Gå til innhold

Svigermor tar ikke vare på kattene sine!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigermor har rundt 10 (!) katter som hun ikke klarer (gidder?) å ta vare på.De er magre og slitte i pelsen alle som en, de ser ikke ut. Ikke får de rett mat. (middagsrester blir kastet ut vinduet, og kattene må sloss om maten), og så får de en del fisk. Tørrfor skal de ikke bruke penger på. Kattene sitter for det meste utenfor huset og bare maser etter mat. Når de er inne lusker de rundt på kjøkkenet, og hopper opp på bord og kjøkkenbenk.

Ingen av dem har noen gang vært hos dyrlege. De har aldri fått ormekur, og ingen av dem er steriliserte. Noe som fører til at flokken vokser. Jeg klarte å redde en kattunge ved å få dem omplassert til en god familie. De tok den med til dyrlegen rett etter at de fikk den, og fikk beskjed om at katten hadde makk i magen. Og dette var en 12 uker gammel kattunge.

Jeg regner med at alle kattene hos svigermor har makk og evt. øremidd. Men ikke om de skal til dyrlegen med dem, det er jo så dyrt.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Jeg har prøvd å snakke til dem hundre ganger, men de forsvarer seg bare (lyver om at kattene får p-piller f.eks), og gjør ingenting med situasjonen. Jeg har tilogmed sagt at vi kan overta et par stykker. Men nei, det går de ikke med på. Kattene kommer jo til å "lengte hjem." Jeg kjenner en veterinær, og han har sagt seg villig til å komme å avlive dem alle for en billig penge, noe jeg tror hadde vært et bra alternativ. Dette er også uaktuelt, fordi de er jo så glad i disse kattene..

Ingen av søsknene til mannen, eller familie forøvrig bryr seg ikke. De har rett og slett gitt opp. Jeg gir ikke opp, fordi jeg er glad i dyr. Jeg står ikke bare å ser på at dyr blir vankjøttet i vår familie.

Hva gjør jeg her??



Anonymous poster hash: 86d69...6c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar kontakt med dyrebeskyttelsen.

Så kan jeg komme og gi svigermora di en ørefik (sånn at du slipper altså).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kontakt med dyrebeskyttelsen.

Så kan jeg komme og gi svigermora di en ørefik (sånn at du slipper altså).

Ja, det kan du godt gjøre.

Men dyrebeskyttelsen, hva skal de gjøre da? De har vel ikke kapasitet til å ta til seg ti katter..

Anonymous poster hash: 86d69...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med dyrebeskyttelsen. Dyr har også rett til et vern. Blir dyrene vanskjøttet så vil svigermorne din måtte skjerpe seg for å få beholde dyrene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du godt gjøre.

Men dyrebeskyttelsen, hva skal de gjøre da? De har vel ikke kapasitet til å ta til seg ti katter..

Anonymous poster hash: 86d69...6c4

Jeg skjønner tankegangen din, at de ikke har kapasitet til å ta til seg ti katter. Men da er de klar over situasjonen, og kattene har litt større sjanse for å få et fint liv. Å sitte, som du gjør nå, å ikke gjøre noe ting gjør ingenting bedre. Kanskje dyrebeskyttelsen kan gi deg noen råd, om hvordan du kan hjelpe kattene? Det er bedre å ringe og hvert fall ta en prat, enn å ikke gjøre noen ting.

Du vil jo det beste for kattene(<3), så ta kontakt med de, så får du se hva som skjer videre. Det skader ingen å ringe, det kan BARE bli bedre. Du kan ringe anonymt vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg tatt kontakt med dyrebeskyttelsen og hørt med de. Jeg har selv katter, men kun to stk. Uansett hvor mange katter man har, så har enhver katt rett til å bli tatt vare på.

Det er ille når folk ikke tar vare på kjæledyrene sine. Og det er ekstremt ille når kattene ikke får mat og det lille de får, må de slåss om... :frown: Jeg får lyst til å løpe bort, gi svigerforeldrene dine en dose vett og ta kattene med meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med Dyrebeskyttelsen. Som jeg opplever dem er de flinke til å følge opp bekymringsmeldinger. Kanskje svigermoren din skjønner alvoret om hun får besøk av utenforstående?

Om ikke blir gjerne Dyrebeskyttelsen tatt litt mer alvorlig når de sier fra til Mattilsynet. Kanskje får de tillatelse til å frata svigermoren din alle kattene. Ikke at det vil hjelpe stort da folk får kastet kattunger etter seg... Men om hun skulle få én katt senere kunne dere kanskje sørget for å få den kastrert. Dessuten burde mannen din ta en alvorsprat med moren sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg gått rett til mattilsynet! Det kan da umulig være noe særlig verken for dyr eller mennesker det her! Omgås møkkete, syke katter er neppe særlig helsefremkallende heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebeskyttelsen har ikke myndighet til å ta fra noen dyrene. De kan gi råd og event. forsøke å snakke med henne dersom du ønsker det. Men siden hun er så stri som det later til at hun er, så tviler jeg på om de kommer noen vei med "det gode".

Det de kan gjøre, om du setter dem ordentlig inn i situasjonen, er å kontakte Mattilsynet. Som andre nevner, er det en sjanse for at henvendelsen da blir tatt mer på alvor, men det er jo beroende på hvem som tar kontakt, om det er en person som inngir til respekt. Noen steder samarbeider DB og Mattilsynet bra, andre steder fungerer det (dessverre) ikke så godt.

Jeg håper ikke du venter med å gjøre noe. Dette er en ren og skjær tragedie for de kattene det gjelder. De lever hver dag i lidelse. Og om ikke det blir grepet inn , blir det enda flere av dem som også må gjennomgå samme lidelsen.

Takk for at du bryr deg! :hug:

Håper du gir tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å stjele de en etter en? du kan bare sette opp en felle med mat i å stjele den. så gjør du det helt til det er null katter igjen.



Anonymous poster hash: 40a37...8f5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt som noen over her at hun er vel kapabel til å bare skaffe seg nye katter om de hun har blir tatt eller forsvinner, så da er situasjonen like langt. Du kan ringe mattilsynet og spørre om det er en mulighet for at noen autoritære kunne tatt kontakt med henne så kanskje hun ta det alvorlig. Og så burde virkelig noen av de nærmeste bry seg. Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...