Gå til innhold

Kan man søke om dagpenger når man har 50% stilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Etter mye motgang har jeg nå fått en 50% vikar stilling på et gamlehjem.
Der det ofte bare blir 2 dager i uken.

Kan jeg søke dagpenger med nav for de resterende dagene hvor jeg ikke har inntekt?



Anonymous poster hash: 01e9d...bc1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har fått redusert stillingen din med 50% kan du det ja.

Hvis du går fra ingenting til 50 % stilling kan du ikke det.

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger/Dagpenger+under+arbeidsl%C3%B8shet.893.cms

Anonymous poster hash: 6c02a...9d9

Ser nå at jeg ikke leste spm ditt skikkelig. Nei, tviler på du kan få dagpenger for de dagene du ikke jobber. Om det da ikke går under vilkårene jeg nevner over. Men det må du nesten høre med Nav om.

Anonymous poster hash: 6c02a...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om den inntekten du får gjennom den jobben du har, er den eneste inntekten din. Og det ikke rekker til husleie, mat, etc, så har man vel rett på sosialhjelp?

Anonymous poster hash: 76164...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få rett til dagpenger, må du ikke jobbe mer enn halvparten enn din gjennomsnitts arbeidsmengde du har hatt de siste 52 uker, hvis jeg husker godt.

For å vurdere den gjennomsnitten baserer Nav seg på et skjema som din(e) tidligere arbeidsgiver(e) fyller med å oppgi hvor mange timer du har jobbet for hver uke fra for 52 uker siden til nå.

Pleide du å jobbe 30 timer i uka, kan du få dagpenger om du ikke jobber mer enn 15 t i uka.

Men det er også spesielle vilkårer, som for eks at om det skyldes din initiativ at du ikke jobber mer, så skal du ha en karantenetid på 8 uker hvor du ikke kan motta dagpenger.

I hvertfall er det det jeg har forstått...

Det beste er uansett å sende søknaden, så får du svar innen 3 uker, får du ikke noe så har du i hvertfall prøvd. Og i dette tilfellet kan du gjerne ringe dem og spør hva som skal eller skulle til for at du kunne få dagpenger. Og hva annen sosialhjelp du eventuelt kan benytte deg av.

Når det gjelder betaling av dagpenger, tar de som utganspunkt datoen du registrerte deg på nav.no og trekker som regel 3 dager eller 8 ukers karantenetid.



Anonymous poster hash: 773d9...787
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ansatt 50% så får man ikke dagpenger for resten fikk jeg beskjed om av NAV. Da må en finne en annen jobb utenom.



Anonymous poster hash: 0f30f...1a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du jobba 100% tidligere, så tolker jeg det slik at du bør ha rett til dagpenger om du nå jobber 50%.

  • har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent

Fra Nav.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...