Gå til innhold

husker dere pensum godt også lenge etter eksamen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir litt skremt av at jeg husker pensum så dårlig noen måneder etter eksamen :(.

Føler nesten alt er borte, men kommer jo lett tilbake hvis en kikker litt på notater og i bøker og sånt.

Flere som har det sånn? eller husker dere alt veldig detaljert også lenge etter eksamen slik at det meste liksom sitter der for evig og alltid?



Anonymous poster hash: 7925a...a1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker omtrent ingenting jeg lærte på skolen.. I alle fall det på videregående. Helt blankt :P

Husker jo litt detaljer og unyttige ting, men det jeg burde ha huska? Neeeida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker omtrent ingenting jeg lærte på skolen.. I alle fall det på videregående. Helt blankt :P

Husker jo litt detaljer og unyttige ting, men det jeg burde ha huska? Neeeida :)

Jeg har glemt mesteparten selv. Skulle jeg fått prøver i det jeg har hatt om, hadde jeg sikkert strøket i 90%. :fnise: Da kan man jo lure på hvorfor man skal gå på skolen overhodet. :fnise:

Anonymous poster hash: 0d29d...b62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker hovedtrekkene, men detaljene går i glemmeboken ganske kjapt. Men som du sier, det kommer jo tilbake når man ser på notater :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer det veldig lett. Hemmeligheten er at man skal ALLTID gå tilbake til det man har lært jevnlig og ikke minst trekke linjer ofte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemmer det med engang eksamen er levert inn. Husker hovedtrekkene, men sjeldent noe mer enn det :P Har lurt på hvordan det skal gå med meg når jeg er ferdig å studere :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tysk 3 år på ungdomsskolen og i dag klarer jeg ikke å telle til 20 på tysk, til ti går allers nødig, men ikke lengre. Ironien er at jeg fikk 5 i både skriftlig- og muntlig tysk.

Jeg bruker aldri tysk i dagliglivet derfor har det gått i glemmeboken. Bruker man ikke kunnskapen aktivt i dagliglivet så forsvinner den som regel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er derfor jeg gjør øvingsoppgaver, og prøver så godt jeg kan å freshe opp i minnet gjennom hele året, slik at jeg ikke sitter blank på eksamen og ikke husker noenting.

Pensum trengs å aktivt jobbes med, hvis ikke forsvinner det riiiimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok man husker mer om man virkelig vil lære det :) Men algebra og geometri var ikke akkurat hjernemat for meg :fnise:

Prøvde å hjelpe lillesøsteren til ei venninne med matten for litt siden... Hun kunne mye mer enn meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye forsvinner, men de store trekkene sitter jo igjen, og selv om jeg for eksempel ikke husker detaljene i markedsføring sitter det igjen såpass at jeg vet hva jeg skal se etter neste gang jeg trenger kunnskapen.

I matematiske fag og bed.øk.fag forsvinner mye ut, men så er det jo mye som er relevant senere i studiet igjen, og da tar det mye kortere tid før det sitter igjen, hvis jeg har glemt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på om det er veldig interessant eller ei. Og på om det er noe jeg bruker ofte. Vanligvis er det glemt ila et par uker. I alle fall detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Jaja, så vet jeg iallefall at jeg ikke er unormalt :fnise:



Anonymous poster hash: 7925a...a1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende hvor lite jeg husker. Jeg fikk for eksempel A i et juridisk fag for to år siden (studerer ikke jus), og det eneste jeg husker er at at det var et eller annet prinsipp som var ganske viktig, men jeg husker ikke hvorfor eller hvordan man fulgte dette prinsippet. Jeg har garantert brukt det på eksamen og tydeligvis forstått det veldig godt. :)

Et annet fag jeg husker svært lite av fikk jeg B i for et par-tre år siden, og jeg husker ikke engang hva det handlet om. Altså, jeg husker det var noe om kommuner og offentlig politikk og styring, men om du ga meg ti tusen kroner for at jeg skulle klare å formulere et sannsynlig eksamensspørsmål hadde jeg ikke klart det. Det er også litt skremmende, spesielt siden jeg jobber i offentlig administrasjon nå! Men jeg kan ikke huske at jeg har lært noe i faget, enda jeg vet jeg hadde god kontroll på pensum.



Anonymous poster hash: 7869d...382
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det er nok helt normalt, har det sånn selv og hører mange si det samme.

Apropos. Hadde jeg tatt teoriprøven for bil i dag ville jeg strøket så det sang, selv om jeg kjører bil hver dag - men mye av teorien er ting jeg ikke opplever særlig ofte (evnt aldri) så derfor er det rett og slett borte. Hva gjør jeg om jeg ramler borti en situasjon nå som jeg leste om i teoriboka for mange år siden og for lengst har glemt - krysse fingrene og håpe at instinkt og høyere makter får meg til å handle riktig? Igrunn rart folk får kjøre bil uten å ta oppfriskningskurs / ny prøve hvert år :fnise:



Anonymous poster hash: 14233...ec4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg aldri leste til teoriprøven da. Ingen fare for at jeg glemmer noe. (Bilkjøring er ganske logisk, så om du tror du gjør rett så gjør du gjerne det. Rundkjøringer telles ikke, selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av detaljer fra realfagene er fullstendig borte. Skulle kanskje klart å (bort)forklare noen viktige prinsipper, men that's it... Fag jeg bruker daglig på jobb husker jeg selvfølgelig da jeg får jevnlig oppfrisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man husker alltid mer enn man tror, og like viktig er det at man gjennom studiet innarbeider måter å tilnærme seg problemer på. Man blir vant til å bearbeide informasjon, resonnere, og rett og slett god til å lære nye ting (som kanskje er den viktigste ferdigheten når man kommer inn i en ny jobb). Arbeidsgivere er klar over at mange studenter selv på masternivå går ut med svært lite detaljkunnskap om flere av emnene de har vært igjennom (masteroppgaven sitter vel dog kanskje spikret til hjernebarken i et par år), men det er en grunn til at de foretrekker å ansette studenter i det aktuelle fagfeltet til fordel for personer uten utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...