Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2014

LempikasPromise

Anbefalte innlegg

Tror nok uansett det er lurt å ta en prat sammen om fødselen, ja, så vet begge hvordan det blir :jepp:

Ingen skam i at du vil gjøre det alene, men det er viktig å inkludere den kommende faren og høre hva han mener om saken også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med dere begge :) Og han ville veldig gjerne være med på UL og koser med magen, så jeg antar at han tenker å være med på alt sammen. Det verste må vel å være å angre på at man ikke fikk/kunne være med på fødsel av førstefødte. Bare jeg som går å husker på en kommentar fra langt tilbake før barn var tiltenkt at noe fødsel skulle han aldri være med på! Men så lenge hun ikke bestemmer seg for å komme akkurat den helgen han er i (obligatorisk oppmøte) bryllup så blir vel vi og sammen om fødsel :)

Hvordan ser dere for dere permisjonstiden? Har dere venner/slekt med barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: En sånn kommentar har vel mannen min slengt ut et par ganger tidligere også, men det er visst glemt nå :ler:

Jeg gruer meg litt til permisjonstiden, jeg. Ikke det å ta vare på babyen, men alt besøket som venter. Blir sliten bare av å tenke på det :bond: Dessuten har vi et litt anstrengt forhold til svigermor og mannen hun er gift med, så gruer meg til eventuelle problemer med dem.

Vi har faktisk ikke venner eller slekt med små barn, vi, så vi aner egentlig ikke hva vi går til :ler:

Skal ha perm fra studiet til januar, men jobber nok litt med masteroppgave i høst likevel. I sommer skal jeg i alle fall bare konsentrere meg om å være nybakt mamma :jepp: Mannen tar velferdsperm i to uker etter fødselen og tre ukers sommerferie, men ellers skal han vel arbeide. Heldigvis kommer han hjem om ettermiddagen hver dag, så jeg slipper i alle fall å være alene med babyen på dagesvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper babyen kan hjelpe til med å få et bedre forhold til svigermor/m mann :) Er jo slitsomt om du/dere føler dere må tilbringe tid med dem, men samtidig ikke har lyst. Hvis svigerforeldrene allerede har barnebarn er jo forholdet dem i mellom en pekepinn på hvordan det kanskje blir.

Skjønner godt hva du mener, blir og sliten av å tenke på alle som vil møte den lille med en gang! :lillesky: I tillegg bor selvfølgelig ingen av vår slekt i samme by som oss, de bor i hver sin by. Uff, slitsom sommer i vente :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til permisjonen. Har flere venninner som venter smått i løpet av sommeren. Selv om jeg i dag har en dag der alt er kjipt, så bare koser jeg meg og gleder meg ekstremt mye til å kose meg hjemme med lillemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal barnefaren være med under fødselen ja, men skal sove hjemme om nettene da. Tror det hadde vært utenkelig for ham å ikke få være med, men jeg har sagt at han får holde seg i hodeenden, han skal ikke stå der nede og glo meg i dåsa, og få arr på sinnet for resten av livet :-P Jeg vil tross alt kunne ha sex igjen etter fødselen også.

Ang barseltiden så gleder jeg meg, har ingen med små barn rundt meg, men føler at det gjør ingenting. Tror jeg skal klare å sysselsette meg selv, vil gå på babysvømming da, men ellers ikke noe "organiserte" babygreier. Trives godt i mitt eget selskap, og liker å finne ut av ting på egenhånd, uten at noen nødvendigvis kommer og forteller meg at ting skal være slik og slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen skal selvsagt være med på fødselen og var også det med førstemann. En unik opplevelse som bare vi to (+ JM og barnepleier naturligvis) delte. Veldig intimt og intenst. Vi satser på barnevakt som rekker fram i tide (det gikk nokså fort sist, så det går vel ikke noe særlig saktere denne gangen), eller at Storesøster går i bhg som vanlig og blir hentet av pappa'n eller barnevakt, alt etter når babyen velger å komme.

Forrige fødsel var en så fin og stor opplevelse at jeg gleder meg til fødsel denne gangen også. Og er naturligvis spent på hvordan det blir denne gangen i forhold til den forrige. Det med alt besøket som kommer er jeg ikke så gira på. Er veldig hjemmekjær og trives godt i eget selskap med bare mann og barn rundt meg, så det å måtte åpne opp for "alle andre" (svigers og mannens søsken først og fremst. Min egen slekt er det litt annerledes med) er litt slitsomt, spesielt om jeg får barseltårer (slik som sist...). Men jeg får tenke at det bare er en kort periode tross alt, og så roer nok nyhetens interesse seg litt etterhvert :)

Vi har ei jente som fyller 2 år like før termindatoen, og jeg har en god venninne med to jevngamle barn, så vi skal nok kose oss sammen i permisjonen slik som forrige gang. Men ellers er jeg spent på om det blir mye travlere når man har et barn fra før, så noen voldsomme planer for barseltiden har jeg ikke. Satser på mest mulig baby- og familiekos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal pappaen være med hvis ikke det blir kluss med barnevakt. Jeg regner med alt ordner seg, men worst-case kommer baby fortere enn planlagt i ettermiddagsrushen, og da tenker jeg vi drar alle tre til sykehuset, så får pappaen og kommende storebror leke litt ute i påvente av barnevakt. Selve fødselen tror jeg nok uansett han skal få med seg :)

Forrige gang gruet han seg til fødsel, han er skikkelig pysete når det gjelder blod og hadde nok blitt skremt litt ekstra av historier om hylende fødekvinner og babyer dekket av blod og gørr, men det gikk over all forventning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere begge :) Og han ville veldig gjerne være med på UL og koser med magen, så jeg antar at han tenker å være med på alt sammen. Det verste må vel å være å angre på at man ikke fikk/kunne være med på fødsel av førstefødte. Bare jeg som går å husker på en kommentar fra langt tilbake før barn var tiltenkt at noe fødsel skulle han aldri være med på! Men så lenge hun ikke bestemmer seg for å komme akkurat den helgen han er i (obligatorisk oppmøte) bryllup så blir vel vi og sammen om fødsel :)

Hvordan ser dere for dere permisjonstiden? Har dere venner/slekt med barn?

Obligatorisk oppmøte i bryllup? Er han brud eller brudgom?:P

Her skal mannen være med akkurat som sist. Vi jobbet uttolig bra sammen med førstemann, så jeg gleder meg til den biten!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk oppmøte i bryllup? Er han brud eller brudgom? :P

Her skal mannen være med akkurat som sist. Vi jobbet uttolig bra sammen med førstemann, så jeg gleder meg til den biten! :)

hehe, forlover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37+2 i dag, og det ser ut som om jeg fort vekk blir tobarnsmor iløpet av påsken... :bond:

Jeg var på kontroll på sykehuset i dag, og det som i utgangspunktet skulle være en siste rutinekontroll på sykehuset ble litt mer omfattende enn som så... Jeg var på vanlig svangerskapskontroll hos fastlegen på torsdag, og da hadde blodtrykk og urin endret seg fra 112/68 og proteinspor uken før til 120/82 og +1 på proteiner. I dag hadde blodtrykket mitt steget ytterligere, til 145/90, og det var fortsatt +1 på proteiner, så da ble konklusjonen at jeg sannsynligvis har fått svangerskapsforgiftning igjen. Da ble det en runde med blodprøver (som heldigvis ikke viser spor av HELLP foreløpig) og CTG, og ordre om å komme inn på føden på torsdag for nye tester, med mindre jeg blir i dårlig form før dette. Da skal jeg inn umiddelbart.

Beskjeden fra legen var klar; forverring i tilstanden på torsdag (eller før) innebærer at de ikke kommer til å drøye noe lenger og da blir det kalt av keisersnitt allerede samme dag. Og skal jeg være ærlig, så virket det ikke som om legen var spesielt optimistisk, all den tid jeg fikk beskjed om å ta med meg en bag på sykehuset til torsdag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Håper at alt går fint med både deg og den lille!

Heldigvis er du kommet så langt som til 38. uke, da, så det er ikke for tidlig for babyen å komme ut, i alle fall :)

Var det sånn at du uansett skulle ha keisersnitt, eller blander jeg deg med noen andre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oioi! Lykke til! Jammen godt det ikke skjedde før nå som babyen ikke er prematur lenger. Håper alt går bra med begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er fint med oss begge to, og jeg krysser fingrene for at det fortsetter slik et par dager til. ihvertfall. Jeg er vel ikke helt optimistisk ift. kontrollen på torsdag, men innser at situasjonen kunne vært verre. Jeg kunne tross alt vært lagt inn for observasjon, men er i det minste hjemme på egen sofa nå. :)

Jeg er vel egentlig ikke spesielt overrasket, for ting har nesten gått for bra frem til nå, men plutselig så ble det veldig virkelig at jeg snart blir mamma igjen... Og det hadde vel strengt tatt ikke gått helt opp for meg enda, innser jeg nå. :sjenert:

Og, sammenlignet med 36+0 sist, så er dette ganske så bra, selv om legen var klar på at det beste var et par dager til i magen så lenge alt var bra ellers. For selv om uke 37 er innenfor termin, så er det fortsatt 3 uker til det "ideelle" ankomsttidspunktet.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Åtte uker igjen og jeg føler at jeg henger helt etter. Alt er egentlig i hus, en plass, men ingenting er vasket eller funnet fram. Kjenner redeinnstinktet bobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åtte uker igjen og jeg føler at jeg henger helt etter. Alt er egentlig i hus, en plass, men ingenting er vasket eller funnet fram. Kjenner redeinnstinktet bobler.

Da er det vel bare å sette i gang med redebyggingen, da? ;)

Huff! Jeg kjenner jeg begynner å bli nervøs for kontrollen på sykehuset i morgen, og jeg kjenner jeg begynner å bli veldig spent på hva blodtrykket kommer til å vise. Det kan jo hende at det har sunket eller er uendret, men det er vel egentlig ikke veldig sannsynlig mtp at det har vært en stigende trend siden forrige torsdag? Sannsynligheten for at de gidder å se an hvordan dette utvikler seg når det er snakk om en flergangsgravid med HELLP-historie som er innenfor termin er, etter det jeg skjønte på legen jeg har gått til, veldig liten, så da kan jo faktisk det at jeg skal bli tobarnsmor plutselig bli veldig virkelig i morgen. Hvem vet? Kanskje jeg faktisk blir tobarnsmor i morgen?!? :sjokkert::bond:

Bagen er ihvertfall pakket og barnevakt for Knerten ordnet for i morgen og frem til fredags formiddag, så da gjenstår det egentlig bare å tøyle nervene frem til i morgen. Og det må jeg si jeg er litt i tvil om går så bra... :P

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er altfor spennende... Jeg er jammen glad jeg ikke vet hvilken dato lillemann kommer, jeg hadde stressa noe voldsomt dagene før! Lykke til i morgen, uansett hva det blir til :) Håper du klarer å roe ned så ikke blodtrykket stiger enda mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...