Gå til innhold

Hvordan få toppkarakter på særemnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nettopp ferdig med Vgs, men bestemte meg for å ta opp 4 fag - deriblant norsk - fordi jeg føler jeg har underprestert til de grader. Jeg har vært en sekserelev i norsk siden ungdomsskolen, og var eneste elev på vår skole på 40 år som fikk toppkarakter på norskeksamen i tiendeklasse (det kan vel enten si litt om skolen, eller meg - ikke opp til meg å avgjøre). I alle fall, på Vgs (spesielt sisteåret), begynte motivasjonen og interessen for å gjøre det bra å svinne litt hen. Ble mye annet interessant å konsentrere seg om, og både av private årsaker og mindre nødvendige faktorer så begynte jeg å gjøre det dårlig. Gikk ut med 3 i norsk hovedmål, 2 i sidemål og 2 i muntlig - noe som ikke ligner meg i det hele tatt. Skjemtes veldig, og foreldrene mine var heller ikke særlig overbegeistret.

Skrev særemnet på 5 timer (dagen før innlevering!!) og av alle ting klarte jeg å få 4. Akkurat det er jeg relativt stolt av, i og med at medelever jobbet måneder i strekk for samme karakter.

Nå har jeg begynt på et privatgymnas og er veldig fit for fight. Gjør det foreløpig bra i matte, og har tenkt å virkelig slå til med norsken. Noen som har noen glimrende tips for å få bra karakter på særemnet? Mange mener at man skal skrive om noe man selv er veldig interessert i og kan mye om, men jeg ser fra i fjor at de som fikk 6er, skrev veldig norskrelaterte ting, som om f.eks. Knut Hamsun og lignende. Blir kjempeglad for tips/studieteknikker/hva det nå måtte være! KJØR PÅ :danse:



Anonymous poster hash: 6d424...330
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du går for 6er ville jeg snakket med personen som skal rette særemnet, tror om du får 5 eller 6 kan avhenge av læreren som leser. Vi fikk beskjed om at Hamsun og slikt var tatt så mange ganger før at listen fort kan bli høyere om man vil imponere. Men det samme trenger jo ikke gjelde for andre lærere.

Tror det går bra, du er jo en god norskelev så da vet du nok de generelle tipsene for å få god karakter.



Anonymous poster hash: 62b4c...54a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...