Gå til innhold

Bilen nykker og kveles, dagen etter starter den ikke. Hva kan det være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må ha hjelp til å få den på verksted, men det skjer ikke før i morgen. Er kjemperedd for at det skal være dyrt å fikse.. Noen som har en ide om hva det kan være? Kan jo være så mangt egentlig, men.. Tips i riktig retning?

Anonymous poster hash: 20d57...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts

Kanskje det er lurt ja.. Renault laguna 98, 1,6l. Eneste jeg vet om den, hehe..

Anonymous poster hash: 20d57...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Hverken service eller stop lyser. Går bare ikke ann å starte den *klø seg i hodet*

Anonymous poster hash: 20d57...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- kinner motoren? altså, går startmotoren, slik at du hører den?

- om ikke, hører du et "klikk", det fremme?

- virker det som om den har lite strøm?

- er det noe annet du aldri har sett lyse før på dashbordet?

er det lenge siden registerrem og vannpumpe var skiftet? hvor langt har den gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg må gjette tipper jeg det er manifoilen. Samboerens bil var litt slik, rykket mens vi kjørte og måtte gi ekstra gass for å ikke kvele bilen til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å sitte på nettet og finne ut hva det er, ihvertfall med så lite informasjon. Rykking/kveling og at bilen ikke starter kan være så mangt. Men det første jeg ville sjekket var selvfølgelig om den får bensin/at bensin ikke er full av skitt og kondens, og at det er strøm på den. WildThing skrev en grei liste.

Hvis jeg må gjette tipper jeg det er manifoilen. Samboerens bil var litt slik, rykket mens vi kjørte og måtte gi ekstra gass for å ikke kvele bilen til tider.

Hvordan har manifolden sammenheng med rykking/kveling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å sitte på nettet og finne ut hva det er, ihvertfall med så lite informasjon. Rykking/kveling og at bilen ikke starter kan være så mangt. Men det første jeg ville sjekket var selvfølgelig om den får bensin/at bensin ikke er full av skitt og kondens, og at det er strøm på den. WildThing skrev en grei liste.

Hvordan har manifolden sammenheng med rykking/kveling?

Fordi TS ville vite hva som kunne være galt, og det kan være at manifoilen er gåen. Så vidt jeg har forstått styrer manifolden (sorry feilstavingen isted) luft ut/inntak og kan også fordele bensin til motorinntaket. Tror vel at det kan gi litt rykk og kvelningsfornemmelser? Er ikke veldig teknisk på bil, så jeg gjetter bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er batteriet gammelt

hadde en bil engang, av eldre type, d\som begynte å rykke og hvor motroen bare ville stanse mesn jeg kjørte så jeg måtte trykke gassen i bunn for å komme meg dit jeg skulle,

viste seg at batteriet hadde gått ut av produksjon 12 år tidligere, jeg hadde ikke hatt behov for å skifte batteri på de årene jeg hadde hatt bilen, og det hadde heller ikke tidligere eier, men det nye batteriet holdt bare i to år før det måtte skiftes,

plugger kan lage rykking, kondens kan lage rykking,

er veldig mye det kan være og jeg er ikke bilmekaniker så jeg aner ikke, men har hatt noen biler så begynn med det enkle og søk deg frem til hva det kan være

ha på kondensfjerner og fyll tanken , skift batteri og plugger, og kanskje også stift -ja jeg vet at det heter sifter men er jo bare en, om du har det i din bil, sjekk olje og skift den og oljefilter,og har du et luftfilter så skifter du det, (det var vel lista over det billigste) sjekk registerreim, og de andre dyrere tingen, men når du har fått fikset dette så har du en vinterklar bil

en annen ting du har ikke lånt bort bilen og de som har lånt den har fylt på tanken som takk for lånet , og har fylt feil , åltså bensin på dieselbil eller diesel på bensinbil , for det kan gi rykking og motorhavari og en ganske stor verkstedregning for tømming og vasking av alle deler som hadde hatt kontakt med feilblandinga, ikke selvopplevd dette men naboen har opplevd det , hvem som lånte bilen-husets barn med helt fersk førerkort, bilen begnte å rykke med engang, så denne ungdommen kjørte bare et par hundre meter og stoppet i en busslomme og ringte hjem, biln rykker slik hva er galt, hva har du gjort før den begynte å rykke, fylt bensin, hva det er dieselbil slå av tenninga med en gang der er nå,dere blir hentet, hvem som fortalte meg det jo det var den uheldige ungdommen selv



Anonymous poster hash: b466c...6c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi TS ville vite hva som kunne være galt, og det kan være at manifoilen er gåen. Så vidt jeg har forstått styrer manifolden (sorry feilstavingen isted) luft ut/inntak og kan også fordele bensin til motorinntaket. Tror vel at det kan gi litt rykk og kvelningsfornemmelser? Er ikke veldig teknisk på bil, så jeg gjetter bare.

En manifold er teknisk sett bare et stort "rør" som deler seg opp i flere, vanligvis laget av støpejern. Med mindre det sprekker, er det ikke stort galt det får gjort... :)

På eldre bil er innsugsmanifolden (innsuget) forbindelsen mellom forgasser og motoren, der forgasseren fordeler luft og bensin. Nyere biler har et innsprøytningssystem.

TS, jeg ville anbefalt deg var å kontakte noen som har kunnskap om bil, som kan komme og se på den (du skrev jo bilen skal på verksted i morgen, så den saken er nok grei).

Har fortsatt til gode å oppleve at en bil hoster og harker på grunn av dårlig batteri, da bilen ikke får strøm fra batteriet når motoren går, men fra dynamoen. Dårlig/tomt batteri kan dog gjøre at den ikke starter. Men et multimeter fra Biltema kan fort finne svar på om dynamoen og batteriet er i orden. Dette finner de også fort ut på verkstedet.

Er du heldig, kan det være kondens i bensina eller dårlige tennplugger, og da er det en billig quickfix. Men på nyere biler kan det være 100 forskjellige ting, og alle er ikke like billige, dessverre. Du må nok bare vente og se hva de sier på verkstedet.

Endret av Acalewia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En manifold er teknisk sett bare et stort "rør" som deler seg opp i flere, vanligvis laget av støpejern. Med mindre det sprekker, er det ikke stort galt det får gjort... :)

På eldre bil er innsugsmanifolden (innsuget) forbindelsen mellom forgasser og motoren, der forgasseren fordeler luft og bensin. Nyere biler har et innsprøytningssystem.

TS, jeg ville anbefalt deg var å kontakte noen som har kunnskap om bil, som kan komme og se på den (du skrev jo bilen skal på verksted i morgen, så den saken er nok grei).

Har fortsatt til gode å oppleve at en bil hoster og harker på grunn av dårlig batteri, da bilen ikke får strøm fra batteriet når motoren går, men fra dynamoen. Dårlig/tomt batteri kan dog gjøre at den ikke starter. Men et multimeter fra Biltema kan fort finne svar på om dynamoen og batteriet er i orden. Dette finner de også fort ut på verkstedet.

Er du heldig, kan det være kondens i bensina eller dårlige tennplugger, og da er det en billig quickfix. Men på nyere biler kan det være 100 forskjellige ting, og alle er ikke like billige, dessverre. Du må nok bare vente og se hva de sier på verkstedet.

Ok, men hvis det er sprukket (slik det var for oss) er det da mulig at det er grunnen til at det nykker litt i bilen (ustabil drivstoff tilførsel tenker jeg).

Eller er jeg helt på bærtur med den tanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At innsuget sprekker hører vel til sjeldenhetene. Veldig lett å se, da, og antakeligvis hadde det vel rent bensin over hele. Uten at jeg skal si for sikkert hvordan det er på nyere bil, selvsagt, da jeg aldri har opplevd dette selv.

Men nå har vel TS hatt bilen sin på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke rent ut bensin om innsuget er sprekt nei, bensin inn i motoren er tross alt damp, ikke flytende. Og på biler med innsprut sitter dysene i enden på manifolden, helt inne ved toppen, dvs det kun er lufta som går gjennom hele innsuget, ikke bensina. Er innsuget sprekt suger motoren falskluft. Motoren skal kun suge luft fra ett sted, den lufta blir målt opp. Når innsuget er sprekt suger den flere plasser og den lufta blir ikke målt opp av motorstyringa, da fusker motoren.

Edit: Finnes flere typer innsprut også, men nevner kun den mest vanlige.

Endret av Audiot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du korrigerte meg der. Har som sagt ikke fryktelig med erfaring på nyerere biler. På mine er bensinen flytende og går gjennom innsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...