fordi vi har vært i nogenlunde samme situasjon og jeg går ut fra at hun vil jobbe videre med saken for å få dette mennesket bort fra vår tidligere arbeidsplass, noe som er veldig forståelig!

Hvor mye kan vi egentlig si, uten at det går på taushetsplikt ovenfor tidligere arbeidsgiver eller lignende? Hvordan fungerer slike ting?

Anonymous poster hash: 88aa3...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke helt. Du og en annen kollega som har jobbet på deres tildligere felles arbeidsplass vil ha en kollega bort fra denne arbeidsplassen hvor ingen av dere lenger jobber? Det tviler jeg på at dere kan.

Jeg tipper man kan kun søke om oppreisning pga mobbing eller fordi dere har følt dere tvunget til å si opp. Men det er jo noe man må gjøre utfra egeninteresse, ikke utfra et ønske om å fjerne en annen person fra sin stilling.

Du har jo allerede meldt fra, og da er det ikke mer du kan gjøre som utenforstående. Dere kan selvsagt sende nok et brev hvor flere bekrefter den egentlige grunnen til oppsigelse, men utover det har dere jo ingen interesse i å få denne personen fjernet. Faktisk fremstår jo det som mobbing i og med at dere ikke lenger er plaget av denne personen.

Er det denne fæle tidligere kollegaen som ikke får jobb i kommunen?



Anonymous poster hash: c6ae9...947
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt. Du og en annen kollega som har jobbet på deres tildligere felles arbeidsplass vil ha en kollega bort fra denne arbeidsplassen hvor ingen av dere lenger jobber? Det tviler jeg på at dere kan. Jeg tipper man kan kun søke om oppreisning pga mobbing eller fordi dere har følt dere tvunget til å si opp. Men det er jo noe man må gjøre utfra egeninteresse, ikke utfra et ønske om å fjerne en annen person fra sin stilling. Du har jo allerede meldt fra, og da er det ikke mer du kan gjøre som utenforstående. Dere kan selvsagt sende nok et brev hvor flere bekrefter den egentlige grunnen til oppsigelse, men utover det har dere jo ingen interesse i å få denne personen fjernet. Faktisk fremstår jo det som mobbing i og med at dere ikke lenger er plaget av denne personen. Er det denne fæle tidligere kollegaen som ikke får jobb i kommunen? Anonymous poster hash: c6ae9...947

Kollegaen som alle har hatt problemer med er den som ikke lenger blir ansatt i kommunen. Våre kollegaer som fortsatt er på arbeidsplassen har problemer med mennesket og de fleste tør ikke si fra, fordi det vil forverre arbeidsdagen deres. Jeg har flyttet fra stedet. Det viste seg også at det var flere tidligere kollegaer som er med på å varsle, vi er tilsammen 7 stykker og det vil si at det faktisk er nesten halvparten av de som jobbet der samtidig.

Dette er en jobb der man jobber med mennesker og man er faktisk avhengig i at kollegaer oppfører seg som folk og ikke driver med bakvaskelser, små og større løgner,brudd på taushetsplikt, trakassering av medarbeidere lenger ned på stigen og de som er på samme nivå for å fremstå som flink eller hva det nå er hun forsøker. Jeg tror at sjefen som er en venninne av henne ser opp til henne og ikke tør å si noe/ nekter å se ting, fordi vedkommende fremstår som faglig sterk og har bein i nesa så det holder.

Har aldri vært ute for noen som farer frem på denne måten før

Anonymous poster hash: 88aa3...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal forøvrig ligge mye bevis i flere medarbeidersamtaler, dersom de ikke har forsvunnet på mystisk vis. Det vi har kommet med da vi jobbet der er ting som sjefen burde røsket skikkelig tak i.

Anonymous poster hash: 88aa3...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........ Så det er altså ting som går en del på øverste leders forhold til vedkommende, da det nok egentlig er " kollegaen" som styrer showet i bedriften.

Anonymous poster hash: 88aa3...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt, dere kan ikke ønske dette mennesket vekk, det blir jo skjær mobbing i og med at dere vet at hun ikke vil få annen jobb. De som fremdeles er ansatte i bedriften kan ta opp dette, og de bør gå til tillitsvalgt. Men det er jo noe helt annet enn å få henne fjernet.



Anonymous poster hash: c6ae9...947
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virkelig at det er mobbing, dersom et menneske som blant annet har gjentatte brudd på taushetsplikt i forhold til klienter, blir mobbet om vedkommende blir tatt tak i av forbundet og at arbeidsplassen gås etter i sømmene i forhold til arbeidsmiljø? Jeg synes ikke det, eneste grunnen til at vedkommende sitter der hun sitter er at lederen har dekket over mye, selv om vedkommende har fått tilsnakk, har hun ikke skjerpet seg.

Anonymous poster hash: 88aa3...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillitsvalgte har tatt dette opp, men lite respons. Fagforbundet fortalte at de hadde fått flere varsler om vedkommende både da to av mine kollegaer varslet. Fagarbeidere varslet også hovedkontoret i bedriften om ting tidlig, men de var ikke så fryktelig graverende.

Anonymous poster hash: 88aa3...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en god beskrivelse av vedkommende. Sjefen vår har vel igrunn fungert som dennes forlengede arm hittil. http://www.arbeidsmiljo.no/xp/pub/hoved/tidsskrift/temaer/psykososialt_arbeidsmiljo/552483

Et par av varslerne har forresten permisjon fra jobben i et års tid, fordi de vil jobbe et annet sted. På grunn av den psykiske belastningen.

Anonymous poster hash: 88aa3...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

> Tidligere kollega har tatt kontakt vedrørende en felles tidligere kollega av oss. Hvordan forholde seg?

Man hva vil din tidligere kollega som har tatt kontakt med deg, at du skal gjøre eller svare på? Og hvis kollega som laget problemer for alle ikke lengre får jobb i kommunen hva er da egentlig problemet?

Jeg ville ikke involervert meg i problemene på tidligere arbeidsplass. Du har gjort ditt for mange år siden når du varslet i fra til ledelsen. Hele fremstillingen i denne tråden virker egentlig uryddig, veldig uklart hvem som vil ha hjelp til hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

> Tidligere kollega har tatt kontakt vedrørende en felles tidligere kollega av oss. Hvordan forholde seg?

Man hva vil din tidligere kollega som har tatt kontakt med deg, at du skal gjøre eller svare på? Og hvis kollega som laget problemer for alle ikke lengre får jobb i kommunen hva er da egentlig problemet?

Jeg ville ikke involervert meg i problemene på tidligere arbeidsplass. Du har gjort ditt for mange år siden når du varslet i fra til ledelsen. Hele fremstillingen i denne tråden virker egentlig uryddig, veldig uklart hvem som vil ha hjelp til hva.

Problemet er vel at denne arbeidsplassen er i det private og ikke kommunal. Denne varslingen gjelder graverende forhold som fortsatt er graverende for gamle kollegaer som jobber der og klientene, selv om de tydeligvis sjeldent har fått innsikt i hva som iblant foregikk ( foregår) og som gikk utover dem. Var noen få tilfeller der klienter klagde på ting som hadde med taushetsplikt å gjøre, men vedkommende klarte å glatte over det/ si at det var en misforståelse eller lignende. Har hatt mange kollegaer gjennom mitt arbeidsliv, men aldri opplevd så mye intriger med en eneste og heller ikke at flere folk blir sykemeldte på grunn av et eneste menneske.

Det er vel ikke slik at jeg direkte tar tak i saken, men at jeg bistår gjennom å si noe om forholdene og viser til brevet jeg en gang forfattet mm. Det er noen andre som har kommet seg såpass til hektene at de tar opp saken. Vedkommende jobbet systematisk med å få de som varslet eller sto i veien for henne bort fra arbeidsplassen gjennom å drive splitt og hersk, utpsyking, baksnakking og alt annet men kan gjøre som ikke nødvendigvis er tydelig for uinnvidde. Det vi ble mest utpsyket av var vel egentlig at det var mulig å slippe unna med så mye rart og at det alltid bare var å vente på en smell, dersom vi hadde satt spørsmålstegn eller vært til hinder i fremmasjen. Nå er vedkommende nestleder.

Anonymous poster hash: 88aa3...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...