Gå til innhold

Hund som er sint på møtende hunder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en veldressert tispe. Alltid hørt etter , aldri noe tull. Men for et års tid siden, begynte hun å bjeffe og glefse etter hunder som ville hilse på , uansett rase, str eller kjønn. Hun er nå 5 år. Hun har blitt overfalt av en større hund, 2 ganger. Er forresten en blandingshund , labrador og berner sennen.

Noen som har tips hvordan jeg skal få bort denne adferden? Hun er ellers god og snill med mennesker og barn.

Anonymous poster hash: 6f567...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hund har også begynt å gjøre utfall mot andre i bånd. Det er mange som gjør det, og det er ofte flere grunner som ligger bak: Tidligere erfaringer, forventninger pga tidligere treff i bånd, anspenthet og nervøsitet pga begrensningene båndet gir, samt det ofte ubevisste, anspente kroppspråket vi sender ut. Ofte kortet vi kanskje inn båndet også når den andre hunden kommer, noe som fungerer som en trigger for mange hunder.

Det jeg gjør med min er å øve kontakt. Jeg har øvd lenge på at når han går på min venstre side og ser på meg så får han godbit. Det viktige er å øve kontakttrening mens den andre hunden fortsatt er såpass langt borte at hunden din fortsatt kan fokusere på deg og ikke har blokkert. Så er det bare å øve med gradvis tilnærming. I dag fikk jeg min hund til å gå forbi to hunder etter hverandre uten utfall, og hvor han så på meg bortimot 90% av tiden. (Men jeg føler det også varierer etter hvordan den andre hunden oppfører seg).

Noen driver også med "sladretrening" med klikker. I det øyeblikket hunden ser på møtende hund, så klikker du. Forutsatt at hunden er trent med klikker fra før, så vil den snu seg mot deg forventningsfullt for å få belønning. Her er timing viktig - klikk når hunden ser på den andre hunden, men før hun har blokkert, og gi belønning med en gang hunden snur seg og ser på deg. Poenget her er at hunden vil da etterhvert forbinde møtende hunder med godbit fra deg, og vil da "sladre" med å se forventningsfullt mot deg når hun ser en hund i stedet for å hisse seg opp.

Jeg ville også lagt ned totalforbud mot å hilse på andre hunder i bånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...