Gå til innhold

Å kjøpe bil som er tidligere taxi


Gjest asanti

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en Skoda Superb og idag ble det lagt ut en i min prisklasse og med det utstyre jeg ønsker. Men, den er brukt som taxi å har gått 189.000km.

Er det noen her som har erfaring ved kjøp av bil som har vært taxi som har noe formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass på at alle servicer er fulgt nøye hele veien (og at du fortsetter å følge servicene), hør etter ulyder fra understellet på ujevn vei/fartshumper, sjekk at alle elektriske vindusheiser og speil virker.

Motorene er stort sett bra, med unntak av registerkjede på 1.4 og 1.8Tsi og eksoskjøler på 1.6 og 2.0l Tdi.

Ikke minst, med den kilometerstanden, ikke kjøp bil med DSG kasse. (om den ikke er bytta veldig nyling da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxibiler burde man egentlig styre unna, ettersom det er flere personer som disponerer bilen. Den blir bruktpå en røff måte, og samtidig som kundene ikke behandler den noe bedre. Tyggis på mattene i beina, og ødlagte smådingser. Er du nøye med å sjekke før du kjøper og tar en liten kjøretur finner du nok ut av det meste :) Har selv hatt erfaring fra en tidligere taxibil som ble brukt kun av eieren, den holdt seg veldig bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at alle servicer er fulgt nøye hele veien (og at du fortsetter å følge servicene), hør etter ulyder fra understellet på ujevn vei/fartshumper, sjekk at alle elektriske vindusheiser og speil virker.

Motorene er stort sett bra, med unntak av registerkjede på 1.4 og 1.8Tsi og eksoskjøler på 1.6 og 2.0l Tdi.

Ikke minst, med den kilometerstanden, ikke kjøp bil med DSG kasse. (om den ikke er bytta veldig nyling da.)

Hva er greia med DSG-kassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke veldig holdbare. Dyre å reparere. Mechatronik koster mellom 18-20k + jobb. Svinghjul 8-9k + jobb. Clutchpakke 20-25k + jobb. Oljeskift 4k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke veldig holdbare. Dyre å reparere. Mechatronik koster mellom 18-20k + jobb. Svinghjul 8-9k + jobb. Clutchpakke 20-25k + jobb. Oljeskift 4k.

Okei. Det var kjekt å vite. :)

Er det fra et spesielt årstall eller generelt alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Taxibiler pleier som regel å være velholdte, og det burde ikke være noe problem om man sjekker dem nøye. Om bilen er EU-godkjent og evt NAF-testet før salg så er jo det bra.

Men det er lurt å sjekke bilen nøye uansett, og styr unna modeller som har mye feil. Pleier alltid å google hvilken type bil og se hva som er vanlige feil på disse. Da finner man fort ut hva man spesielt skal se etter :)

Kjenner en som har kjøpt en gammel taxi-mercedes som hadde gått over 300.000, den går som ei klokke enda :) Meget velholdt bil, ganske sjeldent egentlig. Men om bilen ser fin ut innvendig og utvendig og ikke noe rust burde man klare seg fint :) Samt at motor osv virker fint, ingen ulyder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen er Naf-testet og godt vedlikeholdt, hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe den! :)



Anonymous poster hash: ded67...97d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt bil som er brukt som taxi selv. Veldig fornøyd! Bilen har fulgt hver eneste service, og man ser at den er tatt vare på, og den er kun brukt av en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt bil som er brukt som taxi selv. Veldig fornøyd! Bilen har fulgt hver eneste service, og man ser at den er tatt vare på, og den er kun brukt av en person.

Kun én person? Det er uhyre sjelden at en drosjebil kun brukes av én person. Alle som eier drosjebiler har folk som kjører for seg, de kan jo ikke kjøre hele døgnet selv. Her kan du ha blitt lurt.

Anonymous poster hash: 41391...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun én person? Det er uhyre sjelden at en drosjebil kun brukes av én person. Alle som eier drosjebiler har folk som kjører for seg, de kan jo ikke kjøre hele døgnet selv. Her kan du ha blitt lurt.

Anonymous poster hash: 41391...527

Ditto, det lønner seg rett og slett ikke å ha en drosje som går så lite. Vanligvis har man 2-3 sjåfører pr bil, som kjører på skift. Dette er så spesielt at jeg hadde forventet å få en god forklaring på hvorfor den er kjørt så lite.

Hvorvidt det er et lurt kjøp kommer an på, prisen må jo stå i forhold til stand og antall km, også varierer det hvor nøye eieren har fulgt opp servicer og vedlikehold. Kan være et knallkjøp eller en skikkelig felle. Sjekk servicer og prøvekjør, evt få en tilstandsrapport fra profesjonelle, dersom du ikke kan noe om bil.

Anonymous poster hash: be6ec...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I småbyer som her jeg bor er det fult mulig å bare ha en sjåfør på en bil. Så det kan godt stemme. :) Men forøvrig så blir det ikke den bilen jeg tenkte på. For lite motor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...