Gå til innhold

Har noen opplevd at arbeidsgiver har løyet om stillingsinnholdet på intervju?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nemlig havnet i en situasjon hvor den nye jobben min ikke er slik jeg forventet i det hele tatt. Dvs de oppgavene jeg faktisk utfører ikke samsvarer med hvordan stillingen ble beskrevet på intervjuet og enkelte oppgaver (som var hovedgrunnen til at jeg takket ja til jobben!) uteblir helt og kommer aldri til å bli en del av stillingen fordi selskapet rett og slett ikke driver med "dem".

Jeg kommer til å begynne å se etter ny jobb, men bare lurer på om det er noen andre som har opplevd at arbeidsgivere pynter på stillingene på denne måten eller om jeg har vært max uheldig?

Til info: Stillingen er en kontorjobb hvor det krevdes helt spesielle ferdigheter og utdannelse og ble lovet oppgaver i henhold til disse. Dette viste seg å være bullshit.

Dessuten sa jeg f.eks. tydelig ifra om at hvis det var salg inni bildet så car jobben helt uaktuell for meg. "Nei, ikke noe salg!" svarte de. Og så får jeg et jævla salgsbudsjett som jeg må oppfylle!



Anonymous poster hash: 8b7c8...c44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De pyntet nok endel på ting da jeg var på intervju. Arbeidsoppgavene stemmer egentlig, er mer rammene rundt som ikke er i nærheten av det jeg ble forespeilet. Men, men.. Har god lønn og genial arbeidstid så føler meg litt stuck der nå.

Anonymous poster hash: 98a93...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke stillingens innhold være beskrevet i arb.tidsavtalen?

Jo, men det kan pakkes ut i mange fraser og setninger som kan være vanskelige å tolke helt riktig. F.eks. møtevirksomhet- hva er det? Kan bety 100 ting. I mitt tilfelle er det møtevirksomhet for å selge, viser det seg. Og de oppgavene jeg etterlyser mente de var en del av oppgave X, som står i arb.kontrakten, men i praksis så eksisterer de ikke.

TS

Anonymous poster hash: 8b7c8...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv gikk jeg på dagen fra en jobb engang!

Jeg ble ansatt for å oversette bøker til blindeskrift. Men når jeg startet i stillingen så hadde ikke forlaget fått noen kontrakter ennå, så jeg ble satt til å vaske gulver og kontorbord. Etter en uke med "snart får du noen å gjøre" bare gikk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde noe som kanskje ligner med et 6mnds vikariat, skulle jobbe på fakturasupport for et inkassofirma. Ble lovet at det kun var inngående telefoner, og at jeg ikke skulle ringe opp kunder og kreve inn penger. Første dag på jobb ble jeg satt til å ringe kunder, før jeg i det hele tatt hadde fått innføring i lovverk eller skikkelig opplæring, det eneste jeg fikk tilbud om var å sitte på medlytt hos en kollega i tre timer mens hun ringte, og samtidig få innføring i datasystemet. Ehm. Jeg sa at dette var ikke det jeg var blitt forespeilet, og jeg følte at jeg ikke hadde verken kompetanse til, eller særlig interesse av den type jobb, så jeg fikk heldigvis flytte over på inngående telefon. Arbeidsgiver var også skikkelig forvirra, siden jeg kom via vikarbyrå, og de helt spesifikt hadde bedt byrået om å finne noen til å jobbe på utgående og at dette ifølge byrået var avklart med meg på forhånd, samt at de hadde påstått at jeg hadde erfaring med dette fra før og kunne inkassoloven. Sjefen skjønte jo da han fikk se CV-en min at byrået hadde pyntet "litt" på sannheten for å selge meg inn. Til meg hadde de også lovet høyere lønn enn jeg faktisk fikk, men påsto at det stemte med fratrekk av ferie og helligdager (det gjorde ikke det). Ble i bedriften ut vikariatet, trivdes godt og fikk tilbud om fast, men siden jeg skulle begynne å studere takket jeg nei.

Merkelig nok holder jeg meg langt unna det vikarbyrået i dag...



Anonymous poster hash: 3e375...581
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nemlig havnet i en situasjon hvor den nye jobben min ikke er slik jeg forventet i det hele tatt. Dvs de oppgavene jeg faktisk utfører ikke samsvarer med hvordan stillingen ble beskrevet på intervjuet og enkelte oppgaver (som var hovedgrunnen til at jeg takket ja til jobben!) uteblir helt og kommer aldri til å bli en del av stillingen fordi selskapet rett og slett ikke driver med "dem".

Jeg kommer til å begynne å se etter ny jobb, men bare lurer på om det er noen andre som har opplevd at arbeidsgivere pynter på stillingene på denne måten eller om jeg har vært max uheldig?

Til info: Stillingen er en kontorjobb hvor det krevdes helt spesielle ferdigheter og utdannelse og ble lovet oppgaver i henhold til disse. Dette viste seg å være bullshit.

Dessuten sa jeg f.eks. tydelig ifra om at hvis det var salg inni bildet så car jobben helt uaktuell for meg. "Nei, ikke noe salg!" svarte de. Og så får jeg et jævla salgsbudsjett som jeg må oppfylle!

Anonymous poster hash: 8b7c8...c44

du er ikke den eneste... ser ut som det er veeeeldig vanskelig å få tak i selgere nå til dags.. !! salgsjobb er noe dritt, så jeg skjønner at du styrer unna det! Har forresten opplevd det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helsevesenet opplevde jeg å være på inervju og si at jeg på ingen måte ville jobbe med makt og tvang, Da jeg kom på opplæingsvakt hadde de ansatte på seg alarm, og vi måtte legge folk i mageleie. Jeg sa opp den jobben før prøvetida var over.



Anonymous poster hash: 58a38...719
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, fikk nylig en stilling hvor det viste seg at de hadde løyet meg rett i ansiktet på intervju. stillingsbeskrivelsen og det som ble diskutert samsvarte ikke for fem øre og det verste var at en av oppgavene de prøvde å dytte på meg var ulovlig å utføre.

jeg gikk på dagen, det som irriterer meg er at nå sitter jeg her arbeidsledig siden jeg sa opp min forrige stilling for å starte i "løgnstilingen".

angående vanskeligheter med å få tak i selgere, holder på å flire meg ihjel når jeg leser stillingsannonser og forsøk på å kamuflere salgsstillingene.

Endret av minienthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kundeservicejobb. Jeg spurte rett ut om det kom til å være salg, og de svarte nei. Og nå sitter jeg plutselig her med et krav om å gjøre så så mange salg. Utrolig irriterende da det er noe jeg virkelig ikke får til.



Anonymous poster hash: 720c0...994
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...