Gå til innhold

Jobb som lærer med kun to fag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har undervisningskompetanse i engelsk og samfunnsfag, tror du at det vil være vanskelig å få jobb? Har hørt at det er vanskeligere om man bare har to fag...



Anonymous poster hash: 1765a...049
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare to undervisningsfag, der det ene faget er mindre ettertraktet enn før. Det gjør at jeg har store problemer med å få fast jobb. Nå har jeg undervisning i to andre fag der jeg ikke har formell kompetanse, og jeg vurderer å ta et fag til for å ha flere ben å stå på.



Anonymous poster hash: 695f6...bc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, så lenge du har engelsk blir det nok ingen problem! Hadde du hatt samfunnsfag og religion ville det vært verre siden det er så mange som har disse fagene..

Men om du ser at du trenger et til fag, er du bare et årstudium unna.



Anonymous poster hash: 9ffd0...cb4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare to undervisningsfag, der det ene faget er mindre ettertraktet enn før. Det gjør at jeg har store problemer med å få fast jobb. Nå har jeg undervisning i to andre fag der jeg ikke har formell kompetanse, og jeg vurderer å ta et fag til for å ha flere ben å stå på.

Anonymous poster hash: 695f6...bc2

Neida, så lenge du har engelsk blir det nok ingen problem! Hadde du hatt samfunnsfag og religion ville det vært verre siden det er så mange som har disse fagene..

Men om du ser at du trenger et til fag, er du bare et årstudium unna.

Anonymous poster hash: 9ffd0...cb4

Det er egentlig derfor jeg velger å ta 60 p i engelsk i graden min. Kan ikke si at grammatikk og litteratur interesser mer i det hele tatt, men alle fag har sine kjedelige elementer :) Etterhvert håper jeg å få undervisningskompetanse i Spansk (men først må jeg lære meg språket :fnise: ) ts

Anonymous poster hash: 1765a...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare to undervisningsfag, der det ene faget er mindre ettertraktet enn før. Det gjør at jeg har store problemer med å få fast jobb. Nå har jeg undervisning i to andre fag der jeg ikke har formell kompetanse, og jeg vurderer å ta et fag til for å ha flere ben å stå på.

Anonymous poster hash: 695f6...bc2

Og hvilken fag har du? og hvilken underviser du i nå? ts

Anonymous poster hash: 1765a...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvilke fag, hvilket nivå du vil undervise på og hvordan skolen har organisert timeplanen. Jeg har kompetanse i fire fag, men underviser bare i to av dem. Og da opptar det ene av dem nesten alle timene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hvilke fag, hvilket nivå du vil undervise på og hvordan skolen har organisert timeplanen. Jeg har kompetanse i fire fag, men underviser bare i to av dem. Og da opptar det ene av dem nesten alle timene mine.

Det er vel ungdomsskolen jeg retter mot. Skal ta ppu om tre år, og etterhvert en master for å bli lektor. Jeg er ikke kresen ift. hvilken by jeg må jobbe i. Jeg er villig til å flytte til en liten bygd så jeg tror at det også vil gjøre det enklere for meg å finne en jobb siden jeg er fleksibel. ts

Anonymous poster hash: 1765a...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har norsk og tysk. Har man norsk, får man raskt jobb.Jeg underviser i vgs.

Hvor mange studiepoeng har du i engelsk? Det er mange som har samfunnsfag, men engelsk er mer attraktivt. Mange studiepoeng gjør deg mer attraktiv.



Anonymous poster hash: 2d86d...923
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB 1 her. Jeg har engelsk (120 stp) og tysk (108 stp). I min kommune er det tysklærere som går på gress, så her er det umulig å få jobb. Jeg jobber i nabofylket.



Anonymous poster hash: 695f6...bc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har norsk og tysk. Har man norsk, får man raskt jobb.Jeg underviser i vgs.

Hvor mange studiepoeng har du i engelsk? Det er mange som har samfunnsfag, men engelsk er mer attraktivt. Mange studiepoeng gjør deg mer attraktiv.

Anonymous poster hash: 2d86d...923

Jeg planlegger å ta 60 p. Også de resterende 120 poengene vil enten være Statsvitenskap/Sosialantropologi. Jeg er ikke så glad i norsk faget, så den tror jeg at jeg vil holde meg laaaangt unna :) ts

AB 1 her. Jeg har engelsk (120 stp) og tysk (108 stp). I min kommune er det tysklærere som går på gress, så her er det umulig å få jobb. Jeg jobber i nabofylket.

Anonymous poster hash: 695f6...bc2

Daså! Ja, tysk er ikke et like populært fag, men jeg syntes det er litt rart at du har problemer med å skaffe deg jobb med det faget. Trodde det var slik at de skrek etter språklærere...

Anonymous poster hash: 1765a...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nabokommunene krangler de om meg, men i min egen kommune er det ikke etterspørsel etter tysk. Nå skal det sies at dette er en kommune med ekstremt mange lærere.



Anonymous poster hash: 695f6...bc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nabokommunene krangler de om meg, men i min egen kommune er det ikke etterspørsel etter tysk. Nå skal det sies at dette er en kommune med ekstremt mange lærere.

Anonymous poster hash: 695f6...bc2

:fnise: Hvis de krangler om deg, hvorfor underviser du ikke i tysk da?

Anonymous poster hash: 1765a...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ungdomsskolen jeg retter mot. Skal ta ppu om tre år, og etterhvert en master for å bli lektor. Jeg er ikke kresen ift. hvilken by jeg må jobbe i. Jeg er villig til å flytte til en liten bygd så jeg tror at det også vil gjøre det enklere for meg å finne en jobb siden jeg er fleksibel. ts Anonymous poster hash: 1765a...049

Så lenge du har et av basisfagene (norsk, engelsk eller matte),så får man stort sett jobb. :) Jeg jobber i ungdomsskolen, og har fyllt opp nesten en hel heltidsstilling med norsk. Andre attraktive fag er feks naturfag, spansk og fransk. Hvilke språklærere man trenger kommer jo litt an på hva elevene vil ha, og på mange skoler er nok spansk populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du har et av basisfagene (norsk, engelsk eller matte),så får man stort sett jobb. :) Jeg jobber i ungdomsskolen, og har fyllt opp nesten en hel heltidsstilling med norsk. Andre attraktive fag er feks naturfag, spansk og fransk. Hvilke språklærere man trenger kommer jo litt an på hva elevene vil ha, og på mange skoler er nok spansk populært.

Planen er å lære meg spansk i løpet av disse fire årene for da vil de kanskje ansette meg som ufaglært for det faget. Og litt senere vil jeg sikkert ta et årsstudium i det, men akkurat nå fokuserer jeg kun på engelsk og samfunnsfag. Tusen takk for hjelpen :)

Anonymous poster hash: 1765a...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Hvis de krangler om deg, hvorfor underviser du ikke i tysk da?

Anonymous poster hash: 1765a...049

Jeg GJØR det! :) Tre grupper, faktisk.

Anonymous poster hash: 695f6...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å lære meg spansk i løpet av disse fire årene for da vil de kanskje ansette meg som ufaglært for det faget. Og litt senere vil jeg sikkert ta et årsstudium i det, men akkurat nå fokuserer jeg kun på engelsk og samfunnsfag. Tusen takk for hjelpen :)Anonymous poster hash: 1765a...049

Det kommer sikkert litt an på skolen og hvor god tilgang man har på lærere. Noen ansetter ufaglærte, andre ikke. Der jeg jobber blir man ikke ansatt til å undervise i noe man har mindre enn 60 stp i. Med unntak av kanskje UV. Så, jeg ville ikke ha satset på å ha med spansk i jobbkabalen, før du har utdanning i det. Med mindre du snakker det flytende og bare trenger formell kompetanse. Men engelsk er bra, det hjelper. Å ha samfunnsfag som fag to av to, er kanskje ikke helt optimalt. Jeg har det selv, og det er et av favorittfagene mine, men det er et fag veldig mange lærere har. De fleste skolene jeg har vært innom har flere lærere med undervisningskompetanse i samfunnsfag, enn de har bruk for. Så, taktisk er det ikke. Men taktikk er ikke alt, man skal like faget man har også.:) Og engelsken drar deg opp. Får du flere klasser i engelsk, pluss eventuelt engelsk fordypning, så er du på god vei til å fylle en heltidsstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer sikkert litt an på skolen og hvor god tilgang man har på lærere. Noen ansetter ufaglærte, andre ikke. Der jeg jobber blir man ikke ansatt til å undervise i noe man har mindre enn 60 stp i.

Det er jo det aller beste, men jeg har hørt at det er relativt få skoler som klarer å følge opp dette i praksis. En del skoler klarer ikke å dekke kravet med 60 stp i engelsk, norsk og matte en gang.

TS: Er du student nå? Kanskje du kan ta noen vikartimer? Da får du raskt et inntrykk av hvordan det ligger an i ditt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det aller beste, men jeg har hørt at det er relativt få skoler som klarer å følge opp dette i praksis. En del skoler klarer ikke å dekke kravet med 60 stp i engelsk, norsk og matte en gang.

TS: Er du student nå? Kanskje du kan ta noen vikartimer? Da får du raskt et inntrykk av hvordan det ligger an i ditt område.

Yes, var derfor jeg skrev det med tilgang på lærere.:) Jeg vet at mange skoler sliter med å finne riktig kompetanse, og da må man ty til andre løsninger. Jeg har selv vært på intervjuer hvor jeg fikk spørsmål om hvilke fag jeg VILLE ha, ikke hvilke jeg hadde utdanning i. Jeg rygget ganske raskt ut døra igjen, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert litt an på skolen og hvor god tilgang man har på lærere. Noen ansetter ufaglærte, andre ikke. Der jeg jobber blir man ikke ansatt til å undervise i noe man har mindre enn 60 stp i. Med unntak av kanskje UV. Så, jeg ville ikke ha satset på å ha med spansk i jobbkabalen, før du har utdanning i det. Med mindre du snakker det flytende og bare trenger formell kompetanse. Men engelsk er bra, det hjelper. Å ha samfunnsfag som fag to av to, er kanskje ikke helt optimalt. Jeg har det selv, og det er et av favorittfagene mine, men det er et fag veldig mange lærere har. De fleste skolene jeg har vært innom har flere lærere med undervisningskompetanse i samfunnsfag, enn de har bruk for. Så, taktisk er det ikke. Men taktikk er ikke alt, man skal like faget man har også. :) Og engelsken drar deg opp. Får du flere klasser i engelsk, pluss eventuelt engelsk fordypning, så er du på god vei til å fylle en heltidsstilling.

Ja, det er viktig at man interesserer seg for fagene sine. Jeg skjønner at jeg ikke kan satse på at jeg vil bli ansatt som spansk lærer om jeg kan snakke språket, men om en skole mangler en lærer i det faget, er det en fordel å ha på CV'n. Man vet aldri :danse: Som sagt er planen å få undervisningskompetanse i det faget etterhvert.

Anonymous poster hash: 1765a...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig at man interesserer seg for fagene sine. Jeg skjønner at jeg ikke kan satse på at jeg vil bli ansatt som spansk lærer om jeg kan snakke språket, men om en skole mangler en lærer i det faget, er det en fordel å ha på CV'n. Man vet aldri :danse: Som sagt er planen å få undervisningskompetanse i det faget etterhvert. Anonymous poster hash: 1765a...049

Helst så fort som mulig.;) For verken du eller elevene vinner på at du underviser i et fag du ikke har undervisningskompetanse i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...