Gå til innhold

Amming - Hvordan få til bedre sugetak?


Stinelin

Anbefalte innlegg

Trodde jeg var en "fullbefaren ammer" etter forrige runde, og alt går også mye bedre med andremann.

Men - som sist sliter vi med sugetaket. Hvordan i all verden får man til et stooort gap så lenge ungen ikke gaper?

Har prøvd å "trene" på det ved å lokke han til å gape høyt før jeg kobler på, men det virker til å være nærmest umulig. Legger til "etter boka", venter, lokker og lurer slik at han skal gape høyt over brystknoppen, men jo lengre tid jeg bruker, jo mer utålmodig blir han, og det blir bare kluss. Når han har koblet seg på klarer jeg å dra ned underkjeven/leppa slik at jeg vinner en millimeter eller to, og det hjelper litt, men ikke mye.

Kjenner at det er lett å gi opp litt og tenke at han får nå bare spise slik han gjør, men det er ikke bra, og jeg blir sår etterhvert.

Puppen er ikke veldig stor, og brystknoppen er godt definert og lett å få tak på, altså perfekt til å suge direkte på om jeg ikke er veldig bevisst hele tiden.

Er på barsel hvor de ansatte er supre på dette med amming, så jeg får all mulig hjelp, men ingen klarer å få han til å gape høyere.

Noen som har konkrete tips til hvordan man får babyen til å gape høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva hvis du lar han suge litt, hekter han av og lar han søke etter brystet igjen?

Han gaper ikke høyt uansett, det er akkurat som om han ikke vet at det går an. Har prøvd, men kanskje ikke fått til riktig timing. Enten er han like hissig, ellers blir han uinteressert og "gir opp" mens jeg venter på at han skal gape. Men jeg skal prøve mer på det, blir kanskje bedre ettersom jeg lærer å kjenne han bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et eller annet om nyfødtrefleksen en gang, legg ham på magen din og la ham krabbe opp til puppen, da gaper han visst automatisk høyt.



Anonymous poster hash: 28e70...3b5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten jeg fikk til å amme da gutten min var nyfødt var tvillingstilling, og "burgergrepet".

Slet også med å få han til å gape nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta litt melk ut så han lukter det, dra ungen mot beina så hodet ligger nærmere din navle enn din albue. Da må hodet bakover og gapet opp for å rekke frem. I starten må man være kjapp så ungen får belønning for å gape, og derfor fortsetter. Det kan være vanskelig å forme puppen i starten, mye ødem i vevet rundt og bak brystknoppen. Hvis du har bra med melk, kanskje melke av litt først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den lille! :-D

Her brukte vi tvillingstilling i starten og jeg måtte også jobbe litt for å få ham til å gape høyt nok. Dersom han lå med knoppen innen rekkevidde, men ikke fikk den ble han (som din) sur. Det jeg måtte gjøre er, som det nevnes over her, å klemme ut litt melk først så han luktet det, og så legge ham litt for langt fra på en måte, så han måtte vippe hodet oppover og gape ordentlig. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et eller annet om nyfødtrefleksen en gang, legg ham på magen din og la ham krabbe opp til puppen, da gaper han visst automatisk høyt.

Anonymous poster hash: 28e70...3b5

Kan nyfødte krabbe da?

Gratulerer med bebis!

Anonymous poster hash: cc9e7...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...