Gå til innhold

Ekstremt vanskelig å få jobb som lærer i videregående skole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er såkalt lektor med opprykk og jobber i ungdomsskolen. Har jobbet her i fire år. Har universitetsutdannelse, og savner å få bruke mer tid på selve fagene og er lei av alt det sosiale på ungdomsskolen - mye tid som går til kontakt med foreldre, drama elevene imellom....ja, alt som tar tid fra planlegging, undervisning og vurdering.

Kjenner flere som jobber i vgs., men de har ikke jobbet i ungdomsskolen så de kan ikke sammenligne men utfra hva de sier så er mye mer fokus på fag der - og karakterene de får der betyr jo mer også; de har direkte innflytelse på opptak til høyere utdannelse, og slikt gjør jo en del med motivasjon og innsats.

Men, på f.eks. finn.no er det jo alltid veldig få annonser med ledige stillinger i videregående skole. Og de få som finnes er ofte stillinger i smale studieretninger som dans, drama, havbruk og annet jeg ikke er kvalifisert for - og gjerne også i utkantstrøk.

Er det andre portaler på nettet hvor stillinger til videregående lyses ut, eller må man kjenne noen rektorer for å få faktisk få jobb på en videregående skole når man har de "vanlige" fagene norsk, historie og engelsk?



Anonymous poster hash: f35c9...32f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor lyses stillinger for vgs ut på fylkeskommunen sin side, tror det er vanlig :)

Takk. Fant noen flere der enn på finn.no, men likevel veldig tynt. Er sikkert mer rundt juletider og før sommeren vil jeg tro. Likevel, virker mye lettere å finne seg fast stilling på ungdomsskolen. Jeg har fast stilling på en ungdomsskole, men savner som sagt å kunne jobbe mer med faget og mindre av det å være "psykolog" og "megler" og "terapeut."

Om noen her har jobbet både på ungdomsskolen og videregående, hva er forskjellene? Fordeler og ulemper ved å jobbe på videregående kontra ungdomsskolen?

Anonymous poster hash: f35c9...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å si alle kommunale stillinger lyses også ut via nav.no - der pleier det å ligge masse lærer/lektorstillinger i februar/mars :)

Endret av Strixvaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolenes hjemmeside pleier det også å stå om det er noen ledige stillinger.



Anonymous poster hash: 8cc80...4ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skolenes hjemmeside pleier det også å stå om det er noen ledige stillinger.

Anonymous poster hash: 8cc80...4ed

Men videregående er ikke kommunalt - det er fylket.

Anonymous poster hash: ae06d...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å si alle kommunale stillinger lyses også ut via nav.no - der pleier det å ligge masse lærer/lektorstillinger i februar/mars :)

Men hva har det med dette å gjøre?

Neida, de utlyser som regel også fylkeskommunale stillinger via nav.no.

Anonymous poster hash: a3bdd...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon til den aktuelle skolen og spør om de har behov for vikarer?

Deretter kan det hende at du etterhvert blir fast ansatt. Det tar kanskje noen år. Dessverre er det mange som kjemper om beinet i de store byene, og det er nok slik at man må søke til distriktene og mindre byer dersom man ønsker fast jobb. Her jeg bor er det i alle fall stor mangel etter lærere i den videregående skole ettersom veldig mange av de som jobber der i dag går av med pensjon de neste årene.



Anonymous poster hash: c4e4f...64f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon til den aktuelle skolen og spør om de har behov for vikarer?

Deretter kan det hende at du etterhvert blir fast ansatt. Det tar kanskje noen år. Dessverre er det mange som kjemper om beinet i de store byene, og det er nok slik at man må søke til distriktene og mindre byer dersom man ønsker fast jobb. Her jeg bor er det i alle fall stor mangel etter lærere i den videregående skole ettersom veldig mange av de som jobber der i dag går av med pensjon de neste årene.

Anonymous poster hash: c4e4f...64f

Hvor er det du bor da, sånn ca.? :-) Situasjonen er jo også at jeg er skilt og har hovedomsorgen for to små barn, så tør ikke gå inn i vikariat uten å ha noen anelse om jeg kan fortsette i det, evt. om det blir fast stilling etter hvert.

Bor på Nedre Romerike, så jobb både i Rælingen, Lørenskog og Skedsmo kommune er aktuelt.

Anonymous poster hash: f35c9...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har det med dette å gjøre? Neida, de utlyser som regel også fylkeskommunale stillinger via nav.no. Anonymous poster hash: a3bdd...bb1

"Er det andre portaler på nettet [enn finn.no] hvor stillinger til videregående lyses ut..[?]"

Nav.no er altså en slik portal som det spørres etter i HI, dersom det var veldig vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det andre portaler på nettet [enn finn.no] hvor stillinger til videregående lyses ut..[?]"

Nav.no er altså en slik portal som det spørres etter i HI, dersom det var veldig vanskelig å forstå.

Ok, la oss ta det én gang til. Du snakket om kommunale stillinger. Videregående skoler er ikke kommunale.

Get it?

Anonymous poster hash: a3bdd...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du bor da, sånn ca.? :-) Situasjonen er jo også at jeg er skilt og har hovedomsorgen for to små barn, så tør ikke gå inn i vikariat uten å ha noen anelse om jeg kan fortsette i det, evt. om det blir fast stilling etter hvert.

Bor på Nedre Romerike, så jobb både i Rælingen, Lørenskog og Skedsmo kommune er aktuelt.

Anonymous poster hash: f35c9...32f

Jeg fra Nord-Norge, så det er jo kanskje ikke aktuelt for deg å flytte opp hit hvis det er jobb å få?

Anonymous poster hash: c4e4f...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...