Gå til innhold

særemne om spiseforstyrrelser - trenger tips og inspirasjon!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger hjelp til mitt særemne. Jeg har valgt å ha om spiseforstyrrelser, og har til nå valgt bøkene ''evig søndag'' og ''hvis jeg forsvinner, ser du meg da''. Jeg trenger en tredje bok, da vi i henhold til retningslinjene må velge oss tre bøker. Jeg har tenkt litt på månefeen av kjersti scheen eller eventuelt ''Ungdom'' av Arild Nyquist. Jeg har enda ikke bestemt meg for problemstillingen, men tenker litt på ''hva er kontroll'', eller hvordan familie og nære relasjoner blir påvirket av en som har en spiseforstyrrelse. Noen som har tips til relevante problemstillinger?

Læreren vår setter høye krav til bruk av sekundærlitteratur. I henhold til spiseforstyrrelser er det skrevet massivt med fagbøker, og dette kan støtte min problemstilling. Tenker blant annet å bruke noe faglitteratur av finn skårderud. Et annet interessant faktum ved spiseforstyrrelser er at det finnes ufattelige mye blogger om dette. Kanskje dette kan brukes på noen måte? To av forfatterne( linnea myhre og kristine getz) har jo faktisk blogget om sin sykdom.

Et annet problem jeg har er hvordan jeg skal bruke selve bøkene i fordypningsoppgaven. Jeg føler at fordypningsoppgaven blir et sosiologiprosjekt i stedet for et litterært prosjekt. Skal jeg sammenligne de to bøkene? Hva er det jeg egentlig skal se etter? Full analyse av begge bøkene er jo ikke nødvendig, og veldig irrelevant. For eksempel er det vel ikke nødvendig å se på fortellerstil og virkemidler i disse bøkene? Føler jeg ikke skjønner noe av hva fordypningsemnet i seg selv, går ut på.

En annen ting jeg også lurer på er om man kan knytte spiseforstyrrelser opp mot noe litteraturhistorisk? Slik at jeg også kan knytte det til norskfaget.

Takker for alt av innspill og tips!



Anonymous poster hash: dd9a8...2c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...