Gå til innhold

Blir pene bloggere oftere kritisert enn "normale/ mindre pene" bloggere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har tenkt på en stund etter å ha lest i kommentarfelt på blogger, men også i forumet til Kvinneguiden. Er det noen som har en mening om dette?

De som blir ansett som pen oftere blir kritisert ogvirker som uansett hva de gjør, så er det feil. Dette er spesielt rosabloggere, men også skjønnhetsbloggere.

Jeg har blant annet sett En "mindre pen" skjønnetsblogger vs en pen skjønnetsblogger , der hun pene blir hakket på pga detajer og bagateller ved utseendet og lignende, mens hun andre blir aldri kritisert selv om hun er langt fra like flink. Hvorfor blir den flinkeste da hakket på, har dette noe å gjøre med at man skal "ta" vedkommende på noe for å føle seg bedre med seg selv, mens den andre ikke blir hakket på fordi de ikke føler seg "truet" eller "misunnelig"?. Kan de sammenligne seg mer med den "normale" og får mer glede av å rakke ned på personen som er pen?

Dette gjelder også fotballfrue. Hun kristiseres i hver minste detalj. Men er det kun fordi hun har norskes største blogg, eller er det også fordi hun ser bra ut? Hadde noen som ikke ser så bra ut fått like mye hets pga utseendet som fotballfrue gjør?

Er dette noe som skjer på skole/jobb også? Damer baksnakker og er mer "onde" mot pene jenter?

Mulig dette ble mye ball, men håper noen har noe innspill.



Anonymous poster hash: 4049d...b61
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, noen pene bloggere (etter min mening) er NetteNestea, Ulrikke Lund og Ida Wulff, og synes ikke de blir så mye kritisert på Kvinneguiden?

Den eneste bloggeren jeg tenker blir voldsomt kritisert her inne er (opplagt) Fotballfrue, men hun synes jeg ikke er spesielt pen heller da.



Anonymous poster hash: 9ec99...c83
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man snur på det så er jo ofte 90% av toppbloggerne i Norge pene jenter. Skjønnhet er først og fremst en fordel, den tiltrekker folk til deg og til bloggen din. Og med "berømmelse" så kommer jo også de negative kommentarene sammen med alle de positive. Jo flere som leser, jo mer dritt får du. Men jeg er sikker på at Fotballfrue også får mange fine kommentarer, kanskje enda flere enn de slemme? Din observasjon er jo som du vet ikke spesielt vitenskapelig, og ikke noe man kan ta for god fisk før du har satt deg ned og faktisk telt og regnet ut prosentandel negative innlegg på alle rosablogger og laget en statistikk over det.

Leste en artikkel om akkurat dette med vakre bloggere, hvor toppbloggeren ble kalt den nye "peneste jenta i klassen". Endelig kan vi få en kikk inn i hennes liv og vite hvilke produkter hun bruker og klær hun liker. Vakre mennesker er automatisk mer interessante på akkurat den måten, og noe å se opp til for mange. Spesielt de veldig unge jentene, skjønnhet er jo enda sterkere valuta når man er fjortis, de stygge kan ikke drømme om å bli populære. Så ifølge denne artikkelforfatteren må man være pen for å få en mye lest rosablogg her til lands.

Men jeg tenker at sammen med beundringen av den peneste jenta i klassen så er det også blandet inn en del misunnelse. Mange misliker de populære ganske så sterkt, de som godter seg over at "dronninga på ungdomsskolen" har blitt feit som voksen er ikke bare de som ble direkte mobbet av henne. Jeg tror nesten noen føler det er en viss rettferdighet i det, ingen skal få alt gratis i livet fordi de er pene. Statusen til de populære var ufortjent og flyktig, andre verdier er viktigere og mer langvarige (og der scorer kanskje du bedre? - så kan man glede seg til reunion og fortelle om karrieren sin til hun pene som sitter i kassa på Rema og tenke at rettferdighet finnes).

Akkurat med Fotballfrue så er det et litt spesielt tilfelle tror jeg, hun er så perfeksjonist at det går litt sport i å finne det som ikke er perfekt (mitt inntrykk i farten, jeg kjenner ikke godt til bloggen hennes). Det er dette mennesket driver med med kjendiser nå til dags, hvert eneste sladderblad er jo fullt av bilder av stjerner uten sminke, kjolen deres som blåser opp og avslører en stygg truse eller nærbilder av cellulitter, og historiene er om utroskap og problemer. Det føles godt at ingen er perfekte, de er bare som oss likevel.

Men som sagt så tror jeg i bunn og grunn årsaksforklaringen er litt annen enn din, det at hun er pen har vært med på å få henne til nr 1 på blogglisten, og det at man er nr 1 på blogglisten gjør at man vil få mange stygge kommentarer (sammen med de fine). Pen -> populær -> alle har en mening om deg.



Anonymous poster hash: 21fbb...756
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg ville sagt det motsatte. 90 % av de kjente bloggerne er normalt attraktive, 10 % er vakre. For all del, de er ikke stygge på noen måte, men jeg synes de fleste har et veldig "girl next door-"utseende. Ser forbausende mange kommentarer som "Utrolig pen!" og "Så vakker du er!" på det jeg ville kalt helt vanlige jenter. Mange er sikkert hjulpet av at de er flinke til å style seg og posere, og selv om ikke jeg ville grepet til superlativene så fort, er dette uansett bedre enn stygge kommentarer :)

De få bloggerne som jeg synes er uvanlig pene virker ikke til å få mye negativ oppmerksomhet. Tror dette har mest med attituden å gjøre, både hos leserne og hos bloggeren selv. Noen bloggere har det dessverre nærmest gått "sport" i å hakke på, og det er noen som kommenterer stygt under selv uskyldige innlegg. Andre, kanskje de som er "provokasjonsbloggere" eller på grensen til å være det, er selv frekke mot leserne, og det skaffer dem sinte kommentarer uansett hvordan de ser ut...



Anonymous poster hash: f9100...0cd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng over her. Noen føler seg bedre ved å kritisere pene eller flinke personer.hvis en skjønnhetsblogger er misunnelsesverdig flink å legge sminke og i tilegg er pen så vil vel noen føle swg bedre om man finner feil mef bloggeren. Hvordan våher du å framstå både pen snill OG flink. Jeg vil derfor tro at skjønnhetsbloggere som ikke er like flinke slipper unna kritikk, fordi de ikke provoserer deg og ikke like spennende å kritisere.

Anonymous poster hash: ac5e5...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo helt normalt. De pene, eller ennå verre, de wannabe-pene blir gjerne kritisert og hakket på så det synger (Les: Janteloven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det to jenter med samme typen innlegg og tilsvarende kvalitet på innleggene, og det er kun den peneste som får stygge kommentarer, kan det være misunnelse eller smålighet som ligger bak.

Ellers tror jeg ikke negative kommentarer til toppbloggere behøver å ha utspring i utseendet deres (enten man mener at de har vært heldige eller mindre heldige med det). Flere tusen klikk om dagen - mange lesere - mye oppmerksomhet - som trekker til seg både fans og kritikk. De kritiske kommentarene varierer fra konstruktive og saklige, til trolling og mobbing. En person som er mye i søkelyset blir rett og slett kommentert mer, både begrunnet og ubegrunnet.

Også viktig å huske at smaken er delt, og at ikke alle har samme oppfatning om hvem som er vakrest eller penest.



Anonymous poster hash: f9100...0cd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen jeg er så lei av at folk roper JANTELOVEN for den minste ting. Les boks til Sandemode og hold kjeft.

Anonymous poster hash: 86e4a...d47

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy faen jeg er så lei av at folk roper JANTELOVEN for den minste ting. Les boks til Sandemode og hold kjeft.

Anonymous poster hash: 86e4a...d47

Har lest den. Og jeg er heller ikke den som roper "Jantelov" med en eneste gang det er snakk om noe. Men det er fremdeles ubegripelig for meg at det virker så fjernt for noen å se at denne loven faktisk eksisterer. Jeg driter i hva Sandemose sier, jeg ser og erfarer ting selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen svarer på mitt spørsmål. ;)

Jeg er ikke TS men har vært innom noen "skjønnhetsbloggere" der jeg har tenkt, hvorfor har du skjønnhetsblogg. Disse et par av de anses vel som å være de med en mest lesere innen sjangeren men også noen som virker som relativt små bloggere. Jeg føler ikke det er nødvendig å henge ut noen her.Personlig vil jeg ikke såre noen da det kan hende de leser kg.

Anonymous poster hash: ac5e5...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Damer er sjeldent snille i mot hverandre. Det er synd. Jeg ser mange pene jenter og såkalte "mindre pene jenter" (selvom dette er ikkeeksisterende hos meg) som blir rakket ned på av andre jenter.

Jeg har opplevd det, men jeg har en venninne som er helt nydelig som alltid blir rakket ned på. Hun er breathtaking når det kommer til utseendet og personlighet. Hun er flink og snill, men hun trekker seg ofte tilbake i fra sosiale settinger o.l fordi jenter hakker på henne (helt uten grunn).

Jeg hater slikt. Jeg er ikke sånn. Jeg er motsatt. :)

Jeg skulle ønske vi kvinner, jenter eller damer om det kalles det kunne evne å hjelpe hverandre, å støtte hverandre i stedet for å prøve å dytte hverandre ned. Hva får folk ut av det å dytte ned andre i det hele tatt? Det sier jo så mye om den personen.

Enkelte jenter er flinke til å regelrett planlegge onde ting de vil gjøre mot andre jenter. Jeg forstår godt hvorfor enkelte jenter trives best med menn. Da slipper man dette hverdags dramaet.

Btw: don't true this.



Anonymous poster hash: ecbf9...2b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen jeg er så lei av at folk roper JANTELOVEN for den minste ting. Les boks til Sandemode og hold kjeft.

Anonymous poster hash: 86e4a...d47

Men det er jo nettopp det det handler om. Det har jo flere i f.eks Fotballfrue-tråden innrømmet selv mangfoldige ganger.

1. Du skal ikke tro du er noe.

2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.

5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.

6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.

7. Du skal ikke tro du duger til noe.

8. Du skal ikke le av oss.

9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.

10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

Om du mener at diskusjonene ikke handler om jantelov så har du gått glipp av noe. Alt handler om å forsøke å ta de på ting for å "jekke" dem ned til sitt eget nivå. For at noen er lykkelige med livet sitt og har oppnådd suksess skal man hvertfall ikke ha noe av!

Å sitte å baksnakke på forum på nettet og slenge dritt ser jeg på enten som misunnelse, at man selv ikke strekker til, eller at det er jantelov. Hvorfor ellers skal man sitte på nettet og slenge dritt?

Det er meget sjeldent man ser og hører pene og oppegående mennesker holde på slik. Tilfeldighet? Neppe.

Anonymous poster hash: dcbdb...1f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS men har vært innom noen "skjønnhetsbloggere" der jeg har tenkt, hvorfor har du skjønnhetsblogg. Disse et par av de anses vel som å være de med en mest lesere innen sjangeren men også noen som virker som relativt små bloggere. Jeg føler ikke det er nødvendig å henge ut noen her.Personlig vil jeg ikke såre noen da det kan hende de leser kg.

Anonymous poster hash: ac5e5...0e3

Vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer er sjeldent snille i mot hverandre. Det er synd. Jeg ser mange pene jenter og såkalte "mindre pene jenter" (selvom dette er ikkeeksisterende hos meg) som blir rakket ned på av andre jenter.

Jeg har opplevd det, men jeg har en venninne som er helt nydelig som alltid blir rakket ned på. Hun er breathtaking når det kommer til utseendet og personlighet. Hun er flink og snill, men hun trekker seg ofte tilbake i fra sosiale settinger o.l fordi jenter hakker på henne (helt uten grunn).

Jeg hater slikt. Jeg er ikke sånn. Jeg er motsatt. :)

Jeg skulle ønske vi kvinner, jenter eller damer om det kalles det kunne evne å hjelpe hverandre, å støtte hverandre i stedet for å prøve å dytte hverandre ned. Hva får folk ut av det å dytte ned andre i det hele tatt? Det sier jo så mye om den personen.

Enkelte jenter er flinke til å regelrett planlegge onde ting de vil gjøre mot andre jenter. Jeg forstår godt hvorfor enkelte jenter trives best med menn. Da slipper man dette hverdags dramaet.

Btw: don't true this.

Anonymous poster hash: ecbf9...2b6

Det er sant det du skriver her. Jeg er glad jeg oppdaget at jeg er en av disse "slemme kvinnene" allerede ved 16års alderen. Nå som er er bevisst på det så er det mye enklere oppføre meg som et medmenneske, istedet for en sjalu drittkjerring.

Det gikk virkelig opp for meg den dagen jeg begynte i en klasse på videregående, og jeg gikk i klasse med ei som var slående vakker. I tillegg var hun morsom, og HVORDAN VÅGET HUN Å VÆRE HYGGELIG?! :fnise:

Heldigvis innså jeg hvilken svakhet jeg hadde, og hun er fortsatt ei god (om ikke så nær) venninne av meg. :)

Anonymous poster hash: bc0c8...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...