Gå til innhold

Fikk avslag på studielån. Hva gjør jeg nå? Er det vits å klage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Situasjonen er som følgende:

Har gått 4 år på universitetet(Siv.Ing), så er altså nå på siste år. Ligger nøyaktig 60 studiepoeng bak, da forrige år gikk til faens (50 stp ikke tatt)...fra før det hadde jeg et fag på 10 stp som ikke var tatt opp, dvs 50 + 10 = 60 totalt.

Jeg har til sammen 180 stp (som vises på lånekassen og studweb) fullførte av 240.

I 2006 gikk jeg et realfagkurs(2 fag, Matte og Fysikk), som jeg strøk på. Hadde da studielån for et halvt semester...disse fagene var det dog ingen studiepoeng på.

Fikk ikke tatt opp eksamen senere i fagene, da jeg flyttet hjem og ble kalt inn i forsvaret. Etter forsvaret tok jeg tilsvarende Matte(3mx) og Fysikk(2fy) som privatist på lokale VGS, uten noen støtte fra lånekassen.

I år er jeg meldt opp på 5 fag (10x5 stp), hvor 2 av disse er fra forrige skoleår jeg bare skal ta eksamen i.

Merket fort at 2 av de nye fagene ikke var synlig på studweb...dette oppdaget jeg for en uke siden, 4 uker etter at jeg søkte studielån...noe som nå har blitt ordnet av fakultetet. Er redd for at når LK behandlet søknaden min, så det bare ut som at jeg tok 10 stp (de gir jo som kjent ikke støtte på samme fag flere ganger)

Skal forsåvidt ta opp en eksamen verdt 10 stp om 2-3 uker.

Er det realfagkurset fra 2006 som gir utslag på at jeg ikke får støtte? Teller man stp for stp, så ligger jeg innenfor grensa.

Hvilken andre valg har jeg nå? Ta privat lån i banken? Må åpenbart finne meg en jobb, men husleia greier ikke å vente. OM jeg finner jobb da...skal ringe lånekassen first thing i morgen, men tenkte å høre om noen har opplevd samme problemet.



Anonymous poster hash: f6813...4c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så får du ikke støtte til samme fag to ganger, så du får ikke noe for de fagene du tar opp igjen. For det andre så er du 60 studiepoeng bak, og da får ikke mer penger før du tar nye studiepoeng. Hvis jeg var deg ville jeg tatt eksamenen om 2-3 uker og så søkt på nytt, da får du sikkert lån.



Anonymous poster hash: 15088...27f
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Ja, eksamen skal jeg ta.

Leste her: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/forsinket/

"Så lenge du ikke er mer enn 60 studiepoeng eller tilsvarende forsinket, kan du få støtte som vanlig. "

Så i følge LK kan jeg ligge 60 stp bak, men har selvfølgelig 0 slingring å gå på.

Var semesterregistrert, og hadde godkjent utdanningsplan før jeg sendte søknad på studielånet. I følge utdanningsplanen da var jeg bare "god" for 10 nye studiepoeng(Dette så jeg på semesterkortet mitt).

Nå har jo det blitt retta på, dvs, de 2 andre (nye) fagene jeg tar dette semester er offisielt blitt registrert, slik at jeg til sammen er god for 30 nye stp.

Lurer på om LK ikke fikk med seg dette når de behandlet søknadet, og dermed har jeg fått avslag pga. for lite studiepoeng dette semesteret...tar sin gode tid før jeg får brevet, da det blir sendt til folkeregistrert adresse. Krysser fingra for at det er dette som er problemet, og at det kan ordnes fort :P



Anonymous poster hash: f6813...4c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som det er realfagskurset. Selv om man ikke får poeng, så fikk du støtte for noe som ikke ble godkjent. Litt tricky den der! Spør lånekassen. :)

Anonymous poster hash: fdf9f...edc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Ja, eksamen skal jeg ta.

Leste her: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/forsinket/

"Så lenge du ikke er mer enn 60 studiepoeng eller tilsvarende forsinket, kan du få støtte som vanlig. "

Så i følge LK kan jeg ligge 60 stp bak, men har selvfølgelig 0 slingring å gå på.

Var semesterregistrert, og hadde godkjent utdanningsplan før jeg sendte søknad på studielånet. I følge utdanningsplanen da var jeg bare "god" for 10 nye studiepoeng(Dette så jeg på semesterkortet mitt).

Nå har jo det blitt retta på, dvs, de 2 andre (nye) fagene jeg tar dette semester er offisielt blitt registrert, slik at jeg til sammen er god for 30 nye stp.

Lurer på om LK ikke fikk med seg dette når de behandlet søknadet, og dermed har jeg fått avslag pga. for lite studiepoeng dette semesteret...tar sin gode tid før jeg får brevet, da det blir sendt til folkeregistrert adresse. Krysser fingra for at det er dette som er problemet, og at det kan ordnes fort :P

Anonymous poster hash: f6813...4c0

Du har jo fått støtte for 270 stp, siden du hadde støtte for et halvt år da du tok realfagskursene. Så du må nå ta minimum 30 stp uten støtte dette halvåret, før du kan få støtte igjen etter jul. Men da har du ingen slingringsmonn. Du får ikke støtte for samme fag mer enn én gang.

Anonymous poster hash: c16ae...d1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Lånekassen bryr seg ikke om fagoppmelding dette semesteret, bare hvor langt bak du ligger fra før.



Anonymous poster hash: c16ae...d1b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være det ubeståtte realfagkurset som ikke gjør at du får lån, men når du ringer til lånekassen: be om å få snakke med en saksbehandler fremfor en kundeveileder.

Jeg opplevde surr med lånekassen ifm fødselsstipend, snakket med tre kundeveiledere (som ikke kunne annet enn å ramse opp de reglene som allerede er beskrevet på lanekassen.no), men alt ordnet seg temmelig kvikt når jeg fikk snakket med en saksbehandler.



Anonymous poster hash: 8b087...5fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk snakket med lånekassen.

Det var realfagkurset fra 2007 som var grunnen. Fikk fult støtte for et halvt semester(30 stp) da, og når jeg senere tok opp 3MX og 2FY som privatist ved VGS, var de bare verd 20 stp (konvertert fra årstimer til stp). Slik at jeg nå er forsinket med 60+10 = 70 stp.

Har jo da eksamen om 2-3 uker, så får bare lese hardt som F i det :P



Anonymous poster hash: f6813...4c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...