Gå til innhold

Eksamen i norsk og engelsk. HJELP.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal melde meg opp i norsk og engelsk eksamen, muntlig og skriftlig, som privatist. Jeg er så nervøs for de, spesielt norskeksamen. Hvordan foregår de? Hva slags oppgaver er det på den muntlige? Og hvordan foregår de skriftlige? Eller nynorsken for den saks skyld...



Anonymous poster hash: c823a...34a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke oppgaver du kan få? Vel, du kan jo få alt i mellom himmel og jord innen pensum :P Som oftest analyse av et eller annet slag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norsk så fikk vi en periode ( realismen, nasjonalromantikken osv)

og en forfatter

og en tekst.....

Teksten er en av de ( mange) vi har analysert , og som læreren har snakket om i timen.

Viktig å nevne akkurat de ordene som læreren har forklart teksten med, funket for meg ihvertfall.

Du kan jo lese deg opp på nettet og se hvilke ord som går igjen på å beskrive teksten.

Skal du levere egen leseliste? Det er ihvertfall de tekstene osv som står på den som kan komme på eksamen.

Og så skriver du ned notater på alle de litterære periodene, og pugger de , husker hva som er spesielt med de forskjellige periodene ( Hvorfor realismen kom etter den og den perioden, fordi det og det, osv)

Og det samme med forfattere.



Anonymous poster hash: 44a3e...28d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev den over, og det omhandlet norsk muntlig. :-)



Anonymous poster hash: 44a3e...28d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk skriftlig var vanskelig., Mange som sliter med den, mange som blander inn svensk osv..

Mange ord som er helt annerledes en de vi bruker. Lese tekster er det beste tipset jeg kan kommer med der ihvertfall .Lese lese, og skrive oppgaver og tekster selv. Skrive og srkive, og så se over de. Om og om igjen. Så legger du nok merke til det som er feil etterhvert.

Det heter aldri MAN på nynorsk, det heter ein, osv. :-)

Man kan tenke seg= Ein kan tenke seg



Anonymous poster hash: 44a3e...28d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skriftlig nynorsk og norsk eksamen så er det to oppgaver:

- 1 langsvarsoppgave , hvor det er ca 4 oppgaver du kan velge mellom. Disse er forskjellige sjangere, så da velger du jo den type sjanger du har øvd mest på å skrive( Retorisk analyse, essay, novelle osv)

- 1 kortsvarsoppgave som alle må svare på. Ca 250 ord



Anonymous poster hash: 44a3e...28d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engelsk muntlig eksamen:

Vi fikk en lytteprøve.

Da hører man på en kort historie på en cd, og skal fortelle om det/iskutere det med læreren når du kommer inn på eksamen. Da tar man jo notater når man lytter til teksten under forberedelsestiden.

Så fikk vi engelsk historie. Snakket om immigranter, natives, slaver osv. Men du kan jo feks også få om det politiske systemet.

Og mens du forteller om dette, så lytter de jo til engelsken din. Ordforrådet, grammatikken og uttalen.



Anonymous poster hash: 44a3e...28d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk

Les kompetansemåla læreplanen i norsk for vg1, vg2 og vg3. Du vil bli prøvd i disse på både muntlig og skriftlig eksamen.

Skriftlig eksamen

Skriftlig eksamen består av én eller to deler. Består den av to deler, er det kortsvar (maks 250 ord) som alle må svare på, og langsvar (skriv helst 1500 ord eller mer). Er det én del, er det kun langsvar. Kortsvar er én oppgave, f.eks. et dikt der du skal formulere tema kort og si noe om de viktigste virkemidlene.God struktur og godt språk er viktig. På langsvarsoppgaven skal du velge mellom flere oppgaver (ofte seks forskjellige). Oppgavene tar alltid utgangspunkt i en eller flere tekster og/eller bilder som ligger vedlagt, og du skal i oppgaven bruke den teksten til noe.

Det viktigste er at du svarer på oppgaven, dvs. at du gjør det oppgaveteksten ber deg om å gjøre. Står det at du skal drøfte, da du drøfte.

På Utdanningsdirektoratets nettsider finner du vurderingsskjemaet som sensorene bruker når de vurderer eksamensoppgaven din. Det viktigste er, som allerede nevnt, at du svarer på oppgaven. Gjør du ikke det, kan du stryke. Pass på at du oppfyller sjangerkravene, ha fokus på god struktur og bruk et godt språk som passer til sjangeren du velger. Skriver du en artikkel, må du f.eks. ha et objektivt språk.

Skriftlig eksamen på hovedmål og sidemål er lik. Den eneste forskjellen er at du skriver på ulike målformer.

Muntlig

Muntlig eksamen blir gitt lokalt. Dvs. at det kan være noen forskjeller mellom fylkene. Kontakt ditt nærmeste privatistkontor for å vite hvordan det er i ditt fylke. Her jeg bor, består muntlig eksamen av to deler.

I del 1 skal kandidaten presentere fordypningsoppgaven sin (særemnet) i 5-10 min. Deretter følger en utspørring der eksaminator kan be kandidaten forklare, utdype eller lignende.

I del 2 blir kandidaten spurt ut om en tema. Temaet kan dekke både språk- og litteraturhistorie, eller det kan være knyttet til noe annet. Temaet dekker ofte flere kompetansemål i læreplanen. 30 minutter før eksaminasjonen, får kandidaten vite temaet, og han/hun kan forberede seg til den muntlige eksamenen under oppsyn av en vakt. Alle hjelpemidler unntatt Internett/telefon o.l. er tillatt da.

Det lønner seg å levere leseliste, som er en oversikt over alle tekstene du har lest. Spesielt i del 2 er det naturlig å trekke inn tekster man har lest, og bruke dem som utgangspunkt. Eksaminator må ikke forholde seg til leselisten, og han/hun kan spørre om tekster som ikke står på den, dersom teksten er relevant, men det gjøres som regel når leselisten mangler eller er ufullstendig.



Anonymous poster hash: d051d...899
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...