Gå til innhold

Gravid lærer - misfornøyde foreldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min er spesialpedagog, og i "superteamet" på skolen. De tar over de klassene som er i drift, og som ikke fungerer. Til felles for disse klassene er at de har måttet bytte lærere ofte og hatt mye vikarer. Det blir ustabilt og uforutsigbart, noe som gjør at læring, ro og orden desverre kommer i bakgrunnen.



Anonymous poster hash: 4c7ef...f9c
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mye rart... Skal lærere måtte si fra med en gang de tester positivt da? Si fra seg alle verv og ta til takke med "vanlig" lærer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye rart... Skal lærere måtte si fra med en gang de tester positivt da? Si fra seg alle verv og ta til takke med "vanlig" lærer?

Ta til takke med? Seriøst? Jaggu ser du opp til "vanlige" lærere, gitt ...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta til takke med? Seriøst? Jaggu ser du opp til "vanlige" lærere, gitt ...

Var det bare det du klarte å lese ut av det innlegget? Regner med at en kontaktlærer har flere goder og da er det vel logisk at man gjerne vil ha disse og ikke si nei fordi man kanskje kan bli gravid?

Har aldri sagt jeg ser verken opp eller ned på lærere, har jeg ingen formening om egentlig, men i denne sammenhengen syns jeg det ble korrekt å skrive det på den måten...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye rart... Skal lærere måtte si fra med en gang de tester positivt da? Si fra seg alle verv og ta til takke med "vanlig" lærer?

De trenger nå ikke å si ifra om graviditeten med én gang, da, men ja, de bør faktisk si fra seg kontaktlæreransvaret når de er gravide og ikke vil kunne følge opp klassen hele skoleåret.

Anonymous poster hash: 4c7ef...f9c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger nå ikke å si ifra om graviditeten med én gang, da, men ja, de bør faktisk si fra seg kontaktlæreransvaret når de er gravide og ikke vil kunne følge opp klassen hele skoleåret.

Anonymous poster hash: 4c7ef...f9c

Hva hvis læreren blir gravid i februar da? Skal man si fra seg ansvaret fordi man kanskje blir syk? Da blir det jo bytte uansett...

Er det sånn at de som har stor sjans for å få feks. kreft ikke skal ta på seg ansvar, bare sånn i tilfelle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du skal ta kritikken personlig TS, og jeg forstår at du ikke sa fra deg kontaktlæreransvaret når du ble gravid.

Mener dere virkelig at en dame skal si ifra seg en lønnsforhøyelse pga at hun blir gravid? Det er faktisk ikke den enkelte lærer som skal ta konsekvensen av graviditet, men ledelsen ved skolen. Og det er faktisk ikke veldig vanskelig å ha en ordning rundt gravide medarbeidere som muliggjør at hverdagen fungerer godt for både lærer og elever. Hvor vanskelig kan det feks. være å ha en ordning som sørger for en "back up" kontaktlærer som jobber delvis sammen med kontaktlæreren i graviditeten slik at han/hun blir kjent med klasse og foreldre? På den måten vil skolen ha en god erstatning å tilby klassen ved fravær/sykemeldinger i graviditeten, samt at man sikrer en god overgang når kontaktlæreren skal ut i permisjon.

Å hevde at læreren selv burde sagt fra seg kontaktlæreransvaret tidlig i graviditeten bør sette seg inn i hvor vanlig det er å spontanabortere.

Når det er sagt så forstår jeg også at foreldrene klager. Jeg hadde forventet at skolens ledelse hadde et opplegg klart som sørget for at kontaktlærerens graviditet ikke gikk ut over elevene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i utgangspunktet at foreldrene ikke bør klage før de får se hvordan dette vil påvirke sine barn. Det kan jo gå veldig fint! Dessuten må et eventuelt sinne (eller bare misnøye) rettes mot skolen, og ikke læreren.

Selv ble min lærer gravid, og forsvant like etter skolestart i 4. klasse... Resten av barneskolen levde vi på vikarer og null konsekvens i skoledagen og undervisningen... Det var skikkelig kjipt... Men helt klart ikke lærerens skyld, det var skolen som burde tatt tak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg forstår det er ikke foreldrene irriterte på TS så mye som skoleledelsen. Det hadde jeg også vært.



Anonymous poster hash: 5ba50...07f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser det fra foreldrenes synspunkt så skjønner du vel problemet...? Selvfølgelig vil de det beste for barna. At du er sykemeldt slik at de må ha vikar om dagen er ugunstig. Det at de vet at du forsvinner i permisjon etter jul hjelper vel heller ikke... De ønsker selvfølgelig at klassen skal ha stabilitet og én lærer gjennom hele året.

Regner med at du forstår hvaxde mener og at det ikke er noe personlig mot deg...

Anonymous poster hash: b20f2...6e2

Jeg er enig med dette. Jeg antar at du skjønner det om du tenker deg etter. Jeg forstår at det er hormoner som jobber i kroppen din, men du må prøve å tenke på at dette har ingenting med deg som person. Dette har med at foreldrene ønsker en voksenperson som skal være tilstede for ungene. Du er sykmeldt, skal.snart i permisjon. De føler nok at de ikke får etablert den kontakten de ønsker med deg, eller at du får vært der for barna. Om de har høye forventninger så kan det nok være at de klager til rektor, ja.

Det du må tenke på(syns jeg) er å få snakket med noen om dette. Hva med sjefen din f.eks? Du må prøve å gå på jobb, yte det du kan og gjøre det beste for barna sånn som situasjonen er nå!

Gratulerer med den lille mageboeren! Det er herlig å ha en liten skapning der inn. :rose:

Jeg har selv vært i en klasse hvor vi fikk en gravid lærer. Vi mistet halve skoleåret på grunn av det, og fikk ikke etablert noe kontakt med læreren. Det er utrolig slitsomt med vikarer som kommer og går, så jeg kan forstå at de er frustrerte, men det er ikke "ditt" problem. Det er skolens problem å løse opp :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere andre, som ikke jobber som lærere, sagt fra dere et prosjekt på jobb når dere var 4-5 uker på vei, fordi dere ikke kom til å klare å fullføre det helt om svangerskapet gikk bra? Læreryrket er også en jobb; verken mer eller mindre. Jeg syns TS gjorde helt riktig. Hun ventet med å si i fra til arbeidsgiver til hun var mer sikker på at hun ikke kom til å miste. At hun har blitt sykemeldt nå er jo så klart uheldig, men det er rektors jobb å skaffe vikar.

For all del; jeg har full forståelse for at foreldre vil det beste for barna sine. Dersom rektor ikke klarer å skaffe vikar og det går ut over klassen, så bør foreldrene så klart klage. Men å klage på at kontaktlæreren er gravid og skal ut i permisjon midt i skoleåret blir for dumt. Lærere er også mennesker, og kvinnelige lærere blir gravide som alle andre. Ikke alle kan planlegge graviditeten og få i sommerferien, og noen mister gjentatte ganger og ønsker derfor å vente med å anonnsere nyheten om svangerskapet. Er det så vanskelig å forstå? Dersom TS hadde vært over 3 måneder på vei når kontaktlærerjobbene skulle fordeles, mener jeg at det hadde vært naturlig å si i fra. Men i juni hadde hun nettopp funnet det ut selv. Da er det ikke naturlig å si i fra til arbeidsgiver. Jeg lurer på hvor mange andre, i andre yrker, som sier i fra til sine sjefer så tidlig og dermed mister muligheter og spennende prosjekter på sin arbeidsplass.

Hilsen gravid lærer med termin nå i høst



Anonymous poster hash: c36ec...68b
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det hadde vært greit hvis barna fikk en ny kontaktlærer på høsten, for så å bli sykemeldt pga. sv. skap i oktober/november. Det er noe helt annet hvis kontaktlærerene hadde blitt uventet syk.

Når du viste om sv. skapet syntes jeg det er veldig dumt å ta på seg en kontaktlæreroppgave. Klassen din har såvidt blitt kjent med deg nå, dere har såvidt kommet inn i de rutinene med ny klasse.

Dette har ingenting med å ikke bli gravid før du er 45 år. Hadde du vært kontaktlærer for denne klassen i f.eks. 3 år, og blitt gravid - ville nok ingen reagert. Reaksjonen kommer av at du tar på deg et nytt kontaktlæreroppdrag - for så å "forsvinne" etter et par tre mnd. Denne klassen kan da risikere å få vikarer i 1,5 år fremover, før du er tilbake.

Jeg synes egentlig skolen, foreldrene og klassen til TS er i en heldig situasjon, jeg. Nå har ledelsen mulighet til å finne én fast vikar som kan gå inn i TS' graderte sykmelding og bli kjent med klassen, for så å være den som overtar kontaktlæreransvaret når hun går i permisjon. Men dette er et ledelsesansvar!

Jeg tror for øvrig at det hadde blitt mer ramaskrik dersom TS _hadde_ hatt klassen i mange år, for da har elever og foreldre et mye nærere forhold til læreren. Nå kjenner de hverandre bare litt, og et bytte vil ikke bli "dramatisk". Det er mer tanken på byttet som er ugrei nå.

For øvrig tror jeg ikke at det er sånn at noen skoler praktiserer at man automatisk får komme tilbake som kontaktlærer for "sin klasse" igjen etter en svangerskapspermisjon, nettopp fordi det da er en vikar som har hatt klassen i cirka ett år og kanskje heller bør fortsette med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bare det du klarte å lese ut av det innlegget? Regner med at en kontaktlærer har flere goder og da er det vel logisk at man gjerne vil ha disse og ikke si nei fordi man kanskje kan bli gravid?

Har aldri sagt jeg ser verken opp eller ned på lærere, har jeg ingen formening om egentlig, men i denne sammenhengen syns jeg det ble korrekt å skrive det på den måten...

Jeg må bare kommentere, selv om det er OT: det er svært få "goder" ved å være kontaktlærer. Det er en (liten) økning i årslønn de årene du er kontaktlærer (et såkalt "funksjonstillegg"), men that's it. Til gjengjeld er arbeidsmengden (i alle fall på barnetrinnet) i perioder svært mye høyere enn for dem som ikke har kontaktlæreransvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville dere andre, som ikke jobber som lærere, sagt fra dere et prosjekt på jobb når dere var 4-5 uker på vei, fordi dere ikke kom til å klare å fullføre det helt om svangerskapet gikk bra? Læreryrket er også en jobb; verken mer eller mindre. Jeg syns TS gjorde helt riktig. Hun ventet med å si i fra til arbeidsgiver til hun var mer sikker på at hun ikke kom til å miste. At hun har blitt sykemeldt nå er jo så klart uheldig, men det er rektors jobb å skaffe vikar.

For all del; jeg har full forståelse for at foreldre vil det beste for barna sine. Dersom rektor ikke klarer å skaffe vikar og det går ut over klassen, så bør foreldrene så klart klage. Men å klage på at kontaktlæreren er gravid og skal ut i permisjon midt i skoleåret blir for dumt. Lærere er også mennesker, og kvinnelige lærere blir gravide som alle andre. Ikke alle kan planlegge graviditeten og få i sommerferien, og noen mister gjentatte ganger og ønsker derfor å vente med å anonnsere nyheten om svangerskapet. Er det så vanskelig å forstå? Dersom TS hadde vært over 3 måneder på vei når kontaktlærerjobbene skulle fordeles, mener jeg at det hadde vært naturlig å si i fra. Men i juni hadde hun nettopp funnet det ut selv. Da er det ikke naturlig å si i fra til arbeidsgiver. Jeg lurer på hvor mange andre, i andre yrker, som sier i fra til sine sjefer så tidlig og dermed mister muligheter og spennende prosjekter på sin arbeidsplass.

Hilsen gravid lærer med termin nå i høst

Anonymous poster hash: c36ec...68b

Det er da helt naturlig for meg både å legge opp prosjekter og å planlegge slik at jeg ikke tar på meg store prosjekter jeg ikke kan fullføre om jeg er/ planlegger å bli gravid.

Noe annet er det med de som mister gjentatte ganger eller er langtidsprøvere.

Hilsen prosjektleder

Anonymous poster hash: f4ec4...003

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på å være gravid, hvor man tross alt vet at man forsvinner i løpet av skoleåret, og å plutselig bli alvorlig syk. Det ser du vel selv og?

Det er jo forutsigbart når man er gravid. Foreldrene VET jo med 100% sikkerhet at du kommer til å forsvinne.



Anonymous poster hash: ddf8b...e79
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Så koselig.

Jeg har selv opplevd en liknende situasjon, da som elev.

Min klasse hadde de siste årene hatt store utskiftninger av klasseforstandere. Først på barneskolen hvor vi hadde 4-5 ulike (de andre klassene hadde mer eller mindre samme klasseforstander alle årene). På ungdomsskolen (hvor vi var halvparten av barneskoleklassen i samme klasse) fikk vi igjen stor gjennomtrekk av lærere. I 9. klasse fikk vi ny lærer, men allerede to måneder etterpå (i oktober) fikk vi beskjed om at hun var gravid. Hun ble raskt sykemeldt. Enkelte foreldre var noe irritert, ikke fordi vedkommende var gravid, men fordi skolen nettopp hadde ansatt henne, og foreldre og vi elever var lovet at vi skulle ha én klasseforstander gjennom 9. og 10. klasse. Men slik ble det ikke. Skolen måtte leie inn en rekke vikarer, og vi elevene fikk dårlig undervisning (på grunn av alle vikarene). Først de siste månende av 9.klasse fikk en klasseforstander. Men i 10. klasse fikk vi igjen en ny å forholde oss til (heldigvis ble den læreren der hele året).

Det jeg opplevde var nok mer dårlig planlegging fra skolen sin side, selv om lærerens graviditet selvsagt hadde noe med det å gjøre.



Anonymous poster hash: e5bcb...d29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er lærer og går ut i permisjon nå. Ble ikke satt opp som kontaktlærer dette året - naturlig nok, men surt for meg. Det er tusen kroner i måneden mindre, og klart jeg merker det på økonomien. Men du har jo ikke termin før i februar, så din situasjon er jo helt annerledes.

Folk klager på alt mulig for tiden. Synes jeg ser mine foreldre troppe opp på kontoret da jeg var liten, og holde på slik det virker som om mange KG-foreldre gjør, i hvert fall.

TS: Ta det som et kompliment at de er misfornøyde - og glem det deretter. Lykke til med graviditet!



Anonymous poster hash: 634fb...38b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er syk så er det greit? Vi klarer å gjøre det bra på skolen om det er "krise"? Men så fort det gjelder en graviditet så er det bare å gi opp?

Anonymous poster hash: bab85...a27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lærer på barneskolen (virkelig min store favoritt). Hun ble gravid. Vi lærte masse! Vi fikk kjenne på magen hennes når babyen sparket, vi hadde navnekonkurranse (komme med forslag til navn), så hvordan magen og kroppen hennes endret seg i svangerskapet, hun fortalte og lærte oss masse om UL, fødsler, plager og morsomme ting, hva man trenger til en baby osv. Hun kom også masse på besøk når babyen var født. Vi følte alle at vi var en del av det hele. Utrolig fin opplevelse!

Foreldrene skulle bare visst hvor fantastisk en gravid lærer kan være!



Anonymous poster hash: a7311...d4c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir sykemeldt fordi du er syk eller gravid spiller ingen rolle. Jeg tipper disse foreldrene hadde blitt misfornøyd dersom du ble borte i februar pga sykdom. Som lærer selv så mistenker jeg at disse foreldrene er de som har de mest krevende barna. Ikke la det gå inn på deg...

Anonymous poster hash: b7f4f...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...