Gå til innhold

Nesten avhengig av å surfe på nettet på jobben!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på kontor, sitter i landskap og "heldigvis" er det slik at jeg er plassert slik at ingen ser skjermen min når de går forbi. Før sommerferien var det en hektisk periode hvor de fleste, i stor grad også meg selv, jobbet svært mye, overtid osv.

Men nå etter ferien har det vært en del roligere, og jeg har merket meg at jeg faktisk ikke trenger å gjøre så mye. Så nå sitter jeg for det meste på nettet, bl.a. her på KG, mens jeg tar unna det nødvendige i ny og ne, mens det jeg egentlig burde gjort er å sette meg inn i noen nye ting som jeg vil få bruk for senere, men trolig ikke før til neste år. Problemet er at jeg sliter litt med motivasjonen når det ikke er konkrete arbeidsoppgaver med fastbestemt tidsfrist det er snakk om.

Noen tips til hvordan jeg skal klare å legge bort surfing? Jeg ser jo at andre gjør det samme i ny og ne, men jeg får liksom dårlig samvittighet, og så klarer jeg likevel ikke å legge det bort..



Anonymous poster hash: 2f960...9d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_sunglasses

Velkjent problem.

Prøv å koble ut internett et visst antall timer pr dag? Internett er lett tidsfordriv å ty til når dagene blir lange og kjedelige, men om du fjerner dette, tvinges du til å tenke nytt. Kanskje det øker jobbmotivasjonen.

Du kan også be sjefen om flere oppgaver (smisk, smisk) eller prøve å finne relaterte arbeidsoppgaver som kan gi deg stjerne i boken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, be om flere oppgaver kan jeg jo gjøre, men tror det meste er dekket. Jeg må har internett tilgjengelig, da det kommer en del e-post med spørsmål som må besvares. Ah, jeg får sette meg regler, internett fra hver hele time til ti minutter over, og det er det. Jaja, får se hur det går. Har ikke fått noe kritikk eller noe, for jo bare gode tilbakemeldinger på ting jeg gjør, men synes liksom at jeg ikke gjør noen god jobb for tiden når det er sånn.



Anonymous poster hash: 2f960...9d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sunglasses

Jeg skjønner hva du mener. Internett er en fæl tidstyv. Jeg sliter med det samme selv, men innfører restriksjoner - pause nå og da, kun pålogget et visst antall timer osv. Er også påpasselig med å aldri sjekke private ting andre steder enn hjemme. Det hjelper litt på motivasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Conradine

Har sånne dager innimellom jeg og .. hvor jeg omtrent går hjem fra jobb med dårlig samvittighet fordi jeg får lønn :fnise:

Jeg har det sånn når jeg har lite å gjøre i perioder ... i stedet for å ta ting jeg KUNNE tatt nå ... lar jeg det ligge også leser jeg aviser, printer oppskrifter, leser litt KG, osv ... Liker best å ha det kjempetravelt, for jeg er egentlig en uhyre effektiv og arbeidsom dame .. men når jeg har det litt rolig, da blir jeg direkte lat og umotivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje en av grunnen til at jeg gjør det nå er at to av de andre var på jobb i tre uker i juli når sjefen og vi andre hadde ferie, og skal ha ferie nå i stedet. Og det skjedde jo bortimot INGENTING på jobb da, så vet jo at vedkommende to bare har sittet og sløvet!



Anonymous poster hash: 2f960...9d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt plass så du sitter slik at andre ser skjermen din. Så vil skamvettet hindre deg i å sose på nett. Problem solved ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt plass så du sitter slik at andre ser skjermen din. Så vil skamvettet hindre deg i å sose på nett. Problem solved ;)

Jo... har hatt den plassen i over et år, sitter ved siden av sjefen min (skillevegg mellom), blir litt rart å be om å få bytte plass..

Anonymous poster hash: 2f960...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva slags ordning du har ang. jobb-pc, men i de tre jobbene jeg har vært borti og brukt pc, har jeg fått indirekte greie på at skjulte administratorprogrammer er installert som overvåker hva man holder på med på pcn.. så kanskje ikke bli overrasket om du må ta en snakk med overordnede?

Fullt lovlig ettersom det var en jobb-pc midt i arbeidstiden. Synes også at det er rimelig at når man først er på jobb, så bør man gjøre det 100% Sikkert andre ting å stri med hvis bordet plutselig blir tomt..

Endret av Myntkast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva slags ordning du har ang. jobb-pc, men i de tre jobbene jeg har vært borti og brukt pc, har jeg fått indirekte greie på at skjulte administratorprogrammer er installert som overvåker hva man holder på med på pcn.. så kanskje ikke bli overrasket om du må ta en snakk med overordnede?

Fullt lovlig ettersom det var en jobb-pc midt i arbeidstiden. Synes også at det er rimelig at når man først er på jobb, så bør man gjøre det 100% Sikkert andre ting å stri med hvis bordet plutselig blir tomt..

Hehe, jeg har ikke noe sånt installert. Det er nok mest vanlig blant dem som har kontorjobber hvor de tar inn masse folk uten noen særlig god utdannelse. Type saksbehandler, kundebehandler eller lignende. De kan nok sjekke loggen om de vil, men er lite aktuelt.

Uansett, NÅ skal jeg gå ut herfra og gjøre litt i dag :)

Anonymous poster hash: 2f960...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, glad vi ikkje har slike "spionprogram" hos oss. Ganske sikker på vi ikkje har, då ledelsen aldri hadde gidda bruke penger på slikt. Sliter også med for mykje nettsurfing, og at det ødelegger litt fokus. Men meiner det er mest ledelsen sin feil, for eg kjeder med, har bedt om meir oppgaver men får bare nok til å fylle halvparten av tia. Har eg mykje å gjer so kjem eg ikkje på å surfe eingang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva slags ordning du har ang. jobb-pc, men i de tre jobbene jeg har vært borti og brukt pc, har jeg fått indirekte greie på at skjulte administratorprogrammer er installert som overvåker hva man holder på med på pcn.. så kanskje ikke bli overrasket om du må ta en snakk med overordnede?

Fullt lovlig ettersom det var en jobb-pc midt i arbeidstiden. Synes også at det er rimelig at når man først er på jobb, så bør man gjøre det 100% Sikkert andre ting å stri med hvis bordet plutselig blir tomt..

Det er ikke slik at arbeidsgiver eier deg i arbeidstiden og ansatte har krav til både privatliv og personvern på jobben.

Det er strenge regler som regulerer hva slags overvåking som er tillatt, også i jobbsammenheng. Det er ikke slik at bare fordi du benytter en jobb-pc i arbeidstiden kan arbeidsgiver for eget forgodtbefinnende installere overvåkingsprogramvare på disse.

Overvåkingen må blant annet være saklig begrunnet i virksomhetens behov. Det skal også være en forholdsmessighet mellom kontrollen som utføres og formålet med overvåkingen.

Du skriver at du indirekte fikk vite om at det foregår overvåking på din arbeidsplass, dette er lovstridig. Dersom arbeidsgiver med grunnlag i loven har behov for kontrolltiltak skal arbeidstakerne ha informasjon om dette. Du skal informeres om både formål, praktiske konsekvenser og varigheten av tiltaket.

Det er også krav til regelmessig evaluering av kontrolltiltaket mellom arbeidsgiver og representanter fra arbeidstakerne. Dersom det ikke lenger er et saklig begrunnet behov skal tiltaket avsluttes.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med arbeidstilsynet for en vurdering av overvåkingen som foregår på din arbeidsplass, for den virker luguber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tillate deg 5 minutter hver time på pc'n.



Anonymous poster hash: 7bc5f...1cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...