Gå til innhold

Forslag til jobb for en med sosial angst ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! ;)

Jeg er en jente på 20 som for tiden er i en prosess for å prøve å komme meg ut i jobb. Sluttet etter første året på videregående og trengte litt psykologhjelp og NAV-hjelp etter dette da jeg slet veldig med Unnvikende PF (kort fortalt ekstrem følelse av å være mindreverdig og ekstremt redd for kritikk). Kalte det sosial angst i tittelen da det er lettere å forstå, men Unnvikende PF kan på en måte kalles en mye sterkere form for sosial angst som sitter dypere.

Nok om det. Nå er jeg ganske klar for å prøve meg i en jobb, og skal nå snart i et møte med saksbehandler for å diskutere eventuelle muligheter.

Så lurer litt på om noen her har noen forslag til hva slags jobber jeg muligens kan prøve meg på?

Eneste kriterier jeg har er at det ikke blir for mye direkte kundekontakt med det første da jeg lett kan kludre til ting og virke litt arrogant ovenfor kundene, ikke fordi jeg er det, men rett og slett fordi jeg er så redd for å gjøre noe feil og slikt, og dermed reagerer jeg omtrent som på refleks med å bli veldig anspent, usikker og stiv ovenfor kunder. Jeg virker rett og slett litt dummere enn jeg egentlig er hvis jeg føler meg presset i en situasjon. :rolleyes:

Jeg har selv tenkt litt på et eller annet som inkluderer oppgaver som vasking, rydding, sortering og/eller noe som inkluderer arkivering eller noe lignende på pc.

Jeg kan nok ihvertfall som sagt ikke bli satt rett inn i en normal butikkjobb i kassa eller som en som kundene åpenbart kan henvende seg til direkte.



Anonymous poster hash: cfc58...903
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg starta å kjøre bil, jeg. Det finnes kjørejobber uten veldig mye kundekontakt. Langtransport (med CE-lappen da), Posten, nattkjøring av aviser o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta å kjøre bil, jeg. Det finnes kjørejobber uten veldig mye kundekontakt. Langtransport (med CE-lappen da), Posten, nattkjøring av aviser o.l.

Høres jo greit nok ut, bortsett fra at jeg ikke har råd til lappen enda.

I tillegg hadde jeg nok faktisk ikke klart å kjøre rundt med post. Jeg overanalyserer nemlig noe enormt, og er ekstremt usikker på alt. Jeg hadde nok freaka helt ut og vært usikker på alle detaljer, som hvor jeg skulle kjøre, hvor postkassene var, hvem av dem jeg skulle legge posten i o.s.v.

Er klar over hvor dumt det høres ut å bekymre seg over sånt, men jeg har faktisk vært så usikker før at jeg har ringt folk for å spørre hvor jeg kunne gå over veien mens jeg var ute å gikk. :klaske: Haha!

Er heldigvis littegrann bedre nå da.

Anonymous poster hash: cfc58...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Kva med arkiv? Då jobbar du etter eit fast definert system, og du har reglar for stort sett alt du skal gjere, lite personleg skjønn, iallfall i nybyrjarstillingar. Det er jo definitivt ei aktuell utdanning og, det er stor etterspurnad etter arkivarar, og i mange stillingar kan du få jobbe relativt uforstyrra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slitt med sosial angst i mange år og har trekk fra Unnvikende PF, altså, jeg er på grensen, men jeg har ikke nok trekk, for å si det sånn.

I dag jobber jeg innen administrasjon hvor jeg vekselvis sitter i åpen resepsjon (hvor det går forbi mange kunder og ansatte hele dagen - stort firma) og ordrekontor. Hadde noen sagt det til meg tidligere, at det å snakke i tlf dagen lang og ellers være ansikt utad, nei, det hadde jeg ikke trodd på i det hele tatt. Jeg trives veldig godt. Ikke en eneste dag har jeg våknet og gruet meg til å gå på jobb.

Det kan bli bedre, psykisk sykdom, det har jeg erfart og erfarer selv enda.

Anonymous poster hash: 4ce26...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkte lagerjobb, regnskap, jobbe med dyr? Hjelpe til hos ein dyrlege, på ein kennel eller noko? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jobbe som renholder, stuepike, lagermedarbeider, assistent på dyreklinikk. Også i butikk med varepåfylling, produksjon av mat. Det finnes flere alternativer :)

Jeg jobber som renholder og trives. Man blir "sett" om man vil bli sett, om du skjønner. Lite kontakt med folk/kunder. Men i mange tilfeller, bestemmer du selv hvor mye kontakt du vil ha.

Lykke til!



Anonymous poster hash: 4733e...8f5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er god i norsk rettskrivning og pc-bruk så kanskje sekretær på en skrivestue på sykehus er noe for deg? På sykehuset i byen jeg bor i er skrivestua veldig skjermet og man ser ingen pasienter eller andre yrkesgrupper. Alt du trenger å forholde deg til er pc-en og evt de du sitter på kontor sammen med, men her kan du ønske deg enmannskontor.



Anonymous poster hash: 09967...5ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Setter pris på svarene deres.

Dette ga meg litt mer håp om at jeg faktisk kan klare å komme meg ut i en jobb jeg faktisk kan slippe å grue meg til hver dag (opplevd før). :tommel:

Da lager jeg meg en liten liste med forslagene deres og nevner dette på møtet med saksbehandler, så vil jeg forhåpentligvis finne noe i nærmeste fremtid.

Også fint å høre at det er noen her som også har klart å endre atferden sin såpass at man faktisk klarer å være i en litt utadvendt stilling. Håper jeg kan klare å utvikle meg like mye i fremtiden, men i mitt tilfelle må jeg nok ta et steg av gangen, og først finne en stilling jeg føler meg trygg i. Så får vi se hvordan det går.



Anonymous poster hash: cfc58...903
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fint å høre at det er noen her som også har klart å endre atferden sin såpass at man faktisk klarer å være i en litt utadvendt stilling. Håper jeg kan klare å utvikle meg like mye i fremtiden, men i mitt tilfelle må jeg nok ta et steg av gangen, og først finne en stilling jeg føler meg trygg i. Så får vi se hvordan det går.

Anonymous poster hash: cfc58...903

Har du noen gang hatt en jobb? Jeg har alltid vært veldig sjenert, og gruet meg alltid tidligere til å komme meg ut i arbeidslivet osv på grunn av dette. Men jeg fant ut at når jeg først var i jobb, så var det ikke noe problem mer. Det var ikke jeg som måtte snakke til folk, det var en person som var ansatt i et firma, så jeg snakket på vegne av firmaet. Der forsvant sjenertheten min i de situasjonene.

Nå er jeg veldig sikker i alt som har med jobben min å gjøre, fordi jeg mestrer den og kan den og derfor når jeg prater med både kollegaer og kunder så snakker jeg som representant for firmaet. Privat derimot, er jeg fortsatt like sjenert og redd for sosiale situasjoner.

Så jeg tror ikke du skal være så veldig redd for å begynne å jobbe uansett hva det er. En uniform er et veldig fint skjold å gjemme seg bak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du har fått mange gode forslag! Ville bare ønske deg lykke til! Jeg sliter selv med sosial angst og tendens til unnvikende PF. Jeg er i en jobb (og trives), i en jobb jeg aldri skulle tro en med sosial angst skulle klart, så det er fullt mulig! :)) Det viktigste er å begynne, og kjenne på mestringsfølelsen når du får det til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singha: Jeg har vært i tiltak gjennom NAV i en såkalt skjermet bedrift. Problemet der var ikke at selve jobben var krevende, for jeg klarte oppgavene lett og fikk skryt for det jeg gjorde. Men det største problemet mitt der var at jeg av en eller annen grunn bare gruet meg helt enormt hver eneste dag til å dra dit. Var så ille at jeg gråt meg i søvn hver kveld og våknet med "dårlig mage" hver morgen, og etter jobb slet jeg med veldig mye hodesmerter grunnet at jeg hadde vært så anspent på tiltaket. Jeg var rett og slett et vak den perioden.

Jeg bodde nemlig samtidig på et sted hvor jeg ikke trivdes, i tillegg følte jeg at tiltaket ikke var helt tingen for meg. Jeg passet ikke helt inn med resten av personlighetene der, siden mange slet med helt andre ting enn hva jeg gjorde (eks-narkomane o.s.v). Så jeg endte opp med å føle at jeg var veldig malplassert.

Ellers har jeg jo vært utplassert gjennom skole et par ganger, som assistent på et par forskjellige dyreklinikker, og der har jeg trivdes bedre.

Så nå har jeg ihvertfall håp for at jeg kan finne en "normal" jobb jeg kan trives i da. :)

Tusen takk for oppmuntrende ord!



Anonymous poster hash: cfc58...903
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hørtes jo ikke ut som en veldig givende ordning for deg om du ikke passet inn med resten av de som jobbet der. Hørtes jo ut som en uheldig miks fra NAV sin side... Jeg tror nok det kommer gå bedre om du kommer deg ut i en vanlig stilling der kollegaene dine er "normale" mennesker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det hørtes jo ikke ut som en veldig givende ordning for deg om du ikke passet inn med resten av de som jobbet der. Hørtes jo ut som en uheldig miks fra NAV sin side... Jeg tror nok det kommer gå bedre om du kommer deg ut i en vanlig stilling der kollegaene dine er "normale" mennesker.

Lykke til!

Takk for det! Satser på at det går bedre denne gang. ;)

Anonymous poster hash: cfc58...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer regnskap. Språkvask og korrekturlesning, hvis du er stødig nok i språk og grammatikk?

Altgodt: arkivar er en servicestilling, de fleste arkivarer har mye interaksjon med andre. Det finnes arkivarstillinger som er mer tilbaketrukket, men de er det ikke så mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...