Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2014

LempikasPromise

Anbefalte innlegg

Vi var på kurs da vi ventet første. Følte det var veldig ålreit, ikke så mye nytt for min del, men mannen synes det var spesielt greit.

Men har skjønt at det tydeligvis er stor forskjell på kvaliteten på disse kursene.

Vi skal på ny ul om en uke, håper vi får en avklaring på kjønnet også da...:) Ellers er jeg blitt forkjølt, og skulle SÅ ønske det var noe stekere nesespray enn rhinox for oss gravide....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mm, er det flere som er innkalt til en ny ordinær ultralyd? Jeg er blitt innkalt på nytt når jeg er i uke 32, men trodde det bare var vanlig med en. Er det fordi jeg har morkaka foran at jeg skal inn igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har morkaken på fremsiden av livmoren (men ikke foran åpningen), og hun som tok ultralyd en sa at den var såpass langt fra at det ikke var nødvendig med noen ny kontroll. Så virker som om de sjekker en ekstra gang hvis morkaken var foran på oul. Rart de ikke sa noe til deg om det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Altså foran som i frampå magen eller foran åpningen? Som i frampå magen så sjekker de ikke ekstra her i hvertfall. Ikke når jeg hadde det. De to gangene den har ligger foran åpningen så sjekker de ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy som tiden flyr! :bond:

I dag er det maks 8 uker igjen, og det er merkelig å tenke på. Plutselig så virker det som om det er så veldig kort tid igjen, og jeg begynner nesten å føle at jeg har dårlig tid til å få alt på plass. Vi har jo riktig nok det meste fra før, men det er noen småting vi må ha, og nå føler jeg at det er på tide å få på plass det siste som mangler. Samt vaske alt av nyfødt-tøy etter Knerten og sortere dette. :)

Altså foran som i frampå magen eller foran åpningen? Som i frampå magen så sjekker de ikke ekstra her i hvertfall. Ikke når jeg hadde det. De to gangene den har ligger foran åpningen så sjekker de ekstra.

Foran åpningen.

Man har nemlig "forliggende morkake" (placenta previa, som betyr at den ligger veldig nær, helt eller delvis over mormunn) eller det folk kaller "foranliggende morkake" (som vil si at den ligger foran på magen). Det er kun den første versjonen som må følges opp med ultralyd senere i svangerskapet. Om den ligger foran på magen eller bak mot ryggen spiller ingen rolle så lenge den ikke er i nærheten av mormunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

Foran åpningen.

Man har nemlig "forliggende morkake" (placenta previa, som betyr at den ligger veldig nær, helt eller delvis over mormunn) eller det folk kaller "foranliggende morkake" (som vil si at den ligger foran på magen). Det er kun den første versjonen som må følges opp med ultralyd senere i svangerskapet. Om den ligger foran på magen eller bak mot ryggen spiller ingen rolle så lenge den ikke er i nærheten av mormunn.

Dette vet jeg, men jeg lurte på hva Amys mente.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg, men jeg lurte på hva Amys mente.

Det jeg hadde var morkaken på fremre livmorvegg (placenta anterior), men ikke foran åpningen (previa). Jeg husker aldri hva som er hva av forliggende og foranliggende morkake, så prøver å unngå å bruke de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Det jeg hadde var morkaken på fremre livmorvegg (placenta anterior), men ikke foran åpningen (previa). Jeg husker aldri hva som er hva av forliggende og foranliggende morkake, så prøver å unngå å bruke de ;)

Da er jeg med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da kan det være derfor da. Har morkaka på fremre veggen, men den var ikke foran åpningen, likevel så kan det jo hende de vil sjekke at det ikke er forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har morkaka foran og hadde det sist også. Ble aldri innkalt til noen ekstra UL. Mulig den ligger litt langt nede hos deg, så de vil sjekke for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da kan det være derfor da. Har morkaka på fremre veggen, men den var ikke foran åpningen, likevel så kan det jo hende de vil sjekke at det ikke er forandringer.

De sjekker ikke når når morkaken ligger som din. Morkaken dras som regel alltid "Oppover" enten bak eller foran i takt med at livmoren vokser. Jeg hadde også forliggende morkake som forårsåket blødninger frem til 18 uker.

Jeg var på ekstra UL i dag og skal mellom 36-38 uker for å sjekket barnets vekst. Eldste var 4.7 kg og de vil passe på at tredjemann vokser som hun skal. I dag viste det seg at hun er snaue 1.2 kg (28 uker i morgen) og +3% vekstavvik. Altså ikke så mye. Godt at hun vokser som hun skal, jeg har ikke lagt på meg så mye og jeg er fornøyd så lenge hun har det bra. Fikk nydelige bilder av henne også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da blir det spennende å se hvorfor de vil ha meg inn igjen. Mulig det bare er sykehuset her som gjør det. Fikk jo uansett bekreftet på 3D ul at alt sto bra til, så føler meg ikke nervøs for det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære vene, i dag følte jeg meg virkelig like beglodd som en premieku på et Bondens marked. Jeg har ingenting imot at folk kikker en ekstra gang på meg (les: magen min), jeg titter også litt ekstra på gravide damer fordi det er fascinerende og fint. Men når jeg virkelig blir beglodd fra alle vinkler, og kikkeren er helt usjenert selv om jeg ser på henne, (forholdsvis ung var hun også) så synes jeg at det blir litt mye. :-P

Det var på matbutikken, så jeg skyndte meg for å finne alt jeg skulle ha, og komme meg ut derifra fortest mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden går fort, jeg skal sende inn søknad om foreldrepenger denne uken. Hvordan tenker dere å løse permisjonskalbalen? Her blir det 100 % dekning. Jeg tar ut full mødrekvote + full fellesperiode etter fødsel. Hvordan far tar ut sin fedrekvote har vi ikke helt bestemt oss for ennå, men slik jeg forstår det kan vi bestemme det mens jeg er i permisjon, så lenge han søker før fellesperioden går ut.. I tillegg må jeg vel ta ut noe ulønnet perm i 2015 også. Styr med denne kabalen. Hvordan står det til med deres planlegging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søknaden til far må vel være inne senest dagen før hans perm starter, om jeg ikke husker feil? Også må dere huske å søke om utsettelse om ikke hans permisjon avløser din uten opphold. Lør-søn går fint, men ingenting mer.

Her er jeg student og mye hjemme uansett. Så far skal ha nesten hele fellesperioden pluss sin egen kvode gradert. Trolig 50-60% uttak...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av en kabal, ja. Vi skal ha 80% lønn, så vi får noen ekstra uker å flekse med til barnehagestarten osv.

Vi har timet terminen ganske bra, viser det seg. :) Først tar jeg mødrekvota og fellesperioden, men nesten helt fra starten blir mannen to måneder hjemme siden han har fri hele skoleferien. Så er han hjemme i høstferien, juleferien og vinterferien sammen med oss, og så tar han over permisjonen og har hele fedrekvota frem til sommeren igjen, og går rett i ferie/avspasering når permisjonen er over. Vi får mye tid sammen alle fire, samtidig som både jeg og mannen får lang permisjon.

Og så kommer jeg til å ha all ferien min til gode slik at jeg kan ta fri til barnehageinnkjøring og en del fri om sommeren. Tror det blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver også med permisjonsskjemaer for tiden...

Endte med 100 % dekning kombinert med noe ulønnet på slutten, og tror det går opp ganske bra med barnehagestart. Etter min permisjon skal jeg jobbe 80% og pappaen 20%, også skal han ha noen uker hjemme på fulltid før den ulønnede delen.

Spent på om vi har gjort alt riktig, det ble mye datoer å holde styr på med både vanlig og gradert permisjon, i tillegg til strategisk utsettelse med ferie på helligdagene. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg til strategisk utsettelse med ferie på helligdagene. .

Jeg har hørt at dette ikke går an lenger? Kontordama på jobb hadde visst sjekket dette med NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...