Gå til innhold

Lære bort norsk til noen som ikke kan det - tips?


Mermaid Blues

Anbefalte innlegg

Hei språkfans :)

Jeg har en skotsk kompis som har veldig lyst til å lære norsk. Han har naturlig nok engelsk som morsmål, og snakker også helt flytende tysk. I tillegg har han basiskunnskap i fransk, kan bittelitt italiensk, og skal ta russisk for nybegynnere på universitetet nå til høsten som del av graden hans i moderne språk. Med andre ord, gutten har en brennende interesse for språk! Han har godt øre for fonetikk, er veldig flink til å øve og pugge, og ikke redd for å "dumme seg ut" på fremmede språk, men hiver seg uti med det lille han kan og gjør sitt beste for å gjøre seg forstått fremfor å slå over til engelsk. Han har planlagt ferietur til Norge neste sommer for å besøke meg, og ønsker seg nok kunnskap til å kunne være med og snakke litt norsk med mine venner når vi er ute, samt at han har utrolig lyst til å dra og se et historisk spel (feks på Stiklestad), og da er det jo greit at han skjønner hvertfall noe av hva skuespillerne sier.

Så da lurer jeg på hvor jeg skal begynne, og hvordan det er lurt å gå frem? Det første som slår meg er feks enkel konversasjon (hei, hadet, takk, vær så god, hvordan har du det, etc), lære å uttale æ, ø og å, og kanskje telle til ti, feks. Er det greit som en første leksjon, eller er det mye/lite? Og hva er bra å fortsette med derfra, evt?

Noen her med erfaring som vil dele gode råd og tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at det viktigste er å lære flest ord og tørre å bruke ordene fremfor å lære grammatikk. Om en utlending sier "middag i dag hva?" så skjønner jeg jo hva han sier. Jeg ville nok sagt setningen korrekt og samtidig rost ham for at han tør.

Anonymous poster hash: 5eab1...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det viktigste er å lære flest ord og tørre å bruke ordene fremfor å lære grammatikk. Om en utlending sier "middag i dag hva?" så skjønner jeg jo hva han sier. Jeg ville nok sagt setningen korrekt og samtidig rost ham for at han tør.

Anonymous poster hash: 5eab1...2e3

Enig med deg, ordforråd er viktigere (og artigere) enn gramatikk sånn i starten tror jeg :) Og når du forresten nevner middag som et eksempel, måltider og hva forskjellige typer mat og drikke heter er kanskje greit å ta sånn i starten etter han har mestret vanlige konversasjonsfraser?

Takk for svar :)

Flere som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henge opp lapper i leiligheten er jo en kjekk måte å pugge ord på. "En stol" / "Å sitte", "et bord" / "å spise", "en dusj" / "å dusje" osv.

Anonymous poster hash: 5eab1...2e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv på diftonger! "Au" er sååå vanskelig. Prøv å få en utlending å uttale "maurtue" korrekt... Og "y".

Ellers enig i at grammatikk er mindre viktig enn ordforråd. Vennen din har nok litt erfaring med at learning by doing er mest effektiv.

Anonymous poster hash: 124cd...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Henge opp lapper i leiligheten er jo en kjekk måte å pugge ord på. "En stol" / "Å sitte", "et bord" / "å spise", "en dusj" / "å dusje" osv.

Anonymous poster hash: 5eab1...2e3

Absolutt et supert tips, det hadde jeg tenkt å foreslå for ham :) Husker russisklæreren min på vgs hang opp gullapper med russiske ord for alle mulige ting i klasserommet, veldig effektivt :) Kommer nok aldri til å glemme de russiske ordene for vindu, bord, tavle og stol :P

Jeg bruker selv den metoden nå som jeg driver og lærer tysk :)

Øv på diftonger! "Au" er sååå vanskelig. Prøv å få en utlending å uttale "maurtue" korrekt... Og "y".

Ellers enig i at grammatikk er mindre viktig enn ordforråd. Vennen din har nok litt erfaring med at learning by doing er mest effektiv.

Anonymous poster hash: 124cd...7d8

Genialt! Det skal vi absolutt gjøre :) Har hatt første leksjon allerede og han imponerer meg veldig med hvor godt han klarer å kopiere fonetisk hva jeg sier. Vi har øvd en del på ÆØÅ og det går kjempefint, så jeg tror han er klar for noen sexy diftonger snart :)

Tusen takk for tips, om dere har flere på lur er det bare å fyre løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øv også på å uttale "Y" korrekt. Ofte er det der jeg kan høre om noen er utlending eller ikke.

Anonymous poster hash: 5eab1...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med og prøve og synge norske sanger, også kan han jo prøve og oversette dem, så han lærer seg hva dem betyr, vertfall det som hjalp meg og lære engelsk:) da får han jo sagt mange ord, og forståelse for dem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min er en engelskmann som også prøver å lære seg norsk. Vi fikk tips av ett par hvor mannen er irsk og kona norsk, om å kjøpe en bok som heter 'Complete Norwegian' med tilhørende CD'er fra Amazon. Hittil har den ikke fokusert så veldig på grammatikk men heller på enkle samtaler osv. Min fyr har ihvertfall lært mye nyttig på kort tid! Så den kan jo være noe å sjekke ut :)



Anonymous poster hash: b39d2...81e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en lang liste med "gratisord", altså ord som er tilnærmet like på norsk som på engelsk (el. tysk). Disse er fine ord å fylle setninger med om han står fast!

Eks:

Film

Garasje

Fisk

Plante

Katt

Mus

Saus

Lunsj

Negl

Hår

Arm

Tomat

Avocado

Krokodille

Potet

Banan

Spaghetti

Taco

Pille

Hand

Ris

Etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på masse barneTV. Ei veninne av meg lærte uttale og utviklet ordforrådet basert på barneTV. Kjedelig for voksne, men hjelper enormt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om ordforråd vs grammatikk er tullete. Man lærer best når man lærer i kontekst, altså hele, meningsfulle setninger. Akkurat grammtikkreglene er ikke så viktige.

For eksempel:

Hva skal vi ha til middag i dag? I dag skal vi ha pølsegryte/pizza/suppe

Liker du pizza/pasta/kjøttkaker? Ja/nei, jeg liker/liker ikke pizza/pasta/osv. Eller Ja, det liker jeg/Nei, det liker jeg ikke.



Anonymous poster hash: aaefd...6de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...