Gå til innhold

Vil jeg få mindre i lønn med blå regjering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som servitør/bartender og får 137 kr i timen, samt kveldstillegg og tips. Jeg får ikke overtidsbetalt selv om jeg for det meste jobber 13 timers skift. Jeg vil ikke slutte i jobben min, da jeg trives med arbeidsoppgavene og ikke har noe annet å gå til. Men jeg bekymrer meg for lønna nå som vi har fått ny regjering. Jeg er 20 år, og trenger inntekten ved siden av studiene, da jeg ikke er en av de heldige med rike foreldre, men fortsatt ønsker å kunne ha det greit økonomisk i studietiden.

Vil den nye, blå regjeringen kunne presse tarifflønnen ned slik at jeg får enda mindre i timen? Vil studielånet/stipendet fra lånekassen bli mindre med denne regjeringen? Kommer leieprisene til å presses opp? Vil jeg merke noe til skattelettet? Vil maksgrensen for inntekt ved stipend endres på?

Jeg bekymrer meg for dette, da jeg tror at det er oss studenter/unge voksne, regjeringsskiftet kommer til å gå ut over :/



Anonymous poster hash: b8b15...6fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil den nye, blå regjeringen kunne presse tarifflønnen ned slik at jeg får enda mindre i timen?

Vil studielånet/stipendet fra lånekassen bli mindre med denne regjeringen?

Kommer leieprisene til å presses opp?

Vil jeg merke noe til skattelettet?

Vil maksgrensen for inntekt ved stipend endres på?

Lønna di bestemmes ikke av regjeringen, men av partene i arbeidslivet. Det vil si NHO og LO/YS.

De blå ønsker ikke å redusere ytelsene fra Statens lånekasse. FrP har vel sagt at de vil privatisere Lånekassa, og med det mener de at ytelsene skal være som nå, men at private banker skal formidle ytelsene, som for studentene skal være like gode som nå. Staten skal altså betale som før.

Høyre og FrP ønsker å redusere egenkapitalkravet for å kjøpe bolig. AP/SV/SP økte egenkapitalprosenten til 15. H og FrP vil redusere den til 10.

Jeg tror ikke det blir noen merkbar skattereduksjon når det gjelder lønnsinntekt for lavtlønnede, men alkoholavgiftene går kanskje litt ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna di bestemmes ikke av regjeringen, men av partene i arbeidslivet. Det vil si NHO og LO/YS.

De blå ønsker ikke å redusere ytelsene fra Statens lånekasse. FrP har vel sagt at de vil privatisere Lånekassa, og med det mener de at ytelsene skal være som nå, men at private banker skal formidle ytelsene, som for studentene skal være like gode som nå. Staten skal altså betale som før.

Høyre og FrP ønsker å redusere egenkapitalkravet for å kjøpe bolig. AP/SV/SP økte egenkapitalprosenten til 15. H og FrP vil redusere den til 10.

Jeg tror ikke det blir noen merkbar skattereduksjon når det gjelder lønnsinntekt for lavtlønnede, men alkoholavgiftene går kanskje litt ned.

Vel, daså. Jeg dikker ikke nok til at billigere alkohol vil merkes på økonomien, men det er jo betryggende å vite at ting ikke kommer til å endre seg dramatisk mye for økonomien min.

Hva med egenandel på tannlege/lege osv. Vil jeg merke endring her?

Også var det det med offentlig kulturstøtte. Vil det bli færre jobber for musikklærere f.eks? Stedet jeg jobber på får kulturstøtte (tror jeg), kan jeg miste jobben?

Anonymous poster hash: b8b15...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen vil overhodet ikke synke. Studielånet vil antagelig bare oppjusteres etter prisvekst, akkurat som under de rødgrønne, men det vil definitivt ikke krympe. Om Venstre får gjennomslag kan det hende det øker litt mer også. Grensen for når du får avkortet stipendet har det vært snakk om å øke. Det ville vært veldig rart om en borgerlig regjering skulle senket den, i hvert fall. Man kan like eller mislike borgerlig politikk, men det er virkelig ikke en fløy som straffer noen for å jobbe mye.

Det har vært snakk om å gradere egenandelstakene, slik at lavtlønte, rusmisbrukere og andre svakere grupper vil betale noe mindre før frikortet kommer - og høytlønte i full jobb noe mer. Altså heller billigere enn dyrere for deg som student på 20. Samtidig har Høyre tatt til orde for at ikke-essensielle operasjoner, for eksempel åreknuter som bare ikke ser bra ut (men er medisinsk helt harmløse) kan bli dyrere. Nødvendige operasjoner skulle ikke bli dyrere, men dette skulle legene vurdere fremfor politikerne. Vanlige legebesøk blir neppe dyrere i raskere tempo enn de har blitt de siste årene, altså justert etter prisveksten.

Offentlig kulturstøtte vet jeg dessverre lite om. Drastiske kutt blir det neppe, så lenge ikke Frp regjerer alene, men dette er det vel som regel kommunene som finansierer. Høyre-styrte Oslo har økt kulturstøtten en hel del, og regnes for å være veldig god på dette, uten at jeg dermed kan garantere noe som helst.

Anonymous poster hash: af727...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager ville lønnen synke med en blå regjering? Fordi du leser kun overskrifter, ingen artikler og ingen partiprogram og du kjøper alt som blir solgt til deg? Dvs. propagandaen om at borgerlige partier kun er for de rike (den billigste ideologien venstresiden har funnet opp og fortsatt selger)?

Dette er demokratiets problem...folk flest er brødhuer, leser ikke og kan ikke gjøre seg opp en egen mening.

Ikke at jeg er for diktatur. Men jeg ser jo dets fordeler. "Befolkningen" er Se & Hør lesende individer som ser på Paradise Hotel, spiser wienerbrød og knapt gidder å lese partiprogram. Hvis de forsøker, antar jeg at de gir opp halvveis - "det var så mye komplisert snikksnakk...".

Det mest fantastiske av alt er jo at de mest selvsentrerte er sosialister...og koser seg med en merkelapp som sier de er "opptatt av felleksskapet"...

Hvis man kunne sterilisere idiotene...så mye ville vært løst!

Endret av Marie90
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er demokratiets problem...folk flest er brødhuer, leser ikke og kan ikke gjøre seg opp en egen mening.

Ikke at jeg er for diktatur. Men jeg ser jo dets fordeler.

Jeg elsker deg. Alle andre styreformer krasjer vanligvis fordi makt korrumperer så voldsomt, men ideelt sett hadde vi hatt et velfungerende teknokrati. At alle skal få være med å bestemme, og at det er best, er liksom opplest og vedtatt. Jeg er fundamentalt uenig i at det er det beste, selv om jeg forstår at man i praksis har demokratiet for å sørge for at vi ikke får bedre styring enn vi fortjener.

Dette blir litt på siden, og er ikke ment som noe angrep på TS, men når jeg først ser mennesker som deg må det kommenteres.

Anonymous poster hash: af727...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle dager ville lønnen synke med en blå regjering? Fordi du leser kun overskrifter, ingen artikler og ingen partiprogram og du kjøper alt som blir solgt til deg? Dvs. propagandaen om at borgerlige partier kun er for de rike (den billigste ideologien venstresiden har funnet opp og fortsatt selger)?

Dette er demokratiets problem...folk flest er brødhuer, leser ikke og kan ikke gjøre seg opp en egen mening.

Ikke at jeg er for diktatur. Men jeg ser jo dets fordeler. "Befolkningen" er Se & Hør lesende individer som ser på Paradise Hotel, spiser wienerbrød og knapt gidder å lese partiprogram. Hvis de forsøker, antar jeg at de gir opp halvveis - "det var så mye komplisert snikksnakk...".

Det mest fantastiske av alt er jo at de mest selvsentrerte er sosialister...og koser seg med en merkelapp som sier de er "opptatt av felleksskapet"...

Hvis man kunne sterilisere idiotene...så mye ville vært løst!

Artig at du anklager meningsmotstandere for å kjøpe propaganda er jo ganske artig all den tid du uten videre forsøker å fremstille det som at det er en sammenheng mellom å være sosialist og selvsentrert.

Anonymous poster hash: bab20...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du anklager meningsmotstandere for å kjøpe propaganda er jo ganske artig all den tid du uten videre forsøker å fremstille det som at det er en sammenheng mellom å være sosialist og selvsentrert.

Anonymous poster hash: bab20...c84

"Artig er jo ganske artig...". Setningen din, i sann sosialist-stil, gir ingen mening.

Jeg "forsøker" ikke å fremstille en sammenheng mellom sosialist og selvsentrert "uten videre". Jeg påpeker en åpenbar trend. Er bare å se på majoriteten av trådene hos KG.

"Jeg er alenemor og offentlig ansatt. Bør jeg stemme SV?"

Slik går det stort sett. Evt. "jeg er naver" eller "jeg har minstelønn". Og disse ender opp med å stemme sosialistisk, ettersom stereotypene forteller dem at borgerlige partier ikke gagner dem personlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Artig er jo ganske artig...". Setningen din, i sann sosialist-stil, gir ingen mening.

Jeg "forsøker" ikke å fremstille en sammenheng mellom sosialist og selvsentrert "uten videre". Jeg påpeker en åpenbar trend. Er bare å se på majoriteten av trådene hos KG.

"Jeg er alenemor og offentlig ansatt. Bør jeg stemme SV?"

Slik går det stort sett. Evt. "jeg er naver" eller "jeg har minstelønn". Og disse ender opp med å stemme sosialistisk, ettersom stereotypene forteller dem at borgerlige partier ikke gagner dem personlig.

Overrasker meg ikke at man ser seg nødt til å påpeke skrivefeil. Ja, artig passet ikke helt med artig der, men jeg unnskylder meg høyst ydmykt med at det var ganske sent og at jeg også har et annet liv enn KG. At det skulle være "sosialist-stil" blir bare nok en meningsløs påstand fra din side.

Nei, det er ingen "åpenbar" trend med deltakerne på KG som datagrunnlag, det er for tynt og det håper jeg du ser selv.

Og bare så det er sagt og for å slippe fremtidige anklager: Jeg stemte for øvrig borgerlig i år. Men jeg ser likevel intet behov for å legge fordummende stereotyper til grunn når man diskuterer politikk. Det er nok mange flere nyanser enn du tror og flere av partiene som nå gjorde det godt er likere enn du tror i mange saker. Jeg kommer heller ikke til å beskrive Jens som "Jensemann" eller "sosialist" som er så populært for mange av de blåblå (uten at jeg påstår at det gjelder deg).

Anonymous poster hash: bab20...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...