Gå til innhold

Hvordan leser dere til eksamen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan leser dere til eksamen?

Jeg har nesten 1000 sider å komme meg igjennom og jeg aner kke hvordan jeg skal lære alt sammen. For en forskjell fra videregående!

Det tar tid å ta notater og jeg føler at ikke alt går opp.

TIPSSSS?



Anonymous poster hash: 6608a...0a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerer realfag/teknologi (siv.ing.). I mine fag lærer man best av å gjøre, ikke å lese, så jeg gjør alle øvinger/innleveringer på nytt og deretter jobber jeg meg gjennom MANGE gamle eksamensoppgaver. Det funker for meg i hvert fall :)

Men det spørs jo litt på hva du studerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer realfag/teknologi (siv.ing.). I mine fag lærer man best av å gjøre, ikke å lese, så jeg gjør alle øvinger/innleveringer på nytt og deretter jobber jeg meg gjennom MANGE gamle eksamensoppgaver. Det funker for meg i hvert fall :)

Men det spørs jo litt på hva du studerer?

Statsvitenskap og man får sjeldent oppgaver av seminarlederne. Jeg vurderer å skrive oppgaver - og bare finne på et emne å skrive om, også på den måten lære av det. :vetikke:

Anonymous poster hash: 6608a...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat ferdig med 3 år på høyskole, og dette var måten jeg gjorde det på:

- Først av alt - sjekk gamle eksamensoppgaver, les sammendrag og innledning i hvert kapittel, les kursbeskrivelse og få oversikt over forelesningsplaner o.l. Da får du en ide' om hva som er viktig i faget.

- Sett opp en leseplan. Finn ut hvor mange sider du må lese hver dag for å komme deg gjennom alt før eksamen. Du bør være ferdig å lese et par uker før eksamen. Ta notater underveis. Ta så gode notater at du ikke trenger å bruke boka når du er ferdig med lesingen.

- Lag en ringperm for hvert fag. Del opp i f.eks kapitler eller temaer. Legg forelesningsnotater og sammendrag fra pensum under hvert kapittel / tema.

- Når du er ferdig med pensum er det bare å begynne å lese på notater! Jeg pleier å fordype meg i et tema hver dag. Hvis du f.eks har 10 kapitler å lese og 14 dager til rådighet ville jeg brukt en dag per kapittel, og brukt de siste 4 dagene på å gå gjennom alt sammen. Gjør eksamensoppgaver, lag tankekart, lag huskeregler, bruk memo-teknikker osv. Samarbeid med andre studenter!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Kollokviegrupper er mitt hemmelige våpen. Jeg lærer veldig bra av å sitte å snakke om det med andre, finne på toskete huskeregler og assosiasjoner. Det jeg husker best fra pensum er det vi har sittet på overtrøtt på Dragvoll og ledd oss skakk av fordi et ord ligner på "penis", fordi nazifisering slutter på fisering eller hva det måtte være, eller ting vi har kranglet, diskutert og plukket fra hverandre sammen. Jeg studerer også et fag der forståelsen og det helhetlige perspektivet er mye viktigere enn å huske faktaopplysninger, og da hjelper det mye å snakke om det, masse.

Ellers så går jeg for notater og lesing av pensum først, deretter lager jeg tankekart og pugger dem. På den måten komprimerer jeg informasjonen så mye som mulig, samtidig som jeg skaper assosiasjoner som gjør at jeg kan huske fakta fra 50 sider bare ved å se på tankekartet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er akkurat ferdig med 3 år på høyskole, og dette var måten jeg gjorde det på:

- Først av alt - sjekk gamle eksamensoppgaver, les sammendrag og innledning i hvert kapittel, les kursbeskrivelse og få oversikt over forelesningsplaner o.l. Da får du en ide' om hva som er viktig i faget.

- Sett opp en leseplan. Finn ut hvor mange sider du må lese hver dag for å komme deg gjennom alt før eksamen. Du bør være ferdig å lese et par uker før eksamen. Ta notater underveis. Ta så gode notater at du ikke trenger å bruke boka når du er ferdig med lesingen.

- Lag en ringperm for hvert fag. Del opp i f.eks kapitler eller temaer. Legg forelesningsnotater og sammendrag fra pensum under hvert kapittel / tema.

- Når du er ferdig med pensum er det bare å begynne å lese på notater! Jeg pleier å fordype meg i et tema hver dag. Hvis du f.eks har 10 kapitler å lese og 14 dager til rådighet ville jeg brukt en dag per kapittel, og brukt de siste 4 dagene på å gå gjennom alt sammen. Gjør eksamensoppgaver, lag tankekart, lag huskeregler, bruk memo-teknikker osv. Samarbeid med andre studenter!

Jaha, takk for tipset! Så du mener det er viktig å lese alle fag hver dag? Jeg har tre fag for øyeblikket.

Dette skal jeg se på i kveld :D TS

Anonymous poster hash: 6608a...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Er lenge siden jeg har hatt en skoleeksamen man må pugge til, så akkurat der er jeg rusten. Jeg har kun hjemmeeksamener, så jeg fokuserer på å ta gode notater til alt jeg leser, og å forstå de store linjene i pensum. Hva mener person A om person B sin teori? Hvem skriver om det samme temaet? Samme tradisjoner?

Jeg trenger altså ikke å pugge, men å forstå. Forsøker å forklare meg selv hva de ulike begrepene betyr uten å se på notater, da skjønner jeg raskt hva jeg kan og ikke kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei stund sia eg studerte på den måten. Men eg pleide bruke markeringstusj i boka etterkvart, anten det var i forelesning (om dei fulgte boka) eller første gang eg leste. Seinare så leste eg boka og tok notater, som då blei mindre enn det som var markert i boka. Hadde eg tid så gjekk eg gjennom og forkorta notatene, eller brukte tusj på det mest vesentlige/det er ikkje huska. Så brukte eg tia på å lese dei forkorta notatene.

Litt omstendlig måte å gjere det på, men funka veldig bra for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsvitenskap og man får sjeldent oppgaver av seminarlederne. Jeg vurderer å skrive oppgaver - og bare finne på et emne å skrive om, også på den måten lære av det. :vetikke:

Anonymous poster hash: 6608a...0a2

Jeg går det samme som deg, og dette fungerer for meg hvertfall:

- Printer ut forelesningsplaner og bruker de som leseplaner. Pleier alltid å ligge en uke foran foreleseren slik at forelesningene på en måte blir en repetisjon av stoffet.

- Bruker å markere i boka med markeringstusj, og skriver deretter et kort sammendrag av kapittelet. I noen tilfeller lager jeg også tankekart, og av og til kan jeg finne på å gjenfortelle kapittelet til meg selv selv.

- Deltar aktivt på forelesninger og seminarer. Det er lurt å forberede seg på temaet dere skal diskutere på seminarer slik at du kan delta i diskusjonen og ikke bare sitte å høre på.

- Deltar i kollokviegrupper når det nærmer seg eksamen. Der løser vi gamle eksamensoppgaver sammen og diskuterer pensum.

- Leser jevnt hver dag. Skippertak er ikke lurt når man har et pensum på over 1000 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daffet gjennom semesteret men sprengleste mot slutten. Lese pensum, ev. tidligere eksamensoppgaver osv.



Anonymous poster hash: 9ab90...142
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det hjelper også å prøve å forklare begreper til noen som ikke har peiling, for i kollokvie så har vi en tendens til å ta en del begreper for gitt. En veninne av meg, som selv aldri har studert, er heldigvis dødsnysgjerrig på alt mulig, så før eksamen pleier jeg å forklare alle begrepene jeg skal kunne til henne, på en måte som gjør at hun forstår. Jeg er ganske sikker på at det hjelper meg mye på eksamen, fordi det er med på å utvikle fremstillingsevnen min og hjelper også meg å forstå begrepet på en bedre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper også å prøve å forklare begreper til noen som ikke har peiling, for i kollokvie så har vi en tendens til å ta en del begreper for gitt. En veninne av meg, som selv aldri har studert, er heldigvis dødsnysgjerrig på alt mulig, så før eksamen pleier jeg å forklare alle begrepene jeg skal kunne til henne, på en måte som gjør at hun forstår. Jeg er ganske sikker på at det hjelper meg mye på eksamen, fordi det er med på å utvikle fremstillingsevnen min og hjelper også meg å forstå begrepet på en bedre måte.

Det tror jeg også. Har ikke hatt eksamen ennå, siden jeg begynte studiet mitt nå høst, men jeg forklarer begreper og pensum til kjæresten min og merker at jeg lærer mye av det, samtidig som jeg blir trygg på at jeg kan mer enn jeg egentlig tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig enig med Sauen87, disse er gode tips og det er dette jeg pleier aa gjoere. Saerlig det med aa lage leseplan og foelge denne - da blir det mindre aa komme gjennom til eksamen.For min del tar jeg veldig mye notater og samler alt som handler om ett fag eller tema sammen, og naar eksamentiden kommer gaar jeg gjennom alt vi har laert.

Jeg bruker en metode some er litt risky, men det har alltid gaatt bra for meg. Mitt universitet er veldig krevende, og dersom jeg ikke brukte denne metoden ville jeg ikke faatt karakterene jeg faar.

Jeg gaar gjennom kurset vi har hatt og merker meg hva som sannsynligvis kommer opp paa eksamen. Jeg foeler ogsaa veldig mye med paa hva foreleserne sier, for de gir ofte hint eller tips til dette gjennom aaret. Jeg gaar saa gjennom eksamenspapirer fra rundt 5 aar tilbake og noterer hva som er gjengangere. Da pleier jeg aa ha en ganske god ide om hvilke temaer som antagelig vil komme opp, og velger ut et antall av disse som jeg fokuserer paa til eksamen – jeg gambler altsaa paa at disse kommer opp. Jeg velger helst temaer som jeg er interessert i eller som jeg foeler at jeg kan mye om – da foeler jeg eksamenslesingen blir goeyere.

Sist eksamen skulle 12 temaer komme opp og vi maatte velge fire av disse aa svare paa. Jeg forberedte meg veldig godt paa fire temaer jeg foelte meg sikker paa at ville komme opp, og hadde to back-ups som jeg forberedte meg paa, men ikke like godt som de andre fire – disse back-upsene ville jeg bare bruke dersom ett eller to av spoersmaalene jeg gamblet paa ikke kom opp. Det funket veldig fint – jeg fikk A paa eksamen og var mye mindre stresset enn flere av vennene mine siden jeg foelte jeg hadde eksamenen under kontroll.

Metoden min har alltid funket veldig godt, men det er altsaa risky. Det er viktig at du gjoer mye research og er sikker paa at det du forbereder deg paa sannsynligvis dukker opp, og at du ogsaa har flere back-ups.

Et annet tips er aa gjoere en test-run. Sett deg et stille sted med bare penn og papir (eller data uten internett) og sett en alarm til to timer, eller hvor lenge eksamenen din vil vare. Lat som du har eksamen, og bare skriv eksamensoppgave i den tiden du har satt deg. Jeg pleier aa bare printe ut en gammel eksamensoppgave i faget og bruke den. Dette er veldig bra oevelse, og du laerer fort hvor mye tid du bruker paa forskjellige ting i tillegg til at du oever deg paa aa formulere informasjonen du har i hodet paa en riktig maate. I tillegg blir du vant til aa jobbe under tidspress.

Etter at jeg har gjort en test-run, gaar jeg gjennom det jeg har skrevet og identifiserer hva jeg kunne gjort bedre – hva jeg kunne formulert bedre, brukt mer eller mindre tid paa osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...