Gå til innhold

Måltider baby 12 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne ble kanskje ikke postet riktig, burde kanskje heller ha ligget på barn og familie?

I hvert fall, jeg er litt i stuss på det med antall måltider til gutten min. Overalt leser jeg at barn rundt året skal spise fire hovedmåltider pr dag, hvorav helst tre av dem kornbaserte (grøt, brødskive e.l.) og ett av dem middagsmåltid, med mer proteiner og grønnsaker.

Gutten min spiser imidlertid fem måltider hver dag, og ofte 1-2 mellommåltider i tillegg til dette også. Er redd han venner seg til å spise for mye/for ofte, og tenker at vi kanskje bør endre dette nå?

Nå spiser han ca sånn hver dag:

7.30: frokost, grøt

10: Mellommåltid, frukt, yoghurt e.l.

12: lunsj, brødskive

(Ca 13-15 sove dupp)

15: brødskive

17.30: middag

19: kveldsmat, grøt

Er det noen som vet om dette er et veldig ugunstig spisemønster? Har prøvd ut litt andre løsninger, gi to brødskiver istedenfor én, drøye lenger mellom måltider osv, men det funker liksom ikke.. Det passer visst mye bedre for han å spise fem litt mindre måltider, for eksempel er det ikke snakk om at han orker to brødskiver kl 12, men når han våkner fra liten sin er han monstersulten!

Noen som har noen tanker om antall måltider for en ettåring??

Anonymous poster hash: 3233a...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han får forresten også pupp på morgenkvisten hver dag, så han får jo egentlig i seg enda litt mer næring enn det som er listet opp over.

Anonymous poster hash: 3233a...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på fare fo syreskade er det kanskje greit å forsøke å få ham til å spise litt større og færre måltider? Men om dette ikke er mulig må han jo få mat. Selv lever vi etter 5 måltider om dagen hvor ett er ett litt mindre mellommåltid. Vår er sulten og spiser godt til alle måltidene, så bare fire måltider ville aldri gått.

Ca kl 8 frokost, grøt/skive, litt frukt (1-2 skiver)

Ca kl 10-11 lunsj, brød, egg, yoghurt med havregryn etc (1-2 skiver, Evnt bytt ut en skive med ett egg, yoghurt)

Ca 14, mellommåltid med frukt, Evnt litt skive/yoghurt ved behov, rester fra lunsj feks.

Ca 16 middag (stor porsjon)

Ca 18 kvelds med havregrøt (bytter av og til og har middag til kvelds og skive/grøt midt på dagen)

Så om du tar lunsj i stedet for mellommåltid kl 10, og kanskje forskyver til kl 11 så kan det kanskje holde med mellommåltid før hvil og så middag like etter hvilen?

Anonymous poster hash: fa394...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...