Gå til innhold

Vil jeg få mindre i lønn med blå regjering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som servitør/bartender og får 137 kr i timen, samt kveldstillegg og tips. Jeg får ikke overtidsbetalt selv om jeg for det meste jobber 13 timers skift. Jeg vil ikke slutte i jobben min, da jeg trives med arbeidsoppgavene og ikke har noe annet å gå til. Men jeg bekymrer meg for lønna nå som vi har fått ny regjering. Jeg er 20 år, og trenger inntekten ved siden av studiene, da jeg ikke er en av de heldige med rike foreldre, men fortsatt ønsker å kunne ha det greit økonomisk i studietiden.

Vil den nye, blå regjeringen kunne presse tarifflønnen ned slik at jeg får enda mindre i timen? Vil studielånet/stipendet fra lånekassen bli mindre med denne regjeringen? Kommer leieprisene til å presses opp? Vil jeg merke noe til skattelettet? Vil maksgrensen for inntekt ved stipend endres på?

Jeg bekymrer meg for dette, da jeg tror at det er oss studenter/unge voksne, regjeringsskiftet kommer til å gå ut over :/



Anonymous poster hash: b8b15...6fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil den nye, blå regjeringen kunne presse tarifflønnen ned slik at jeg får enda mindre i timen?

Vil studielånet/stipendet fra lånekassen bli mindre med denne regjeringen?

Kommer leieprisene til å presses opp?

Vil jeg merke noe til skattelettet?

Vil maksgrensen for inntekt ved stipend endres på?

Lønna di bestemmes ikke av regjeringen, men av partene i arbeidslivet. Det vil si NHO og LO/YS.

De blå ønsker ikke å redusere ytelsene fra Statens lånekasse. FrP har vel sagt at de vil privatisere Lånekassa, og med det mener de at ytelsene skal være som nå, men at private banker skal formidle ytelsene, som for studentene skal være like gode som nå. Staten skal altså betale som før.

Høyre og FrP ønsker å redusere egenkapitalkravet for å kjøpe bolig. AP/SV/SP økte egenkapitalprosenten til 15. H og FrP vil redusere den til 10.