Gå til innhold

Jeg er uføretrygdet, men MÅ ut i jobb!


Majott

Anbefalte innlegg

Det er ikke BARE å si fra seg uføretrygden, og begynne å jobbe fullt igjen. En er fortsatt syk, det var jo derfor en fikk uførestønad. Det er en VARIG tilstand, og det er utprøvd i det vide og det brede, FØR en fikk varig uførestønad.

Likevel kan det hende en blir bedre med tiden, men en vet ikke sikkert om det varer. For en er gjerne bedre i perioder, og dårligere i andre. Derfor er det fint at en har mulighet til å prøve seg i arbeid, uten at en trenger å si fra seg uførestønaden fullt ut. En kan jobbe, og hvis en tjener mer enn 1G, får en avkortet uførestønaden i forhold til hva en tjener.

Dette med tidsubestemt lønnstilskudd gjør det mer attraktivt for arbeidsgivere å gi oss en sjans i arbeidslivet igjen. Arbeidsgivere vil helst ansette noen som er friske, og ikke er ustabile i forhold til helse. Det er derfor det er vanskelig å komme inn i arbeidslivet igjen etter langvarig sykdom. Og med lønnstilskudd, kan arbeidsgiver ansette noen uten å måtte betale lønn selv i 50% stilling. Det går ikke utover budsjettet...så det er en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

Jeg har fortsatt kroniske helseplager, som nedsetter arbeidsevnen min. Men jeg tror at jeg har bedre arbeidsevne nå enn da jeg ble ufør, og det er derfor jeg vil tilbake i jobb igjen.

Jeg er på god vei tilbake til arbeidslivet igjen! Og det er jeg så glad for! Så sure bemerkninger biter dessverre ikke på meg nå, selv om jeg må gjøre mitt for å rette opp i feilviten.

Det var da svært så hårsår. Du sier du får ganske høy uføretrygd (fordi du tjente mye), og i tillegg hadde du forsikring. Du får altså mer utbetalt enn de fleste. I tillegg kan du tjene 1g i året. Hva er da problemet? Du har jo en unik mulighet til fleksibilitet og frihet, som de fleste bare kan drømme om. Det er jo bare å passe på at du ikke tjener mer enn 1g.

Om du jobber veldig mye, er det ikke utenkelig at dette kan diskvalifisere deg i fht uføretrygden (nav sjekker det meste, og bruker alle arbeidsforsøk mot en). Dette ville jeg i alle fall sjekket, om du tror du vil være kronisk syk i perioder.

Anonymous poster hash: 308d6...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 år senere...

Nå er det et år siden jeg startet denne tråden, og her er en oppdatering :).

Det tok litt tid å finne jobb, men utpå vinteren fikk jeg komme på jobbintervju på et Krisesenter. Der jobber jeg nå, i litt variabel stilling. Vaktlista settes opp for hver mnd, og en får sine faste vakter, pluss at en kan ta ekstravakter. Det passer midt i blinken for meg. Der kan jeg bruke mye av min kompetanse, jeg føler at jeg er til hjelp og nytte for noen, jeg bidrar i samfunnet, og jeg kommer meg ut blant folk igjen :) Også er det ikke fysisk tungt.

Jeg kontaktet ikke NAV for mer oppfølging. Tenkte at jeg skulle prøve først selv, og dra inn NAV hvis jeg så at det ble vanskelig å få jobb. Så min arbeidsgiver får ikke lønnstilskudd for å ha meg i jobb, men det er for mange et godt hjelpemiddel for å komme seg i arbeid igjen.

Jeg kjenner at jeg er gladere generelt, jeg har fått mer livsglede av å være i arbeid igjen. Jeg er MED igjen, ikke utenfor samfunnet. Det er forskjell på helg og hverdag, jeg kan igjen glede meg til å ha fri, men også ha glede av å være på jobb. Det jeg jobber med er interessant og spennende, og jeg føler jeg får brukt mange deler av meg i det. Jeg har kolleger jeg liker, og den sosiale arenaen på jobb har jeg fått tilbake. Jeg skal på julebord med jobben igjen! Det har faktisk litt betydning :) Litt sånn statement :)

Jeg har også fått tilbake den delen av identiteten min som er knyttet til jobb. Når folk spør hva jeg jobber med, så snakker jeg det ikke lenger bort i frykt for å bli sett på som uinteressant hvis jeg sier at jeg er ufør og ikke jobber. Folk vil gjerne også høre hvorfor du er ufør, og det har man ikke lyst til å snakke om alltid. Men stort sett blir man sett på som lite spennende å snakke med, og vedkommende går fort videre til en annen i selskapet. Det opplevde jeg som en merkbar forskjell fra da jeg jobbet og til det å bli ufør, og igjen nå til å kunne si at jeg jobber. Uføre er ikke verd å snakke med, det er den erfaringen jeg har. Nå er jeg interessant igjen, det merker jeg godt. Eller kanskje folk rett og slett er interessert i det jeg jobber med, og derfor får økt interesse for å snakke med meg. Om jeg hadde en mindre "spennende" jobb, så hadde kanskje ikke folk syntes jeg var interessant selv om jeg jobbet.

For min del så kan det etterhvert bli begrensende å bare jobbe litt, med de få mulighetene det gir. Jeg er glad i det feltet jeg har jobbet innenfor, og vil egentlig delta mer i det. Det eg jobber med nå, på Krisesenter, er innenfor det jeg har kompetanse for. Så om dette går helsemessig bra over litt tid, så kan det hende jeg søker på større stillinger innenfor noe lignende, og heller går bort fra uføretrygd. Jeg må bare prøve meg fram litt først, se hvor mye jeg tåler.

NAV åpner jo nå for å kunne jobbe mer (og da får en samtidig kutt i trygd), men at en ikke mister rett til samme uføregrad om en skulle bli ute av stand til å jobbe igjen. Det gir en større trygghet til oss som gjerne vil tilbake i arbeidslivet igjen, men ikke føler oss sikre på at helsa holder. Da får vi prøve oss fram litt, og i større grad enn før.

Jeg merker også forskjell på mannen min. Han har alltid vært der for meg, og har aldri klaget med et ord på meg. Men jeg ser han er glad for at jeg er i jobb igjen, og jeg vet at han har bekymret seg for at jeg hadde både helseproblemer og en grå hverdag uten særlig innhold. Jeg ser at det har gjort godt for forholdet vårt at jeg jobber igjen, og at jeg er frisk nok til det.

Dette ble en oppdatering i store trekk. Er det noe du vil spørre om, så gjør det. Jeg kunne sagt så mye mer, men da ville også dette innlegget vært milelangt. Takker igjen dere som bidro til gode løsninger i fjor :) Det gjorde veldig godt å lage denne tråden da, og det hjalp meg litt på vei.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så kjekt å lese! Det er så utrolig viktig å få føle at man har en verdi i samfunnet og at man utgjør en forskjell. Du har vært kjempe tøff, håper virkelig at du får belønningen du fortjener nå i form av å klare å fortsette i samme spor. Stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen erfaringer hos dere på slike ting? Det å gå ut i jobb etter å ha blitt 100% ufør? Jeg vet jo ikke enda hvordan jeg vil fungere i jobb, og da jeg ble 100% ufør, var det absolutt nødvendig. Men nå er jeg bedre, og dagene hjemme, uten annet å gjøre enn husarbeid, gjør meg litt deprimert.

Jeg tar denne som anonym.

Ja, det har jeg erfaring med, og for meg gikk det ikke bra.

Jeg følte meg bedre, overvurderte meg selv skikkelig i forkant, sto på for mye fordi det var så morsomt å jobbe igjen, og gikk på en ordentlig smell.

Det har nå tatt to år å komme meg nogenlunde på beina igjen.

I ettertid ser jeg at jeg heller skulle gått fram på en annen måte.

Kanskje startet med en lavere stillingsprosent (eks 20 %) og heller økt, eller jobbet innen frivillighet de dagene jeg orket.

Ellers ville jeg satt pris på om noen sa til meg at lysten kunne være større enn evnen, og hindret meg i å starte på 60 %.

Men dette er min erfaring, det er ikke din!

Prøv, se hvordan det går! Jeg anbefaler deg likevel å starte med en lavere prosent enn du tror, og så heller øke etterhvert som du merker at det går bra.

Lykke til! :)

Jeg vil heller anbefale deg å jobbe med frivillighet de dagene du orker det

Anonymous poster hash: 5d7f1...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å høre at du har kommet deg ut i jobb igjen :danse: Skal krysse både fingre og tær for at helsen holder, slik at du kan fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 5d7f1...dd8

Jeg så bare førsteinnlegget, og trodde det var en ny tråd. Beklager.

Hyggelig å høre at du er i jobb og at du fungerer bra. :)

Anonymous poster hash: 5d7f1...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott!! Det er utrolig viktig å føle seg nyttig. Føle at noen trenger en. du har gjort en STOR jobb som har kommet tilbake slik. Gratulerer!! :blomst:



Anonymous poster hash: 01752...e55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har kommentert! Veldig koselig med lykkeønskninger :)

Til deg som ba meg være forsiktig så jeg ikke går på en smell.....ja, jeg er redd for det selv. Det var virkelig godt å begynne å jobbe igjen, og det er så lett å ta på seg for mye. Det er jo sånn at jeg sliter med å begrense meg, men vet at jeg må det hvis jeg skal være i jobb over tid.

Så det du sier er absolutt aktuelt, selv om du svarte på startinnnlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...