Gå til innhold

Hadde vi kvinner klart oss i verden uten menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er imidlertid at jentene jevnt over er flinkere til å gjøre lekser og lære det læreren sier at man skal lære, altså følge pensum, mens guttene ofte har sine spesielle interesser på siden av skolepensum og setter seg inn i ting på egenhånd, helt uten tanke på hva som står på pensum. Noe som kommer godt med når man kommer opp på et høyere nivå. Da faller en del av jentene av (men selvsagt ikke alle, det vi snakker om er jo som sagt bare statistiske tendenser).

Du vet det er flest kvinner som tar høyere utdanning i Norge? (dette gjelder USA og flere andre vestlige land også. Dessuten er det like sannsynelig at kvinner både begynner på og fullfører utdanninger innen Science og Social sciences, business og law). Syntes utsagnet ditt var merkelig.

Anonymous poster hash: 04299...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror hun mente at menn leser utenfor pensum og det kan komme godt med.

Har en lest mye utenfor pensum kan en være tidligere ute, før det kommer inn i skolen. Ofte henger skolen en del etter særlig gjelder dette tekniske ting.

Har en et nytenkende syn innenfor ledelse, eller på hvordan spare penger økonomisk, nye ideer eller annet kan det være det som gjør at du får en jobb fremfor en annen.

Ellers så er det vel innenfor utdanning og skole en ofte sier " lik utdanning lik lønn" osv. Men i bedrifter så velger en mer personer, og synes oftest så absolutt ikke at folk er like fordi om de har samme utdannelse.

En kan ha lang utdannelse men likevel gjøre det dårlig i en jobb, og en kan ha kort utdannelse/ingen utdannelse kan likevel gjøre det bra. Dette ser privat næringsliv mye bedre enn offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun mente at menn leser utenfor pensum og det kan komme godt med.

Har en lest mye utenfor pensum kan en være tidligere ute, før det kommer inn i skolen. Ofte henger skolen en del etter særlig gjelder dette tekniske ting.

Har en et nytenkende syn innenfor ledelse, eller på hvordan spare penger økonomisk, nye ideer eller annet kan det være det som gjør at du får en jobb fremfor en annen.

Ellers så er det vel innenfor utdanning og skole en ofte sier " lik utdanning lik lønn" osv. Men i bedrifter så velger en mer personer, og synes oftest så absolutt ikke at folk er like fordi om de har samme utdannelse.

En kan ha lang utdannelse men likevel gjøre det dårlig i en jobb, og en kan ha kort utdannelse/ingen utdannelse kan likevel gjøre det bra. Dette ser privat næringsliv mye bedre enn offentlig.

Det får så være, men den ene setningen jeg uthevet er jo direkte feil. Ville bare påpeke det :-)

Anonymous poster hash: 04299...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det er flest kvinner som tar høyere utdanning i Norge? (dette gjelder USA og flere andre vestlige land også. Dessuten er det like sannsynelig at kvinner både begynner på og fullfører utdanninger innen Science og Social sciences, business og law). Syntes utsagnet ditt var merkelig.

Anonymous poster hash: 04299...c08

Kilde her: http://www.uis.unesco.org/Education/Pages/women-higher-education.aspx

Anonymous poster hash: 04299...c08

At kvinner tar høyere utdanning er jo ikke det samme som at de også dominerer i matematisk-naturvitenskapelige fag. På UiO er de kvinnelige studentene i flertall, og i stort flertall i visse kvinnefag som odontologi, men på mat-nat er de fortsatt i klart mindretall:

http://universitas.no/nyhet/53159/80-prosent-kvinner

Hvis du leser din egen link ser du for øvrig noe interessant:

So, overall, it sounds like women have the advantage over men globally…

Well, these data don’t tell the full story. Women face considerable barriers as they move up the education ladder to research careers. When we look at higher education outputs – the number of graduates produced – the global picture shows a near balance between men and women who obtain Bachelor’s degrees. Then, slightly more women (56%) than men get Master’s degrees. However, men surpass women in virtually all countries at the highest levels of education, accounting for 56% of all PhD graduates and 71% of researchers.

Og hvis du tar med hele avsnittet i det du siterte ser du at det står noe mer:

Which fields of education are most popular among women?

Women are just as likely as men to graduate in the fields of Science and Social sciences, business and law. Education is another popular field – in some countries, nine out of ten education graduates are women. In contrast, men continue to dominate the field of Engineering, manufacturing and construction. They are also far more likely to get degrees in Computing.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får så være, men den ene setningen jeg uthevet er jo direkte feil. Ville bare påpeke det :-)

Anonymous poster hash: 04299...c08

fint om du kan utheve igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike innlegg får meg til å himmle med øynene; NEI, vi trenger menn på samme måte som vi trenger kvinner.



Anonymous poster hash: d377d...3f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun mente at menn leser utenfor pensum og det kan komme godt med.

Har en lest mye utenfor pensum kan en være tidligere ute, før det kommer inn i skolen. Ofte henger skolen en del etter særlig gjelder dette tekniske ting.

Har en et nytenkende syn innenfor ledelse, eller på hvordan spare penger økonomisk, nye ideer eller annet kan det være det som gjør at du får en jobb fremfor en annen.

Ellers så er det vel innenfor utdanning og skole en ofte sier " lik utdanning lik lønn" osv. Men i bedrifter så velger en mer personer, og synes oftest så absolutt ikke at folk er like fordi om de har samme utdannelse.

En kan ha lang utdannelse men likevel gjøre det dårlig i en jobb, og en kan ha kort utdannelse/ingen utdannelse kan likevel gjøre det bra. Dette ser privat næringsliv mye bedre enn offentlig.

Nå er jeg ikke en "hun", men det er jo ikke så vesentlig i denne sammenheng. Paglia er en kvinne, og hun er også åpen for at kjønnene muligens ikke er helt like. ;)

Mitt poeng er nok som du er inne på at menn kan være mer "aggressive" faglig, ha lettere for å gå utenfor alfarvei, utenfor de opptrukne ruter, og dermed grave dypere, få mer originale innfallsvinkler. Dette kan både forklare hvorfor menn kommer lenger i business, og hvorfor menn dominerer forskning og innovasjon.

Mitt inntrykk er at kvinner ofte er svært flittige og flinke til å følge pensum, og at kvinner derfor finner seg bedre til rette i skolen og et stykke opp i høyskole/universitetsløpet, men at det som er en ulempe for mannen tidligere i livet, når han befinner seg lavere i utdanningsløpet, nemlig viljen til å bryte normer, gå på tvers av autoriteter, gjøre seg opp sin egen mening, blir en fordel når man kommer til det nivå der vitenskapen drives fremover.

Kvinner er muligens jevnt over flinkere til å opprettholde det bestående, lære seg det vi kan i dag og følge boken, mens menn har mer av det opprørske, både den fruktbare destruktive tilnærming og den oppbyggende konstruktive: Kvinner er mer i slekt med Vishnu (opprettholderen), mens menn i større grad står for det originale nytenkende, altså skaperen (Brahma) og den fruktbare ødeleggeren eller omdanneren (Shiva). For å bruke noen bilder fra hinduistisk tenkning.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke benekte at kulturen kan påvirke oss når det gjelder valg av interesser og yrkesvalg. At det finnes en god del kvinner som er mye bedre i matte enn de fleste menn er det ingen tvil om. Og veldig opprørende å høre historier som den du forteller.

Mitt inntrykk er imidlertid at jentene jevnt over er flinkere til å gjøre lekser og lære det læreren sier at man skal lære, altså følge pensum, mens guttene ofte har sine spesielle interesser på siden av skolepensum og setter seg inn i ting på egenhånd, helt uten tanke på hva som står på pensum. Noe som kommer godt med når man kommer opp på et høyere nivå. Da faller en del av jentene av (men selvsagt ikke alle, det vi snakker om er jo som sagt bare statistiske tendenser).

Du vet det er flest kvinner som tar høyere utdanning i Norge? (dette gjelder USA og flere andre vestlige land også. Dessuten er det like sannsynelig at kvinner både begynner på og fullfører utdanninger innen Science og Social sciences, business og law). Syntes utsagnet ditt var merkelig.

Anonymous poster hash: 04299...c08

Tror vi diskuterer forskjellige ting, og kanskje jeg har formulert meg klønete: Jeg mener at når noen skiriver "faller av" i utdanningssammenheng (som du skrev), så betyr det at man slutter/gir opp/ikke klarer.

Jeg skrev derfor det svaret jeg skrev, som illustrerer at dette ikke er tilfelle, og at fler jenter enn gutter fullfører og dermed ikke "faller av.". Utdanningene var et eksempel på høyere utdanning. Alle vet at det er flest menn innenfor IT, naturfag, bygningsarbeid osv. Det var heller ikke hovedpoenget mitt her :-)

Anonymous poster hash: 04299...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de av hunkjønn som alltid har likt vitenskap, romfart, IT osv Riktignok har jeg fortsatt oceaner igjen å lære, og mange emner i fysikken henger jeg ikke helt med sammenlignet med andre grener innenfor nat.mat fag (dermed har jeg heller ikke fysikk utover 2FY fra videregående).

Har mest biologi, som vel er det med flest av mitt kjønn av naturvitenskapene, men jeg har en del systematikk og der var det helt klart flertall av det motsatte kjønn.

Men tilbake til spørsmålet som tråden startet med :"Hadde vi kvinner klart oss i verden uten menn?"

Ja, vi hadde antagelig det

verden hadde blitt annerledes (og forferdelig kjedelig ;) ) men, ja vi kunne fint klart oss i én generasjon. Så hadde antagelig vår art dødd ut. Riktignok finnes det noe frossen sperm her og der, men det holder neppe særlig lenge til halve verdens befolkning.

Riktignok gjøres det forskning pr idag som viser lovende resultater på å lage kjønnsceller fra vanlige celler. Pr idag har de lykkes med mus. Men man må nok vente noen år før det vil være et vellykket og stabilt sett å reprodusere mennesker på.

I en slik verden melder jeg meg frivillig til å ta med min genkombinasjon i graven uten å gi halvparten videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike innlegg får meg til å himmle med øynene; NEI, vi trenger menn på samme måte som vi trenger kvinner.

Anonymous poster hash: d377d...3f8

Thank you captaion Obvious. Hvilket innlegg referer du til? Første? isåfall på hvilken måte trenger man kvinner og ikke menn? Bortsett fra befolkningsvekst?

Hvis du ser på kjønnene kan menn gjøre alt kvinner kan, bortsett fra å føde (noe kvinner ikke kan uten menn heller), men kvinner kan ikke alt menn kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...