Gå til innhold

hvordan komme seg gjennom vg3 med depresjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd og erfaringer fra mennesker som har vært i tilsvarende situasjon. :klem1:



Anonymous poster hash: 23902...0af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vel ikke akkurat hatt depresjon, men jeg har hatt en form for generalisert angstlidelse.

Det vil si at jeg går rundt og bekymrer meg for de minste småting hele tiden, 24/7. (søk det opp på google evt)Jeg er/var konstant stresset, noe som var utrolig slitsomt. Det å ha en form for angst og depresjon som deg er vel at det er utrolig slitsomt og uutholdelig. VG3 er veldig hardt fra før av, så det gjør jo ting litt mer vanskelig. Hva er det som gjør at du er deprimert? Går/har du gått til psykolog?

Jeg fikk noen piller som kalles "cipralex", men anbefaler de ikke. Jeg gikk opp fra 59 kg til 75 kg, noe som er ganske vanlig på antidepressiva piller.

Det jeg råder deg til er å gå til psykolog, snakke ut om problemene dine. Kanskje du har noen venner eller noen i familien din som du kan "tømme" deg for? Det jeg gjorde når jeg sleit på mitt verste var at jeg satt konstant å gjorde lekser (da jeg følte at jeg aldri ble ferdig med leksene, og var konstant bekymret for å ikke klare meg på VGS). Jeg prøvde å koble av hver dag når jeg skulle gjøre lekser og øve til en prøve, og sett av tid hver dag når du skal lese. Si at du jobber med skole 2 timer hver dag (hvis det ikke blir for mye for deg), og planlegg uka di hver søndag over hva du skal gjøre til hver dag, og evt når du skal ha prøver, slik at du får en struktur over hverdagen din. Sett så av helgene til å gjøre AKKURAT det du vil, og prøv å kos deg. Det er viktig å kunne koble av når du er ferdig å gjøre lekser slik at du feks har resten av kvelden på å se på tv, dra på trening eller gjøre andre daglige gjøremål/aktiviteter.

Jeg går nå 2. året på høgskolen, og jeg sliter fortsatt, men det eneste som hjelper meg med å komme meg gjennom året er å lage en struktur/plan over når jeg skal gjøre lekser, hvor lenge og hvor mye. Det hjelper mye! :) Jeg sluttet forresten med Cipralex pga vektøkning, noe jeg merker i dagliglivet. Det eneste er at jeg er fast bestemt på å klare meg uten piller!



Anonymous poster hash: cd7b4...b1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...