Gå til innhold

Blir gal av samboerens forslag til navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se filmen "svidd neger" med henne. Ene karakteren heter peder, kanskje det gjør noe med assosiasjonene hennes ;)

Første jeg tenkte på! En overvektig mammadalt som runker til morens h&m magasiner oppe på tuven ;) "ååh, peder, du e så stærk, peder!" :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peder er et grovt navn.akkurat som en kattetunge.



Anonymous poster hash: 319b3...eb4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder er da et vanlig navn? Nå studerer jeg med flere som heter det da.. Men samtidig tenker jeg også bare på Peder Ås.. Alle som studerer juss vet hva jeg mener. :fnise:Anonymous poster hash: 33858...591

Stemmer!

Peder er et flott og sterkt navn! Assosiasjonene til 'gammal mann' vil forsvinne om de kallar den nyfødte dette. Har sjølv vurdert navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med navnene hun velger? Fascinasjon for nederlandsk / tyske psykopater eller noe?

Er i alle fall den typen assosiasjoner navnene gir meg



Anonymous poster hash: 616bc...b8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at en søskenflokk skal ha navn i samme sjanger, så hva heter de to eldste?

JEG synes at Peder er kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...jeg får følelsen av at de andre navnene hun kommer med bare er for at du skal synes Peder virker "ikke så verst" likevel :-P For øvrig er Peder for meg litt sossete, og ikke pent å uttale på min dialekt (bergensk). Men det er jo ikke et stygt navn i seg selv. Ikke gammelmann for meg, mer blærum...

Anonymous poster hash: 76614...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jo godkjennes av meg, men de to første ble oppkalt på min side av familien. Har å gjøre med at jeg er eldst i min søskenflokk og hun yngst i sin, altså er mange av hennes muligheter "opptatt" osv.

Anonymous poster hash: b06bb...381

Hva er dine forslag? Dersom hun foreslår Peder, og du foreslår.. la oss si Gustafan, så må hun jo forstå at dere er på hver deres side av skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal reise til gamle jugoslavia så blir det flauuuut for ungen. I Serbia,Bosnia,Kroatia og Bulgaria betyr peder homse.

Jeg synes det er en smule tåpelig å unngå et navn pga det muligens kan være belastende 14 dager i oppveksten, i et ikke-så-veldig-vanlig ferieland. De fleste navn kan vris til noe slibrig eller morsomt på et eller annet språk. (Og dersom han skal flytte til serbia som voksen er det ikke noe problem å kalle seg feks Peter i stedet.)

Jeg synes også det er TS som er vanskelig her. Hvis du fikk bestemme helt på to barn er det hennes tur nå, og Peder er et noenlunde nøytralt og vanlig navn, såfremt det passer med etternavnet.

Endret av Moirai
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte på! En overvektig mammadalt som runker til morens h&m magasiner oppe på tuven ;) "ååh, peder, du e så stærk, peder!" :fnise:

Første jeg tenkte på! En overvektig mammadalt som runker til morens h&m magasiner oppe på tuven ;) "ååh, peder, du e så stærk, peder!" :fnise:

Haha, "så stoor du e, du e my stør enn han Peder" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en smule tåpelig å unngå et navn pga det muligens kan være belastende 14 dager i oppveksten, i et ikke-så-veldig-vanlig ferieland. De fleste navn kan vris til noe slibrig eller morsomt på et eller annet språk. (Og dersom han skal flytte til serbia som voksen er det ikke noe problem å kalle seg feks Peter i stedet.)

Jeg synes også det er TS som er vanskelig her. Hvis du fikk bestemme helt på to barn er det hennes tur nå, og Peder er et noenlunde nøytralt og vanlig navn, såfremt det passer med etternavnet.

kroatia er veldig vanlig ferie sted for nordmenn. Når ungen drar på gutte tur som voksen kan det bli ganske så flaut for han. Her er det ikke snakk om virir og vender på navn. Peder- homo.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, mange gale folk her på dette forumet, ser jeg!



Anonymous poster hash: b06bb...381
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder og Claus er fine navn, men Peter er selvsagt bedre, for det heter mannen min :)

Jeg kjenner et par hvor den ene setter opp en liste på ca 10 navn og den andre velger fra denne listen. Litt rar måte, men det funker visst for dem så lenge listen er langt nok til at i hvert fall ett navn er akseptabelt for den andre.



Anonymous poster hash: 89518...4ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yuck, nei. Ingen av de var fine. Hva med Peter? Emilio? Sean? Gunnar? Linus?

Anonymous poster hash: adf0d...ab8

Emilio Brattbakk vs Peder Brattbakk... Dine forslag var iallefall grusomme. Sean kan ikke uttales på norsk en gang.

Peder er retrokult. Heter ikke sønnen til Linn Skåber for Peder?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter ikke sønnen til Linn Skåber for Peder?

Er du fra Trøndelag?

Anonymous poster hash: b06bb...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaptein Kuk

kroatia er veldig vanlig ferie sted for nordmenn. Når ungen drar på gutte tur som voksen kan det bli ganske så flaut for han. Her er det ikke snakk om virir og vender på navn. Peder- homo.

For det første bruker de et annet alfabet de fleste av de slaviske landene du nevnte. Så det er ikke en gang sikkert at de eneste som noen gang ser det skrevne navnet, passkontrolløren, flyplassinnsjekkeren og resepsjonisten, gjør koblingen.

For det andre er nok også den slaviske uttalen av det slaviske ordet ganske så distinkt forskjellig fra den norske/germanske uttalen av det norske/germanske navnet. Til sammenligning tror jeg de færreste nordmenn hadde gjort koblingen om et fransk kvinnemenneske gjentatte ganger hadde ropt homse etter en unge på gata i Norge, med typisk fransk uttale og vekt på siste bokstav.

Dessuten er slaverne språklig og etnokulturelt så fjernt fra det norske folk at det ikke spiller noen rolle for nordmenn hvordan de oppfatter et norsk/germansk navn den korte stunden man er på ferie der. Så alt i alt er dette en ekstremt sterkt overdrevet problemstilling sett fra et norsk perspektiv. Noe som får meg til å tenke at du har en forankring i akkurat denne etnokulturelle sfæren som nordmenn ikke har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men samtidig tenker jeg også bare på Peder Ås.. Alle som studerer juss vet hva jeg mener. :fnise:

Anonymous poster hash: 33858...591

Hahaha, ja dette var det første jeg tenkte. Peder Ås! Mvh jusstudent.

Anonymous poster hash: 297c6...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder er et grusomt navn!!!

Æsj..

Peder høres ut som en som lukter promp og er trøtt og lat og drikker melk..



Anonymous poster hash: 56d94...455
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint navn, syns jeg. :) Men hva vi her mener har jo ingenting å bety, det som betyr nor er hva du og din fru mener :P Ikke belastende på noen måte å kalle barnet Peder.. Det er et navn med lang tradisjon i Norge, det er staut, det er ikke noe "motenavn" som folk vil kalle "trashy" om et par tre år.. Fint med oppkalling :)



Anonymous poster hash: 58a54...6bd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...