Gå til innhold

Oppgaveskriving på høgskolenivå


Adelia

Anbefalte innlegg

Jeg har vært vant til å skrive oppgaver på vgsnivå og der har jeg ofte brukt bilder til temaet. Men er dette normalt på en oppgave på høgskolen? Føler ikke at man bruke bilder fra Google til det. Er det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på oppgavens spesifikasjoner, noen vil ha pur tekst. I noen oppgaver går det hvis bildene er elevante og nødvendige for å illustrere poenget. Bilder må ha kilde til hvor du har det fra, og helst fotograf. Men det er egentlig best å spørre læreren og hva h*n godkjenner.



Anonymous poster hash: 36fd9...408
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man skal ikke bruke bilder på høgskolenivå. Skal man bruke bilder bør det være modeller som illustrerer eller understreker det du skriver om.



Anonymous poster hash: 85f65...4e3
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg brukte bilder (annet enn ved en tolkning av en bok en gang..) i mine besvarelser. Mye opphavsrett på bilder på nett også.. Kommer også veldig an på besvarelsen.

Er det om noe du selv har tatt bilder av for å støtte teksten, kan du jo ha det med.

Eks. en naturfaglig oppgave om livet i innsjøen -> du har vært ved en innsjø og funnet ulike dyr -> tatt bilder av dette -> setter inn i besvarelsen.. :pasha: Men tilhører vel heller sjeldenhetene, ja.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjerne satt et bilde på forsiden. Og i oppgavene har jeg kun modeller. Evt bilde av det jeg analyserer.



Anonymous poster hash: 932df...1db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Ikke vanlig med bilder, til og med forsidene skal være etter spesiell mal. Det eneste er at om du skal levere oppgaver på papir, så kan du ha et såkalt omslag. Der kan du ha et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle sammen. Men da hadde jeg riktig angående magefølelsen. Andre i gruppa mi mente at vi skulle ha med bilder, mens jeg var helt i mot det. Føler at det ødelegger hele teksten på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

jeg har også brukt bilder i oppgaver før, men tanken om å bruke det på en høyskoleoppgave har aldri slått meg en gang! Skulle gjerne ha sett sensor sin reaksjon i det han åpner en oppgave og

et bilde i oppgaven spretter opp :skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar alle sammen. Men da hadde jeg riktig angående magefølelsen. Andre i gruppa mi mente at vi skulle ha med bilder, mens jeg var helt i mot det. Føler at det ødelegger hele teksten på en måte.

Når jeg har brukt bilder har det spesifikt stått i oppgaven at det kan brukes, aldri ellers. Hvis man ikke vil bryte opp teksten kan man ha bildene nummerert bak og referere til dem i teksten.

Anonymous poster hash: 36fd9...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det aldri, men vet at noen av mine medstudenter har brukt det. Da har det vært beskrivende bilder til tekst for å illustrere noe, eller på forside. Dette er stort sett på mappe innleveringer. På eksamen er det fast mal som benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt bilder i én oppgave etter tre år på universitetet. Da ble vi oppfordret av fagansvarlig til å bruke relevante og forklarende bilder. Bildene måtte selvfølgelig ha kilder som alt annet som ikke er ens eget i en oppgave. Da jeg gikk et år på høgskole brukte alle studentene på min linje ofte forklarende bilder i oppgavene, og det ble generelt sett på som en fordel. Bildene var stort sett fra lab eller praksisarbeid, så det var bilder vi hadde tatt selv. Det varierer nok både med hvilken lærer man har og med hvilket fagområde man er innenfor.

Anonymous poster hash: 30635...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg har aldri brukt bilder, det har ikke falt meg inn. Eneste unntak har vært i metodefag hvor jeg har laget mine egne grafer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville jeg unngått om jeg var deg, med mindre det var spesielt relevant (f.eks. i forbindelse med en praksisrapport fra en skole eller lignende). Jeg retter oppgavene til førsteårsstudenter, og tror jeg hadde blitt negativt innstilt om jeg hadde fått en oppgave med bilder. Da hadde jeg følt at studenten ikke har forstått diskursen rundt oppgaveskriving på universitetsnivå, og ikke har satt seg inn i hva som forventes av oppgavebesvarelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt bilder, men de må jo illustrere det man skriver om på en god måte. Ofte fungerer det veldig bra i lab-rapporter og sånt (jeg har studert realfag) - i stedet for å skrive side opp og ned sier et bilde mye på liten plass. Men du bør enten bruke egne bilder tatt i relevant sammenheng, eller oppgi kilde.

Ellers kommer det veldig an på formen på oppgaven. Er det et essay er det ikke naturlig med bilder, for eksempel.



Anonymous poster hash: f47b2...799
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha med bilder i en oppgave, så skal de være relevante, ikke bare til pynt. Bacheloroppgaven min handlet om fysisk roms utforming, da er det naturlig å ta med bilder for å illustrere. Men er du usikker på om bildene du tenker å legge med egentlig er nødvendige, er de som regel ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi tar ofte med bilder i rapporter:) Men det er fordi vi lager ting og må ha bilder fra prosessen, utprøvinger og slikt. Bortsett fra det skal det ikke fler bilder inn i teksten. I reine teoretiske fag bruker vi ikke bilder, bortsett fra modeller/grafer som folk har nevnt tidligere.

Du kan tenke litt som at du kan bruke et bilde som sier mer/er enklere å forstå enn ord.... En graf kan fks være enklere å vise til enn en beskrivelse av det samme hvis du skjønner:)

Å ha bilder i tillegg er noe helt annet. De bildene forteller ingenting viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at det kommer veldig an på hva slags type oppgave det er og hva slags fag du har. Det kan jo være naturlig med grafer eller andre former for illustrasjon i enkelte fag vil jeg tro.

Jeg som går på HF på universitetet kunne aldri funnet på å bruke bilder i selve oppgaven. Det måtte i så fall være som et vedlegg fordi bildet er kilde til noe jeg diskuterer/skriver om.



Anonymous poster hash: f1e8d...c97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...