Gå til innhold

Hunden min har blitt bitt av annen hund. Regler.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hannhund på 1,5 år som alltid er veldig snill mot andre hunder. Kjæresten min passet en rottwailer tispe på 5 år. Han fikk beskjed om at hunden kunne være sint mot andre hunder, men at hun bare sa ifra, og aldri bet. Han sa også ifra om at jeg har en hund som rottwaileren kom til å måtte være med, og det sa eieren at var greit.
Så vi vendte de sakte men sikkert til å være med hverandre, men var hele tiden forsiktige med å sleppe de løse sammen og når de kom nærme hverandre passet vi godt på. Siden han skulle passe rottwaileren i 2 måneder. 2 dager før han skulle levere hunden tilbake til eier, ble hunden min bitt. Vi hadde begge løse i samme rom, min hund lå i sofaen og sov, da rottwaileren gikk bort til han.plutselig hopper hun opp i sofaen og anngriper han uten grunn. Vi får dratt rottwaileren fort bort. og ser at hunden min blør en del, båndet hans er blitt ødelagt og han har mange små sår rundt halsen og i fjeset. Dyrlege utgiftene kom på 3000 kroner.
Hvem skal betale for de utgiftene? Jeg mener vi ikke fikk nok informasjon om hunden i forkant til at vi kunne visst at dette kunne skje,og eier nekter å betale en eneste krone og mener kjæresten min (som har passet hundene hennes gratis i 2 måneder) skal betale alt av utgifter.
Trenger hjelp, for finner ikke noen klare regler på dette noe sted.



Anonymous poster hash: 28cc2...e90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også hundeeier og Synes dere skal be om at rotweileren blir avlivet! Det er tydeligvis en aggressiv hund som biter uten grunn og da er det beste avliving. Snakk med dyrlegen om hvilke rettigheter dere har ang pengene..

Anonymous poster hash: 9a248...52f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også hundeeier og Synes dere skal be om at rotweileren blir avlivet! Det er tydeligvis en aggressiv hund som biter uten grunn og da er det beste avliving. Snakk med dyrlegen om hvilke rettigheter dere har ang pengene..

Anonymous poster hash: 9a248...52f

Hvis du er hundeeier burde du vite såpass at om to hunder har gått sammen i 2 mnd. pleier de ikke å fly på hverandre uten grunn...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene var i deres forvaring og dermed deres ansvar. Her kan du ikke kreve å få dekket rekningen med loven i hånd nei.

Men hva sier eieren av rottweileren? Hadde det vært min hund ville jeg så klart dekket skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at en hund som biter skal bli avlivet.

Snakk om å være dramaqueen!

Anonymous poster hash: 6c187...504

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å komme med for/imot når en ikke har sett kroppspråk osv.Noe må jo ha skjedd,for en hund biter vanligvis ikke uten mange advarsler først. OM det er slik at Rottweileren bet uten grunn ,noe en ikke får vite med 100% sikkerhet.,da stiller saken seg i et annet lys.

Synes dere burde ta hendelsen på deres egen "konto". Men har dere snakket med eieren av Rottweileren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være dramaqueen!

Anonymous poster hash: 6c187...504

Enig, noen glemmer hva hunder faktisk er, rovdyr. Og ser heller på dem som menneskeskapte vesener som skal finne seg i alt mulig. Hunder skal aldri si fra, aldri bruke den eneste metoden de har fra naturens side for å forsvare seg selv/området/mat dersom alle andre tegn blir oversett. Og om de gjør det så "er det strake veien til veterinæren for sprøyte" i følge veldig mange hundeeiere sitt prinsipp. Et prinsipp som krever ekstremt med skylapper og at man setter hunden i en boble der den hvertfall ikke stammer fra ulven. Får litt bruk og kast assiasjoner.

Istedet for å rope om avliving hver gang så lønner det seg innemellom å gå litt dypere. Har hunden noen skader, sykdommer, svekket syn, feil på hjernen, eller andre type form for smerter? Eller var det kommunikasjon mellom hundene som eier gikk glipp av? Veldig merkelig at en hund skal gå helt uprovosert til angrep på den måten. Ville dratt til veterinær å hørt, for det er ikke normal sunn atferd.

Anonymous poster hash: 8c6db...c29

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noe lovbestemte regler ang slikt.
Går nok mer på normal folkeskikk - typ, du ødelegger buksa du lånte av ei venninne, så da er du høflig og erstatter.
Eierene av denne hunden -bør- av egen vilje dekke regningen, spesielt ettersom dere har passet hunden i 2 mnd, gratis. Men er jo noen som ikke tenker såpass langt.

Off topic - avliving av dyr.
Blir så provosert når folk roper avliving så fort noe skjer. Og er som regel disse personene jeg mener ikke burde ha hunder, eller dyr generelt. Mener det er stor mangel på forståelse for hva en hund faktisk er. Det er et dyr, og som et dyr har den da en del sider som vi mennesker ikke trenger å være enige i, men som vi faktisk må kunne respektere og prøve og forstå. Feks slik som her: hunden på besøk kan jeg aldri tenke hoppet opp i sofaen og angrep hunden deres uten grunn. Er det en aggressiv hund, så ville nok et angrep skjedd lenge før, og ikke etter drøyt 2 mnd. Lener meg mer mot en krangel, en situasjon som er oppstått som dere ikke har merket. Hunder kommuniserer med hverandre på 1000 forskjellige måter, og har gitt hverandre signaler lenge før et angrep skjer, signaler som vi mennesker ikke får med oss. Hunder som er normale angriper ikke uten grunn, og jeg tror heller ingen hund som har vært med en annen i 2 mnd plutselig bestemmer seg for å bli "unormal" og bare gå til angrep.

Har to stk her hjemme, som har vært med hverandre nå i 8 mnd. Krangler egentlig aldri, men i går ble det nesten en fight over en godbit. De drev med søk, minstemann fant den først, eldstemann var på vei til å knabbe den, og da ga minstemann fint beskjed at dette var hans funn. De begynte da og glefse, krangle og jah...dette er NORMALT!

Krangling mellom hunder, er NORMALT. De viser bust, de måler dominans, de krangler, de bitcher, de er dyr. Og noen ganger, om to hann hunder møtes, etter å ha vist hvem som er mest dominerende, er da den "svake" for pågående, og ikke gir seg, ypper mot den "sterkeste" så kan det ende opp i en fight, men dette er også normalt. Selvfølgelig, blir det for ille, så må eiere gå i mellom, men det er så mange forskjellige måter for dyr å kommunisere som vi ikke vil forstå. Det er heller ikke sagt at en hund er aggressiv pga en fight, det er her vi mennesker misforstår. Du går ikke hen og avliver den ene hunden av den grunn.

Lite forståelse fra hunde eiere... Det bør vi alle bli bedre på om vi skal først ha et dyr!



Anonymous poster hash: 98269...f48
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg "mistet" hunden på tur i fjellet jeg.

Anonymous poster hash: c0ce4...7d2

Du er ikke seriøst ? Det er i så fall helt på tryne.Folk som gjør slikt med dyr,burde bli puttet i et bur og sitte der til en dør av alderdom.

Fy fanken

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å komme med for/imot når en ikke har sett kroppspråk osv.Noe må jo ha skjedd,for en hund biter vanligvis ikke uten mange advarsler først. OM det er slik at Rottweileren bet uten grunn ,noe en ikke får vite med 100% sikkerhet.,da stiller saken seg i et annet lys.

Synes dere burde ta hendelsen på deres egen "konto". Men har dere snakket med eieren av Rottweileren??

Hvis du er hundeeier burde du vite såpass at om to hunder har gått sammen i 2 mnd. pleier de ikke å fly på hverandre uten grunn...

Vanskelig å komme med for/imot når en ikke har sett kroppspråk osv.Noe må jo ha skjedd,for en hund biter vanligvis ikke uten mange advarsler først. OM det er slik at Rottweileren bet uten grunn ,noe en ikke får vite med 100% sikkerhet.,da stiller saken seg i et annet lys.

Synes dere burde ta hendelsen på deres egen "konto". Men har dere snakket med eieren av Rottweileren??

Nå skriver TS at hunden hennes lå og sov da den ble angrepet. Selvom det ikke er vanlig at hunder angriper uten grunn kan det faktisk skje - dvs en grunn er det jo, men en grunn kan være at det er noe fundamentalt galt med hunden. F.eks en venninne ble angrepet av sin egen hund tilsynelatende uten grunn og den grunnen viste seg å være at det var noe galt med hjernen. Har hatt rottweilere selv og det har vært noen små slosseepisoder man at den ene skulle angrepet en underdanig hund slik at den ble skadd på den måten forekom ikke, og i såtilfelle ville jeg vurdert å avlive hunden

Anonymous poster hash: 4dc2b...9e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver TS at hunden hennes lå og sov da den ble angrepet. Selvom det ikke er vanlig at hunder angriper uten grunn kan det faktisk skje - dvs en grunn er det jo, men en grunn kan være at det er noe fundamentalt galt med hunden. F.eks en venninne ble angrepet av sin egen hund tilsynelatende uten grunn og den grunnen viste seg å være at det var noe galt med hjernen. Har hatt rottweilere selv og det har vært noen små slosseepisoder man at den ene skulle angrepet en underdanig hund slik at den ble skadd på den måten forekom ikke, og i såtilfelle ville jeg vurdert å avlive hunden

Anonymous poster hash: 4dc2b...9e9

Hvis du leser mitt innlegg ,skriver jeg at det

1.vanskelig å si uten å ha sett situasjonen

2. om hunden angrep uten grunn,er det noe galt.

Ting kan skje med hundehjerne og da kan de gjøre ting uten "grunn" Slik vi ser det

Men som jeg sier,vanskelig uten å ha sett alt ,samt det er rom for at noe er galt med hunden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du leser mitt innlegg ,skriver jeg at det

1.vanskelig å si uten å ha sett situasjonen

2. om hunden angrep uten grunn,er det noe galt.

Ting kan skje med hundehjerne og da kan de gjøre ting uten "grunn" Slik vi ser det

Men som jeg sier,vanskelig uten å ha sett alt ,samt det er rom for at noe er galt med hunden

men dersom vi går ut i fra at det stemmer at denne hunden angrep en sovende hund og den ble så skadet som beskrevet her er du vel enig om at det er noe hakkende galt, selv om du ikke så det skje?

uansett er vel eier erstatningspliktig om hennes hund angriper og skader en annen hund så dette kan vel anmeldes om hun nekter, ikke? Min hund fikk en gang juling av en annen hund, og da fikk jeg navn og telefonnummer av den andre eieren om det skulle vise seg at hunden min trengte å gå til veterinær. Nå var dte bare noen skrammer, så det ble ikke nødvendig men syntes det var ok at eieren tok såpass ansvar uoppfordret.

Anonymous poster hash: 4dc2b...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dersom vi går ut i fra at det stemmer at denne hunden angrep en sovende hund og den ble så skadet som beskrevet her er du vel enig om at det er noe hakkende galt, selv om du ikke så det skje?

uansett er vel eier erstatningspliktig om hennes hund angriper og skader en annen hund så dette kan vel anmeldes om hun nekter, ikke? Min hund fikk en gang juling av en annen hund, og da fikk jeg navn og telefonnummer av den andre eieren om det skulle vise seg at hunden min trengte å gå til veterinær. Nå var dte bare noen skrammer, så det ble ikke nødvendig men syntes det var ok at eieren tok såpass ansvar uoppfordret.

Anonymous poster hash: 4dc2b...9e9

Men da var den andre hunden sammen med eieren?

Hvis jeg har en unge på overnattingsbesøk, og den ungen dytter min unge, så er det jo sånn sett min egen feil som ikke passet bedre på. Det er jo ikke foreldrene til ungen sin feil.

Samme med ts. Begge hundene var hos henne og sambo, begge hundene var under deres beskyttelse, både ts og samboeren er (burde være) fult klar over at selv den snilleste hund plutselig kan bite, så det er deres ansvar å holde øye med begge hundene.

Rottis-eieren kan ikke holdes ansvarlig for noe hun ikke har noen som helst form for kontroll over.

Anonymous poster hash: 71fe1...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her syns jeg ikke eieren til den besøkende hunden har noe med det der å gjøre. han kan jo ikke spå fremtiden å se at hunden kommer til å bite. det er TS og samboer sitt ansvar å passe på de!



Anonymous poster hash: 05657...820
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men da var den andre hunden sammen med eieren?

Hvis jeg har en unge på overnattingsbesøk, og den ungen dytter min unge, så er det jo sånn sett min egen feil som ikke passet bedre på. Det er jo ikke foreldrene til ungen sin feil.

Samme med ts. Begge hundene var hos henne og sambo, begge hundene var under deres beskyttelse, både ts og samboeren er (burde være) fult klar over at selv den snilleste hund plutselig kan bite, så det er deres ansvar å holde øye med begge hundene.

Rottis-eieren kan ikke holdes ansvarlig for noe hun ikke har noen som helst form for kontroll over.

Anonymous poster hash: 71fe1...c6c

ja, du har faktisk et poeng der. Selv tenker jeg at om noen passet hunden min og den gjorde noe sånt innendørs med deres hund ville jeg nok betalt om jeg anså disse som forsvarlige mennesker (noe som er en selvfølge når jeg plasserer hund i andres varetekt) og om deres hund var av den fredelige sorten. Litt annerledes om de lekesloss og det skjedde et uhell. Handler også litt om at jeg er veldig takknemlig når folk vil passe dyrene mine gratis og at jeg heller ikke ville plassert en hund som jeg anså som farlig for andre hunder vekk.

Min mor kjøpte f.eks ny hamster til naboen da katten vår drepte den selv om det var utenfor vår kontroll at katten kom seg inn i huset deres.

Anonymous poster hash: 4dc2b...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dersom vi går ut i fra at det stemmer at denne hunden angrep en sovende hund og den ble så skadet som beskrevet her er du vel enig om at det er noe hakkende galt, selv om du ikke så det skje?

uansett er vel eier erstatningspliktig om hennes hund angriper og skader en annen hund så dette kan vel anmeldes om hun nekter, ikke? Min hund fikk en gang juling av en annen hund, og da fikk jeg navn og telefonnummer av den andre eieren om det skulle vise seg at hunden min trengte å gå til veterinær. Nå var dte bare noen skrammer, så det ble ikke nødvendig men syntes det var ok at eieren tok såpass ansvar uoppfordret.

Anonymous poster hash: 4dc2b...9e9

Jo jøss . Trodde det kom frem i mitt innlegg ? Under punkt 2.

I så fall

En normal hund skal ikke reise seg opp og plutselig bite ,uten grunn.Da er det feil et sted

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt urimelig å be eierene betale for dette. Det blir som å låne en bil og be eieren betale for skaden om man kræsjer... Altså, dette er i tillegg levende dyr. Og selvfølgelig kunne ikke eieren forutse hva hunden ville gjøre de neste to månedene, eller reagere mot andre hunder. Kanskje det ikke engang hadde skjedd om eieren var der og evt så varselsignalene. Dere slapp relativt billig unna med kun 3000 hos veterinær.

OM rottweileren virkelig bare gikk til uprovosert angrep på en hund som ligger å sover, så er det noe galt. Jeg har fremdeles tilgode å se at dette virkelig stemmer. Hunder som tilsynelatende er gode venner i det ene øyeblikket og angriper i det andre... nope. Og OM det er tilfelle, så ville man i løpet av disse to månedene sett tegn på at hunden ikke var helt god og reagerte på uvante måter.

Synd at folk (ikke TS) roper om avlivning. Forferdelig trist at hunder må lide på grunn av mangel på kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, noen glemmer hva hunder faktisk er, rovdyr. Og ser heller på dem som menneskeskapte vesener som skal finne seg i alt mulig. Hunder skal aldri si fra, aldri bruke den eneste metoden de har fra naturens side for å forsvare seg selv/området/mat dersom alle andre tegn blir oversett. Og om de gjør det så "er det strake veien til veterinæren for sprøyte" i følge veldig mange hundeeiere sitt prinsipp. Et prinsipp som krever ekstremt med skylapper og at man setter hunden i en boble der den hvertfall ikke stammer fra ulven. Får litt bruk og kast assiasjoner.

Istedet for å rope om avliving hver gang så lønner det seg innemellom å gå litt dypere. Har hunden noen skader, sykdommer, svekket syn, feil på hjernen, eller andre type form for smerter? Eller var det kommunikasjon mellom hundene som eier gikk glipp av? Veldig merkelig at en hund skal gå helt uprovosert til angrep på den måten. Ville dratt til veterinær å hørt, for det er ikke normal sunn atferd.

Anonymous poster hash: 8c6db...c29

Er enig i at mange har en innstilling om at hunden hele tiden skal innfinne seg etter menneskenes behov, ikke få være en hund og at de samme menneskene avliver tvert det blir brutalt på hundens egen måte.

Men at hunden fortsatt er et rovdyr tilnærmet ulven er jeg uenig i. Det er mange ti-talls tusen år siden andre hundeaktige arter ble til husdyr og ble servert fôr fra menneskene. Man vet ikke en gang om hunden stammer fra ulven, da det er mange andre arter som har lignende anatomi som hunden, selv om det har vært antatt i mange år. Hunder i dag er omnivore, og har ikke noen fremtredende innstinkter om å drepe andre levende vesener, selv om de trenger mye kjøtt i kosten.

Men ja, en hund må få være en hund, og istedet for å trene bort signaler som vi ikke er komfortable med bør vi lære oss å lese hunden og heller takle situasjonen på en måte slik at vi hjelper hunden å "overkomme" utfordringen og å bli komfortabel.

Anonymous poster hash: f0cba...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...