Gå til innhold

Når la du barna på eget rom?

Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar

Når la dere barna på eget rom? Jo før jo bedre? Hvordan gikk dere frem for å få de til å sove rundt? Når kan man forvente at de sover rundt?

*grubler på det å få barn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi la barnet våres på eget rom når hun var 6 mnd.

Det beste var det at både hun og vi sov mye bedre etter det :-)

Hun har sovet rundt fra hun var 3mnd. inkl. en gang opp for å gi henne mat.

Tror vi har vært ganske heldige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag!!

Datteren vår er snart 7 mnd. og skal sove på eget rom for første gang i natt!! Det er barnefars sitt ansvar og ta henne i denne første uka, som erfarings messig kan være ganske slitsom.

Sønnen vår lå på eget rom fra han var 6 mnd. og han skrek på pupp i en uke, og så var det greit, siden har han sovet hele natta!!!

Detn er om å være konsekvent og ikke gi seg så går det greit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen

Jenta mi fikk eget rom da hun var 2 år. Det skjedde helt naturlig, da vi flyttet inn hos min kjære. Hun sov i min seng nesten hver natt til da, fordi vi var alene og bodde i en liten leilighet. Men det var ingen protester da hun havnet på eget rom.

Hun sov i min seng hver natt til hun var 9 mnd, fordi hun var avhengig av å bli ammet i søvn. Da fant jeg ut at det var på tide med sammenhengende nattesøvn, så jeg brukte skrikemetoden. Effektivt var det, etter 3 netter sov hun hele natta, i sin egen seng. Etter det hadde vi litt frem og tilbake, noen natter hos meg og noen netter i sin egen seng. Helt til hun fikk eget rom, nå sover hun stort sett hele natten, og hver natt tilbringes i egen seng.

Man kan vel ikke forvente at noen barn skal sove natta rundt ved en bestemt alder. Det kommer an på hvordan barnet er, foreldrene, omgivelsene osv... Jeg tror på at man ikke skal presse barn inn i rutiner, eller noe annet for den del. Hos oss har ting kommet nesten helt av seg selv. Men jeg mistenker at det blir annerledes når det blir flere barn i huset... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi la vår datter inn på eget rom når hun var 3 mnd.

Ser ingen vits i å ha barnet inne på samme rom, så lenge barnet sover sammenhengende i mange timer.

Vi trengte ikke lenger å liste oss rundt i frykt for å vekke henne, og vi slapp å våkne av den minste lyd hun gav fra seg :wink:

Tror det er lurt å venne barnet til dette ganske tidelig.

Vi har vært veldig heldige, da hun har sovet hele natten nesten helt fra begynnelsen av. Hun er nå 10 mnd. og er en drøm å legge. Ned i sengen, smukken i munn, og hun sovner av seg selv uten en eneste lyd :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la barnet våres på eget rom når hun var 6 mnd.

Det beste var det at både hun og vi sov mye bedre etter det :-)  

Hun har sovet rundt fra hun var 3mnd. inkl. en gang opp for å gi henne mat.

Tror vi har vært ganske heldige

Som jeg skulle sagt det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Muslingen

En aldri så bitteliten avsporing her;

Jeg har inntrykk av at barn som tidlig begynner å sove hele natten, bruker smokk...? Hva er deres erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min sov på eget rom fra første stund - men det var vegg-i-vegg med mitt og åpen dør mellom, så det var ikke mange metrene mellom oss likevel.

Hun sov forresten hele natta (d.v.s. ca. 23 - 07) fra hun var omtrent fem-seks uker gammel, og brukte ikke smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det vært mye frem og tilbake, mye styr. Da han var 1 mnd gammel så sov han natten gjennom i egen seng på samme rom som meg. Da han var 6 mnd ble han veldig syk og det ble da til at han fikk sove sammen med meg i sengen min. Når han var blitt frisk nektet han å sove i egen seng og har nå frem til han ble 1 1/2 år gammel sovet sammen med meg. Det ble en litt brå overgang fra å sove i samme seng som meg til å sove i egen seng på eget rom. Han er nå litt over 2 år og hver eneste natt så våkner jeg av at han skriker en gang mellom 3 og 5, og han blir tatt med inn til oss og sover resten av natten der. :-? Og sånn kommer det nok til å fortsette hvertfall noen år til regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sønnen vår flyttet for seg selv da han var fire måneder. Det hjalp vel egentlig ingenting og den dag i dag (18 måneder gammel) sover han fortasatt ikke rundt. Han våkner en til tre ganger hver natt og da kan det ta opptil en time før han sovner igjen. Jeg har hatt flere skrikekurer og det hjeper kanskje litt, men holder bare noen uker til han blir syk og da er det på an igjen. Han går første året i barnehage og får alt som går der så han er ofte syk. Håper immunforsvaret blir bedre etterhvert. Han begynte å bruke smokk da jeg sluttet å amme (8 måneder), men har ikke sovet bedre for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg venter min førstefødte og har snakket om dette med en barnelege. Hun sa at man burde ha barnet liggende på samme rom det første året, med tanke på krybbedød. :o

Så her blir det ikke snakk om noe annet på leeeeenge.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la vår datter inn på eget rom når hun var 3 mnd.

Ser ingen vits i å ha barnet inne på samme rom, så lenge barnet sover sammenhengende i mange timer.

Forskning på krybbedød har vist at det er positivt at barnet sover på samme som rom foreldrene det første halvåret. Det syns jeg er argument nok! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eget rom fra 6 mnd, sov hele natten fra rundt 3 mnd.

Nå er han over tre, og det hender stadig vekk han kommer tuslende opp i dobbeltsenga med bamsen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvar

Får man sove selv da med baby på rommet? Jeg er kjempevar for lyder og må ligge med sånne gule ørepropper for å ikke ligge våken av at kjæresten puster eller vrir på seg. kan bli liggende mange timer :roll: :oops: Jeg kommer jo ikke til å få blund på øynene jeg da - og for en grusom monster mamma jeg kommer til å bli da :o *hjelp* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning på krybbedød har vist at det er positivt at barnet sover på samme som rom foreldrene det første halvåret. Det syns jeg er argument nok! :-)

Jøsses, dette har jeg aldri hørt før? Har snakket med jordmor om dette også, og hun påsto at det er sunt å la barnet sove alene. Har du noen opplysning fra nett o.l. hadde jeg satt pris på om du kunne legge det ut her.

Jeg har nå lest gjennom alle informasjonsskriv fra sykehuset ang. krybbedød, og jeg finner desverre ikke noe om at det er positivt at barnet sover på samme rom som foreldrene det første halvår. Kan ikke helt se hvorfor det skulle hjelpe heller?

Om det så fall stemmer, forstår jeg alle foreldre som lar barnet sove på samme rom det første året. Men husk; om en av foreldrene røyker er det ikke bra å sove i samme rom som barnet!

Thanx :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Og forskning viser at samsoving (mor og barn i samme seng) slett ikke er bra med tanke på krybbedød, det er 40 ganger større sjangs for at et barn som sover i foreldrenes seng skal dø av krybbedød enn et barn som sover i sin egen seng. Og SPESIELT ikke bra med røykende foreldre nei, det er påvist en sammenheng mellom samsoving med røykende foreldre og krybbedød.

Men, da var jeg litt borte fra tema, som var eget ROM. Jeg har jo ikke egene barn enda, så jeg vet ikke når de hanver på samme rom, men i min seng skal de IKKE sove i alle fall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Når det gjelder smokk og soving.

Datter vårs sov rundt tidlig, men har aldri brukt smokk.

Hun har en egen kosebamse da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 40 ganger større sjangs for at et barn som sover i foreldrenes seng skal dø av krybbedød enn et barn som sover i sin egen seng.

Avsporing: Etter hva jeg har hørt er det snakk om barn som sover hos foreldrene (fortrinnsvis ikkerøykere) det er snakk om. Men ikke I foreldrenes seng. Der spiller nemlig blant annet kroppsvarmen inn. Nå vet jeg ikke hvor vanlig det er å ha spedbarn i foreldresenga den første tida (høres ikke spesielt OK ut), men det skal ihvertfall være positivt at barnet ligger i egen seng på foreldrenes soverom.

Ser at noen har hørt det motsatte, så her er det ikke greit å vite hva man skal forholde seg til... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jenta vår fikk eget rom når hun var nesten 5 mnd gammel og gjett om vi merka forskjellen. Hun sov mye bedre og fant seg riktig så godt til rette med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...